Muzyka - jak pobudzić proces twórczy twojego dziecka

Muzyka to wspaniały dodatek, pomagający dzieciom rozwijać swoją kreatywność i wyobraźnię. Dowiedz się więcej o jej zaletach!
Muzyka - jak pobudzić proces twórczy twojego dziecka
Natalia Cobos Serrano

Napisane i zweryfikowane przez pedagog społeczny Natalia Cobos Serrano.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Muzyka jest niezbędnym elementem kultury wielu krajów i grup etnicznych. Towarzyszy ona przyjęciom, ważnym okazjom, imprezom, a także umila nam chwile podczas rutynowych zajęć. Czy wiesz, że może także odgrywać istotną rolę w procesie rozwoju twórczego twojego dziecka?

Czytaj dalej i dowiedz się więcej na temat dobroczynnego wpływu muzyki na dzieci.

Muzyka pomaga dzieciom rozwijać umysł już od najmłodszych lat

Wychowanie muzyczne

Wszelka aktywność muzyczna, edukacja czy kształcenie rytmiczne sprzyjają rozwijaniu twórczości. Jednakże w edukacji dzieci młodszych zazwyczaj ten obszar jest zaniedbany. Szkoły i przedszkola w programie nauczania nie mają bardzo rozbudowanej sekcji nauczania muzycznego.

Warto jest więc, samemu zacząć wprowadzać ją do życia dziecka – może ona zdziałać cuda w procesie rozwoju kreatywnego i umysłowego. Może być łącznikiem między umysłem a ciałem, dając dzieciom niezbędne umiejętności życiowe na przyszłość i możliwość wyrażenia siebie. W jaki sposób muzyka może pobudzić kreatywność dzieci?

Przeżywanie muzyki i sytuacji z nią związanych sprzyja rozwojowi poznawczemu , emocjonalnemu, estetycznemu i społecznemu. W związku z tym,  zarówno nauczyciele, jak i rodzice powinni świadomie stosować strategie stymulowania muzycznej twórczości dzieci i pobudzania ich kreatywności.

Nauczyciel czy instruktor może wykorzystać w tym celu interpretacje ruchowe tak często lekceważonej i niedocenianej, bo nieznanej muzyki poważnej.

„W młodości każdy jest artystą, problemem jest pozostanie artystą, w życiu dorosłym.”.

–Picasso–

Czy kreatywność jest cechą wrodzoną?

Muzyka i dziecko

Im więcej pomysłów ma dana osoba, tym bardziej będzie kreatywna. Nazywa się to myśleniem rozbieżnym, czyli umiejętnością znalezienia dużej liczby odpowiedzi na przykład na jedno pytanie. Z drugiej strony osoba mniej kreatywna, działająca bardziej logicznie – będzie w stanie udzielić tylko jednej poprawnej odpowiedzi lub zablokuje się przy bardziej kreatywnych zadaniach.

Związek między muzyką a kreatywnością jest bardzo interesujący, a wiele badań próbuje ustalić, czy twórczość jest wrodzona, czy też można ją rozwijać.

 

Parag Chordia, muzyk, matematyk i dyrektor The Music Intelligence Lab udowodnił, że muzyka może być kluczowym elementem w procesie twórczym. W przypadku Chordii kreatywność można znaleźć w każdym. Jak więc możesz w pełni rozwinąć swoją kreatywność?

„Ważne jest, abyś był czujny, pytał, dowiadywał się, aby obudzić własną inicjatywę i kreatywność”.

–Bruce Lee–

W jaki sposób muzyka pobudza kreatywność dzieci?

Dziecko gra na gitarze

Każde dziecko rodzi się z zestawem umiejętności i zdolności, w tym z pewnym procesem twórczym. Jednak tak jak w przypadku każdej innej umiejętności, kreatywność również powinna być ćwiczona. To mit, że albo się kreatywnym jest, albo nie. Tak jak w przypadku każdej umiejętności – należy regularnie praktykować i ćwiczyć różne zadania kreatywne (malarstwo, muzyka, taniec).

 

We wcześniejszych badaniach nad wizualno – przestrzennym rozwiązywaniem problemów wykazano, że grająca w tle muzyka poważna miała pozytywny efekt. Inne badania dowiodły, że muzyka może poprawić motywację do działania.

Z kolei w badaniach z 2017 roku stwierdzono, że w szczególności szybkie, radosne, klasyczne utwory, wzmocniły kluczowy komponent kreatywności i zdolności myślenia oraz motywowały do podjęcia się trudnych zadań (na przykład rozwiązywania zadań matematycznych).

Pedagog muzyczny, a czasem kompozytor R. Murray Schafer twierdzi, że muzyka może zachęcić dzieci do rozwijania umiejętności analitycznych i rozwiązywania problemów. Muzyka może pomóc im rozwinąć zdolności rozumowania i pomóc im dostosować się do każdej sytuacji. Krótko mówiąc, muzyka może przyspieszyć nasz proces twórczy.

Ponadto muzyka jest nieodłącznie związana z matematyką- może pomóc dzieciom rozumienie ułamków i dzielenia na części.

Na przykład, efekt Mozarta to udowodniona stymulacja rozwoju małych dzieci. Eksperci od wielu lat wykonują badania na ten temat.  Ostatecznie stwierdzono, że utwory klasyczne uruchamiają w mózgu kilka obszarów odpowiedzialnych za wyobraźnię. Dlatego ważne jest aby taki rodzaj muzyki (na przykład właśnie Mozarta) był obecny w życiu rodziny. Zapewnia bowiem szereg bodźców korzystnych dla rozwoju emocjonalnego dzieci.

Tak więc muzyka może wpływać na dzieci. To sprawia, że ​​jest to najlepsza metoda wspomagania kreatywności i zdolności poznawczych u dzieci.

Rozwijanie procesu twórczego dzieci poprzez muzykę

Muzyka może efektywnie pobudzać wyobraźnię dzieci, która jest najbardziej istotną częścią ich procesu twórczego. Kiedy słuchasz ulubionej piosenki, może to zmienić twoje samopoczucie, tworząc obrazy w głowie i przyspieszając proces twórczy. Muzyka pobudza emocje, a gdy towarzyszy jej ruch (jak w przypadku tańca) jest to wspaniałe ćwiczenie dla głowy i ciała.

 

Schafer twierdzi, że uczenie dzieci komponowania i grania muzyki może pomóc im odkryć ich twórczy potencjał. Na tej podstawie istnieje potrzeba włączenia muzyki do całości procesu uczenia się dzieci.

W dzisiejszych czasach dzieci są zaangażowane w bardzo stymulujące środowisko i stale słuchają muzyki popularnej. Jednak często nie otrzymują wystarczającej stymulacji muzycznej w szkole oraz nie odkrywają zalet muzyki klasycznej i teorii muzycznej. Ważne jest aby uczyły się kompozycji, rytmiki oraz śpiewu.

Wiedząc, jak bardzo muzyka może pobudzić kreatywność dzieci, ważne jest, aby zachęcić do lepszej muzycznej interakcji w domu jak i szkole.

“Bez muzyki, życie byłoby pomyłką.”

-Fryderyk Nietzsche-


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Bernal, J. (2001). Educación musical escolar y desarrollo de la creatividad. En I Congreso de Creatividad y Sociedad. Barcelona: Universidades de Barcelona.
  • Casas, M. V. (2001). ¿Por qué los niños deben aprender música?. Colombia Médica. Vol 32, nº 4, pp- 197-204. Colombia: Cai.
  • Schafer, M. (1983). El compositor en el aula. Buenos Aires: Ricordi.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.