Zajęcia psychomotoryczne - na czym polegają?
Jak każda przestrzeń mająca konkretny cel – edukacyjny, terapeutyczny lub jedno i drugie – pomieszczenia przeznaczone na zajęcia psychomotoryczne powinny być odpowiednio wyposażone. W dzisiejszym artykule omówimy główne cechy pokoi i sal terapeutycznych przeznaczonych do tego typu zajęć rozwojowych.
W szczególności przyjrzymy się tym, które są zorientowane na edukację i rozwój małych dzieci.
Przeczytaj nasz dzisiejszy artykuł, by dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat!
Zajęcia psychomotoryczne – na czym polegają?
Psychomotoryka opisuje zależność pomiędzy umysłem a ciałem, przełożeniem myśli i planów na konkretne ruchy naszego ciała. Obejmuje koordynację, percepcję i znajomość własnego ciała i jego możliwości.
Terapia psychomotoryczna jest szczególnie pożądana w przypadku dzieci wykazujących trudności w płynnym wykonywaniu czynności ruchowych. Takie dzieci są często niezręczne, szybko się męczą, mają brak koordynacji ( na przykład nie potrafią nauczyć się jeździć na rowerze).
Często mogą też wykazywać opóźniony rozwój mowy, somatyczności i lateralizacji (brak dominacji jednej strony ciała).
Powyższe problemy mogą potęgować brak wiary w siebie i niską samoocenę dziecka. A także demotywować je do dalszych ćwiczeń. Często dziecko z takimi zaburzeniami może wykazywać trudności z nawiązaniem przyjaźni wśród rówieśników i wymaga więcej czasu żeby się przełamać.
Pobudzanie cech psychomotorycznych, zwłaszcza u dzieci, powinno odbywać się w sposób przemyślany i systematyczny. Gwarantuje to prawidłowy rozwój koordynacji dziecka. Dlatego właśnie charakterystyka pomieszczeń gotowych na zajęcia psychomotoryczne powinna być adekwatna i spójna w stosunku do proponowanych celów.
Jednocześnie różne obszary rozwoju, które wchodzą w grę w dojrzałości człowieka, wpływają na siebie nawzajem i nieustannie oddziałują na siebie. Obszary te obejmują rozwój fizyczny, intelektualny, społeczny i uczuciowy każdej osoby.
Dlatego też prawidłowy rozwój na poziomie psychomotorycznym jest podstawą postępu w każdym innym aspekcie rozwoju.
Czym dokładnie jest psychomotoryka?
Psychomotoryka to dyscyplina obejmująca związek między umysłem, psychiką i zdolnością poruszania się osoby. Oznacza to pracę nad funkcją motoryczną ciała. Techniki opierają się na holistycznej koncepcji jednostki i pomagają rozwijać prawidłowe ruchy ciała, komunikację i język ciała oraz komunikację z innymi oraz z otoczeniem.
Dziedzina ta obejmuje rozwój motoryki dużej i ruch dużych grup mięśni, które są fundamentalne dla poruszania się i postawy. Ponadto pociąga to za sobą drobny rozwój motoryczny, który obejmuje małe mięśnie wymagane do precyzyjnych ruchów. Na przykład mięśnie dłoni i nadgarstków są niezbędne do nauki pisania czy rysowania.
Wszystko to odbywa się w sposób progresywny. Innymi słowy, nowa wiedza opiera się na wiedzy już nabytej.
Charakterystyka pomieszczeń do terapii psychomotorycznych
Ćwiczenie psychomotoryczności u dzieci pomaga im stać się bardziej świadomymi własnego ciała, poprzez nabycie wzorców ruchu. W rezultacie są w stanie lepiej kontrolować swoje ciało oraz odkryć swoje mocne i słabe strony i dostosowywać swoje ruchy do danego wyzwania.
Stąd prawidłowy rozwój psychomotoryczny powinien działać w następujących obszarach:
- Lateralność (dominacja lewej lub prawej strony).
- Percepcja ciała i czucie głębokie.
- Postawa i prawidłowe ułożenie ciała.
- Równowaga lub balans ciała.
- Koordynacja ruchowa.
- Lokalizacja ciała i umysłu w czasie i przestrzeni.
Aby stworzyć pokój do terapii psychomotorycznej, ważne jest, aby dokładnie zrozumieć cele edukacyjne i terapeutyczne oraz wymagania do przeprowadzenia każdego ćwiczenia. Co więcej, należy odpowiednio dobrać i dostosować materiały do wieku i zaawansowania dzieci.
Do zalet takiej terapii należy doświadczanie przez dzieci chęci i przyjemności z porozumiewania się z innymi w atmosferze zabawy i intensywnej nauki i stymulacji. Niezwykle ważna jest także nauka percepcji – czyli procesów zmysłowych oraz interpretujących obiekty lub wydarzenia pochodzące ze świata zewnętrznego.
U dziecka kształtuje się też motywacja do osiągania nowych celów, dzięki uzyskiwaniu małych, nowych sukcesów.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze cechy pomieszczenia gotowego na zajęcia psychomotoryczne:
- Powinno mieć ono dużo miejsca, dobre oświetlenie, wentylację i komfortową temperaturę. Co więcej, zwróć uwagę na wystrój i panujący w nim nastrój, ponieważ te czynniki wpływają na stan umysłu.
- Pomieszczenie powinno spełniać optymalne warunki bezpieczeństwa dziecka. Innymi słowy, pokój i jego zawartość nie powinny stanowić zagrożenia dla maluchów. W tym sensie ważne jest, aby wziąć pod uwagę takie rzeczy, jak gniazdka elektryczne, wysokość sufitu, stopnie, okna itp.
- Pomieszczenia psychomotoryczne powinny składać się z miejsca, w którym dzieci dokonują postępów psychomotorycznych poprzez powiązane gry i zabawy. Ponadto konkretne planowanie powinno kierować tymi czynnościami, zgodnie z aspektami psychomotorycznymi, które wymagają stymulacji.
- Pomieszczenia psychomotoryczne powinny zawierać odpowiednie i dobrze dobrane materiały. Oczywiście w zależności od konkretnych ćwiczeń i celów mogą być wymagane różne. Jednak niezbędne są następujące elementy:
- Maty.
- Artykuły artystyczne (farby temperowe, kredki, ciasto do zabawy, ołówki, akwarele, papier itp.).
- Duże kostki z gumy piankowej, kluski, kliny itp.
- Drewniane ławki lub stopnie do skakania.
- Lustra.
- Różnorodne kulki o różnych rozmiarach, wykonane z różnych materiałów.
- Tkanina i poduszki.
- Kolorowe koła hula-hop, skakanki.
- Materiały budowlane (klocki drewniane, klocki do mocowania ze sobą jak Duplo i Lego itp.).
- Co więcej, każdy przedmiot mający jakiś cel dydaktyczny jest mile widziany w pokoju psychomotorycznym. Na przykład stara odzież i tkaniny, plastikowe butelki, pudełka i tektura oraz wszelkie materiały, których dzieci mogą używać do ćwiczeń i rozwijania zdolności psychomotorycznych.
Podsumowanie tematu – zajęcia psychomotryczne
Najważniejszym aspektem pomieszczeń psychomotorycznych do pracy z dziećmi jest to, że oferują przyjazne środowisko i odpowiednie materiały.
Zazwyczaj taka terapia psychomotoryczna odbywa się przez okres od 3 do 6 miesięcy. Grupy powinny być dość małe, aby można było zajmować się problemami i charakterystyką każdego dziecka indywidualnie.
Jednocześnie, obecność kilkorga dzieci w podobnym wieku i na podobnym etapie rozwoju daje możliwość do obserwacji funkcjonowania w zespole. Praca w grupie ułatwia dziecku proces uświadamiania sobie działania własnego ciała. Dzieje się to przez porównanie, nieraz naśladownictwo lub samodzielną pracę.
Taka mała grupa dzieci, ćwicząca z osobami dorosłymi ( profesjonalnymi terapeutami) pozwala na obserwacje cech osobowości dziecka, jego relacji z otoczeniem i rówieśnikami i daje okazje do ewentualnej korekty ich działań.
Co więcej, nauczyciel lub profesjonalista, który kieruje dzieci w kierunku osiągnięcia maksymalnego rozwoju ich zdolności psychomotorycznych, musi pracować wedle planu i zgodnie z opracowanym schematem działania.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Bottini, P. (2000). Psicomotricidad: práctica y conceptos. Editorial Miño y Dávila. Madrid.
- Lázaro, A. L. (2008). Estimulación vestibular en educación infantil. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (62), 165-174. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2707438.pdf
-
Lázaro, A. L. (2015). El influjo psicomotor en los aprendizajes escolares. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (364), 34-39. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/6346
- Maganto, C. y Cruz, S. (n.d.). Desarrollo físico y psicomotor en la primera infancia. Recuperado de http://www.sc.ehu.es/ptwmamac/Capi_libro/38c.pdf
- Silvestre, N. E. P. (2011). La psicomotricidad y la construcción del espacio. Scientia, 1(1). http://50.28.16.6/investigacion/pdf/1.5.pdf