Jak zwiększyć kreatywność za pomocą technologii?

Jak zwiększyć kreatywność za pomocą technologii?
Azucena Fernández

Napisane i zweryfikowane przez nauczycielka Azucena Fernández.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Wiele osób zastanawia się czy można zwiększyć kreatywność za pomocą technologii, która odgrywa istotną rolę w naszym życiu. W dzisiejszym artykule udowodnimy, że jest to możliwe i pokażemy, w jaki sposób możesz to osiągnąć.

Kreatywność z zawrotną prędkością staje się jedną z najbardziej cenionych cech w XXI w. Raport z 2018 r. autorstwa Światowego Forum Ekonomicznego zakładał, że w 2020 r. będzie stanowiła jedną z trzech najbardziej poszukiwanych umiejętności przez pracodawców. Na szczęście istnieje wiele sposobów, które pomogą Ci zwiększyć kreatywność za pomocą technologii.

Co więcej, ankieta przeprowadzana przez IBM wykazała, że aż 60% dyrektorów zarządzających postrzega kreatywność jako jedną z najważniejszych cech typowych dla przywództwa. To doskonałe narzędzie, które znajduje się na wyciągnięcie Twojej ręki. Jednak może okazać się, że technologia nie pozwoli Ci korzystać z niego w najbardziej wydajny sposób.

“Chociaż czasami ludzie postrzegają technologię obecną w środowisku edukacyjnym lub w pracy jako element rozpraszający uwagę, to w rzeczywistości wiąże się z nią ogromny potencjał. Może pomóc Ci myśleć na nowe sposoby i tworzyć oryginalne pomysły.”

W dalszej części tekstu wyjaśnimy w jaki sposób możesz zwiększyć kreatywność za pomocą technologii lub sprawić, aby Twoi uczniowie stawali się z dnia na dzień coraz bardziej kreatywni. Możesz to osiągnąć przestrzegając zaledwie kilku wytycznych.

Możesz zwiększyć kreatywność za pomocą technologii znajdując odpowiednie rzeczy rozpraszające uwagę

Nauczyciele często narzekają, że technologia rozprasza uwagę. I oczywiście mają rację. Tak, technologia może utrudniać zachowanie koncentracji. Jednak jeśli spojrzymy na to pod kątem kreatywności, okaże się, że elementy rozpraszające uwagę mogą wywierać dobry wpływ na jej rozwój.

Dzieci pracujące na komputerach

Neurobiolodzy z Uniwersytetu na Harvardzie i Uniwersytetu w Toronto przeprowadzili badanie, w którym odkryli, że osoby o niewielkiej umiejętności unikania rozproszenia mają o wiele bogatszą mieszankę kreatywnych myśli. Oznacza to, że elementy rozpraszające mogą wnieść coś dobrego.

Jeżeli chcemy wpaść na przydatne pomysły, to zarówno osoby, które nie są w stanie uniknąć nieuwagi, jak i te, które umieją zachować koncentrację, muszą nauczyć się dawać się ponieść elementom rozpraszającym. Jednak należy również nauczyć się jak zwracać się w kierunku “właściwych” rozproszeń.

Mając to na uwadze musisz stać się przewodnikiem dla swoich uczniów. Jeżeli rozprasza ich technologia, co jest bardzo prawdopodobne, to powinny być to właściwe rozproszenia. Uczniowie muszą wybierać elementy rozpraszające, które uczą ich czegoś lub inspirują ich do pracy nad tym, co sobie założyli.

Bądź otwarta na nowe doświadczenia

Nic nigdy nie stoi w miejscu i wiele rzeczy może się zmienić. Dotyczy to również technologii. Jednak gdy pojawia się zmiana, może sprawić, że ludzie poczują się niekomfortowo. Dlatego też otwartość na nowe doświadczenia, możliwości i pomysły to niezwykle ważna cecha charakteru.

Pewnego dnia strona internetowa, z której często korzystają Twoi uczniowie, zmieni się i będzie wyglądała inaczej. Kiedy do tego dojdzie, możesz wykorzystać ten moment, aby pokazać im jak korzystna jest zmiana. Jeżeli początkowo podchodzą do niej z nieufnością, to właśnie Ty musisz ich nauczyć otwartości na nowe rzeczy.

Zatrzyj linię między nauką a zabawą, aby zwiększyć kreatywność za pomocą technologii

Zacieranie linii między nauką a zabawą to coś, co pomaga również zwiększyć kreatywność za pomocą technologii. Zrozumienie tego, że praca i zabawa nie wykluczają siebie nawzajem, stanowi klucz do odnalezienia równowagi między szkołą a prawdziwym życiem.

Kiedy uczniowie zrozumieją i zaakceptują to, że mogą dobrze się bawić podczas nauki, staną się bardziej otwarci na nowe sposoby myślenia i tworzenia. Poza tym nauczą się, że nawet w czasie wolnym mogą wpadać na świetne pomysły związane z tym czego się uczą.

Dzieci pracujące na komputerach i tabletach

“Zamiast podchodzić do technologii na zasadzie ‘to jest szkoła, a to jest zabawa’, powinniśmy poszukiwać sposobów na uczenie się podczas zabawy.”

Badania pokazują, że procesy kreatywne często wiążą się z czasem spędzonym sam na sam lub “inkubacją”. W tym okresie myśli mogą płynąć w swobodny sposób. Poza tym uczniowie będą mieli wiele pomysłów. Niektóre z nich będą dobre, inne zaś złe. Jednak potrzebują odpowiedniej przestrzeni, aby to stwierdzić.

Podsumowując, musisz wykorzystywać technologię, aby rozwijać kreatywność zarówno u jednostek, jak i w grupach. Możesz to osiągnąć dzieląc się przestrzenią i tworząc własną przestrzeń osobistą. Aby osiągnąć jak największą skuteczność, musisz odnaleźć równowagę między tymi dwoma aspektami.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • World Economic Forum. The Future of Jobs Report 2018. Cologny/Geneva – Switzerland.
  • Navarro Lozano, Juan. (2008). Mejora de la creatividad en el aula de primaria. Diss. Universidad de Murcia.
  • Fisher, Robert. (2013). El diálogo creativo en el aula. Ediciones Morata, 2013.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.