Dlaczego młodzi ludzie są tak podatni na wpływy?

19 września, 2020
Wielu rodziców zastanawia się, dlaczego ich dzieci w wieku nastoletnim są tak podatne na wpływy społeczne. Niestabilność emocjonalna i chęć dopasowania się ułatwiają wywieranie wpływu na nastolatków. 

Dlaczego młodzi ludzie są bardziej podatne na wpływy? Okres dojrzewania to etap rozwojowy, w którym zaczynamy kształtować naszą tożsamość. Czyli to, co nas definiuje i jednocześnie wyróżnia.

Jednak generalnie młodzi ludzie nie chcą się wyróżniać. Strach przed odmiennością wywołuje u nich niepewność emocjonalną, przez co nastolatki są bardziej podatne na wpływy społeczne.

Młodzież pragnie dopasować się do swojego środowiska społecznego. Chce poczuć się częścią społeczeństwa i grupy rówieśników. Ta kwestia ma szczególne znaczenie na tym etapie życia. Do tego momentu wzorami do naśladowania lub przewodnikami dla dzieci są ich rodzice.

Jednak wraz z nadejściem okresu dojrzewania punktem odniesienia stają się inne rówieśnicze grupy dzieci wraz z rodzicami.

Kiedy mówimy, że na nastolatki łatwiej jest wpływać, nie jest to coś o całkowicie negatywnym znaczeniu. Na przykład młodzi ludzie mogą wybrać dalszą edukację na uczelni wyższej dzięki dobremu nauczycielowi z danego przedmiotu w liceum. Lub na przykład dołączają do drużyn sportowych, albo też innych zajęć sportowych lub rekreacyjnych dzięki swoim znajomym.

Wielu rodziców zastanawia się, dlaczego ich dzieci w wieku nastoletnim są tak podatne na wpływy społeczne. Niestabilność emocjonalna i chęć dopasowania się ułatwiają wywieranie wpływu na nastolatków.  Dziś omówimy sobie nieco bliżej to zagadnienie.

Czym więc jest wpływ społeczny i dlaczego młodzi ludzie są na niego bardziej podatni?

Psycholog P. G. Zimbardo i Michael Leippe rozumieją wpływ społeczny jako proces. Według nich wpływ społeczny to proces, w którym zachowanie człowieka zmienia sposób, w jaki zachowuje się on, czuje lub myśli o określonym bodźcu. Dlatego możemy założyć tutaj, że wpływ społeczny obejmuje myśli i zachowania.

Nauka o psychologii społecznej dzieli wpływ społeczny na dwa podstawowe typy:

Grupka młodzieży

  • Informacyjny. Jeśli chodzi o okres dojrzewania, różne konteksty mogą wpływać na ten rodzaj wpływu społecznego. Na przykład, gdy młodzi ludzie obserwują innych w celu uzyskania informacji z ich otoczenia lub gdy czują niepewność co do określonej sytuacji.
  • Normatywny. Okres dojrzewania od dawna uważany jest za okres buntu. Jednak instynkt przetrwania na tym etapie jest jeszcze silniejszy. Młodzi ludzie instynktownie dostosowują się do otoczenia i aby dopasować się do społeczeństwa, muszą zaakceptować jego normy.

Zgodność społeczna według Salomona Ascha

Salomon Asch był pierwszym naukowcem, który zbadał konformizm społeczny. W swoim eksperymencie obejmującym porównania liniowe Asch wykazał wpływ grup społecznych na poszczególne jednostki.

W jego badaniu poszczególne osoby musiały odpowiadać na pytania w pojedynkę lub w grupie (pozostali członkowie grupy byli podstawionymi aktorami). Eksperyment wykazał, że badani zmieniali swoje odpowiedzi w zależności od tego, czy byli sami, czy w gronie innych osób.

Wyniki te pokazały, jak opinia grupy wpłynęła na badanych. Grupa wywiera nacisk na jednostkę do tego stopnia, że ​​jej opinia jest zgodna z opinią grupy, nawet jeśli ta opinia jest błędna.

Konformizm społeczny jest rodzajem wpływu normatywnego. Dzięki tej teorii możemy zrozumieć, dlaczego młodzi ludzie zachowują się inaczej, gdy są w domu, w szkole lub z przyjaciółmi.

Młodzi ludzie, pomimo własnych opinii, zmieniają swoje opinie w zależności od presji, jaką odczuwają ze strony innych. Dlatego zachowują się inaczej w stosunku do swoich rówieśników niż gdy są sami.

Motywy prowadzące do konformizmu społecznego są różnorodne. Na przykład młodzi ludzie mogą szukać porównań ze swoimi przyjaciółmi, akceptując ich kryteria. Robią to również, aby uniknąć wyśmiewania społecznego, ze strachu przed samotnością.

„Wiara w siebie niekoniecznie zapewnia sukces, ale niewiara w siebie z pewnością przyczyni się do porażki”.
–Albert Bandura–

Pomóż swoim dzieciom radzić sobie z presją społeczną

Kiedy młodzi ludzie czują presję ze strony swoich grup społecznych, mogą w końcu zrobić coś, czego w głębi duszy nie chcą robić. Nastolatki zmieniają swoje wartości, ponieważ chcą, aby ich przyjaciele ich akceptowali i cenili. Dostosowują się, aby poczuć się częścią grupy.

Spotkanie znajomych

W związku z tym ważne jest, aby rodzice wiedzieli, jak pomóc swoim dzieciom radzić sobie z presją grupy rówieśniczej:

  • Naucz je mówić „nie”. Jeśli Twoje dzieci nie mogą znaleźć właściwego sposobu na powiedzenie „nie”, gdy nie chcą czegoś zrobić, bardzo przydatne może być nauczenie ich różnych technik. Na przykład, jeśli ktoś zaoferuje mu papierosa, może powiedzieć coś w stylu „nie podoba mi się jego smak” lub „Nie podoba mi się jego zapach”.
  • Poszerz grupę znajomych dziecka. Pomóż swoim dzieciom pielęgnować przyjaźnie w różnych kręgach społecznych. Mając różne grupy przyjaciół, będą one miały więcej możliwości i źródeł wsparcia, jeśli coś pójdzie nie tak w ramach jednej z grup.
  • Zachęcaj je, aby były sobą. Często bycie sobą może pomóc nastolatkom uniknąć presji społecznej. Kiedy dzieci nie są zadowolone z tego, kim są lub jak myślą, pokaż im, że najlepszym sposobem na bycie szczęśliwym jest po prostu bycie sobą.
  • Zbuduj ich poczucie własnej wartości. Zwiększenie poczucia własnej wartości dzieci sprawi, że będą lepiej przeciwstawiać się presji ze strony grup społecznych i mediów.

Tytułem podsumowania

Młodzi ludzie zmieniają swoje postępowanie nie tylko po to, by dostosować się do otoczenia. Jednocześnie wpływy społeczne kształtują również ich tożsamość. To normalne, że nastolatki są bardziej wrażliwe na otoczenie. Jest to bardziej aktualne niż kiedykolwiek, ponieważ media społecznościowe odgrywają ważną rolę w ich życiu.

Młodzi ludzie są także bardziej podatni na presję społeczną, ponieważ odkrywając siebie, starają się również dopasować do otaczającego ich świata. Z tego powodu nastolatki muszą zachować równowagę między byciem sobą a przystosowaniem się do otoczenia.