Skuteczniejsza praca w klasie: jak można to osiągnąć?

Skuteczniejsza praca w klasie: jak można to osiągnąć?
Azucena Fernández

Napisane i zweryfikowane przez nauczycielka Azucena Fernández.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Odkryj kilka prostych kroków, dzięki którym skuteczniejsza praca w klasie nie będzie aż tak trudna do osiągnięcia. Nasze strategie mogą pomóc Ci stworzyć świetne środowisko w klasie i poprawić zachowanie uczniów oraz ich zaangażowanie akademickie.

Skuteczna praca w klasie to kwestia, na którą powinien zwracać uwagę każdy nauczyciel. Jednak jej osiągnięcie może sprawiać problemy. Spotykają one zwłaszcza świeżo upieczonych nauczycieli. Jednak trudności mogą również pojawiać się w przypadku weteranów, ponieważ w każdej klasie może znaleźć się uczeń, który zawsze jest gotów rzucić wyzwanie.

Wiele strategii może pomóc Ci zorganizować Twoich uczniów, poznać ich narzędzia do nauki, posiadać elastyczną przestrzeń do nauki oraz skutecznie wykorzystywać czas, zarówno swój, jak i ich, w celu nauczania i uczenia się.

Każda klasa i uczeń stanowią inne wyzwanie. Aby skuteczniejsza praca w klasie stała się możliwa, nauczyciele muszą wykorzystywać strategie, które się sprawdzają. Poznajmy takie, które pomogą Ci stworzyć zdrowe środowisko do nauczania i uczenia się.

Dzieci uczące się ekologii

Skuteczniejsza praca w klasie: nawiąż pozytywną relację z uczniami

Jeśli Twoim celem jest skuteczniejsza praca w klasie, nie możesz polegać jedynie na szczęściu. Eksperci są zgodni co do tego, że zdrowe relacje między uczniami a nauczycielem to najlepsza baza do stworzenia dobrze działającej klasy. To ma sens. Każdy chce czuć, że ważne dla niego osoby się o niego troszczą i go doceniają.

Stworzenie pozytywnych więzi pomaga dzieciom czuć, że przynależą do grupy i zachęca uczniów do brania udziału w zajęciach i współpracy. Może również pomóc im poczuć większą pewność siebie, niezbędną do eksperymentowania i odnoszenia sukcesów w środowisku akademickim, takim, w którym nie będzie ich ograniczał strach.

Jak możesz rozwinąć pozytywną więź z uczniami?

Posiadanie prostej i przejrzystej struktury może sprawić, że Twoi uczniowie zareagują w sposób pozytywny na środowisko nauczania. Jako ich nauczyciel musisz zrozumieć czego oczekuje się od Ciebie i Twojej klasy.

Zasady obowiązujące w Twojej klasie i panujące w niej warunki muszą być praktyczne i stale wzmacniane. Jeśli będziesz to robić, Twoi uczniowie Ci zaufają.

Pamiętaj również o tym, aby traktować swoją klasę z szacunkiem i stworzyć przyjemne środowisko do nauki. Dzięki temu zwiększysz pewność siebie swoich uczniów, będą częściej brali udział w zajęciach oraz pomożesz im rozwijać ich umiejętności społeczne.

Medytacja w klasie - skuteczniejsza praca w klasie

Ustal rutynę dla klasy

Uniwersytet w Luizjanie przeprowadził badanie na temat tego, co sprawia, że nauczyciel jest skuteczny. Badacze odkryli, że instruktorzy, którzy wykorzystywali rutynę klasy jako sposób na osiągnięcie wyższych standardów częściej odnosili sukces.

“Aby stworzyć pozytywne i uporządkowane środowisko do nauki, musisz ustanowić rutynę codziennych aktywności i system prac domowych. Na początku opracuj najogólniejsze aspekty, a później skoncentruj się na szczegółach.”

Jeśli na przykład w klasie są uczniowi, którzy mają problemy z pracą domową, stwórz proste wytyczne, które mogą wykorzystać i uzyskać pomoc. Jedna z nich to zwrócenie się o pomoc do kolegi z klasy. Jeśli to nie rozwiąże problemu, powinni zwrócić się o pomoc do Ciebie.

Zmieniaj miejsca uczniów

Badanie przeprowadzone w 2012 r. na Uniwersytecie Minnesoty wykazało, że aspekty fizyczne pomieszczenia, w którym odbywają się lekcje, mogłyby tworzyć silniejszą więź między nauczycielem i uczniami. Mogą również wspierać komunikację i interakcje. Posiadanie zróżnicowanego planu usadzenia uczniów w klasie może ułatwić komunikację z klasą.

Sheryl Feinstein uważa, że takie działanie sprawdzi się lepiej niż typowy plan siedzenia, w którym Ty, nauczyciel, siedzisz przy biurku przed swoimi uczniami.

“Poza tym powiew świeżości i stymulacja, której uczniowie mogą doświadczać dzięki interaktywnej i zmieniającej się klasie wywierają pozytywny wpływ na ich zachowanie.”

– Sheryl Feinstein –

Dzieci w klasie

Elastyczny plan siedzenia może rozwiązać typowe problemy, które pojawiają się podczas wykorzystywania niezmiennego wariantu siedzenia. W klasie ze stałymi miejscami uczniowie starają się stymulować się i motywować poprzez ruch i rozmowy na tematy niezwiązane z aktywnością w szkole.

Powyższe podpowiedzi działają na każdym poziomie kształcenia i w przypadku każdego przedmiotu. Mogą pomóc Ci osiągnąć skuteczniejszą pracę w klasie. Wsparcie administracyjne nie będzie potrzebne. Powinnaś być w stanie stworzyć bardziej zorganizowane środowisko, które jest przyjazne i zachęcające od nauki.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • D. Christopher Brooks. Space and Consequences: The Impact of Different Formal Learning Spaces on Instructor and Student Behavior. University of Minnesota, 2012.
  • Sheryl Feinstein. From the Brain to the Classroom. Hardcover. 2014.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.