Jak stymulować rozwój inteligencji i pamięci dziecka?

9 lipca 2018

Aby stymulować rozwój inteligencji i pamięci u dziecka przede wszystkim powinnaś dawać mu dużo miłości i być zaangażowaną w jego wychowanie. Istnieją jednak także pewne techniki, które pomogą Ci w tym, aby w sposób bardziej skonkretyzowany stymulować rozwój jego inteligencji i pamięci. Poniżej opiszemy kilka z nich.

Inteligencja Twojego dziecka

Dzieci posiadają „plastyczną” inteligencję, co znaczy, że jest ona podatna na kształtowanie. Szczególnie w czasie dorastania inteligencja dziecka przechodzi kilka faz, do momentu aż osiągnie dojrzałą formę.

Okres od urodzenia do drugiego roku życia jest niezwykle istotny z punktu widzenia kształtowania się inteligencji. Jest to okres kiedy dziecko uczy się najważniejszych rzeczy: chodzenia, mówienia, myślenia o rzeczach, będących poza zasięgiem wzroku.

„Inteligenta osoba uczy się z doświadczenia innych”

-Wolter-

Teoria Piageta

Teoria Jeana Piageta, szwajcarskiego psychologa, głosi, że dzieci przechodzą przez pewne fazy kształtowania inteligencji i zdolności rozumienia dojrzałych relacji międzyludzkich. Te fazy rozwoju dziecka są stałe i w takiej samej kolejności przechodzą je wszystkie dzieci na całym świecie.

Kiedy małe dzieci bawią się z innymi, nie umieją one odczuwać empatii tak jak umieją to dorośli. Nie wykazują też umiejętności myślenia o sobie samym.

W trakcie dzieciństwa zachodzi proces rozwoju poznawczego, który polega na tym, że dzieci uczą się jak myśleć. Innymi słowy, dzieci uczą się jak funkcjonować w otaczającym ich świecie.

Według Piageta, faza od narodzin do drugiego roku życia to faza sensoryczno-motoryczna (stadium inteligencji praktycznej). Rozwój dziecka polega wówczas na poznawaniu i rozumieniu otaczającego go świata. Dzieci zaczynają dostrzegać korelację pomiędzy doświadczeniami czuciowymi a fizycznymi działaniami. W trakcie tej fazy wrodzone odruchy stają się bardziej świadome i zaawansowane.

Co robić aby stymulować rozwój w fazie sensoryczno-motorycznej?

  • Zmiany reakcji kołowych/okrężnych – według teorii Piageta pomiędzy 1 a 4 miesiącem życia dziecka, jego ruchami kieruje przypadek, np. kciuk dotyka buzi, dziecko zaczyna go ssać, sprawia mu to przyjemność i później powtarza tę czynność. Jako rodzic powinnaś wówczas zacząć wprowadzać pewne zmienne do tych reakcji, żeby obudzić w dziecku chęć poznawania i eksperymentowania, np. w trakcie kąpieli możesz pokazywać, że jeśli zmieni siłę uderzania rączką w wodę, woda będzie się rozchlapywać w inny sposób.
  • Pokazywanie różnorodnych przedmiotów i zabawek. Dzięki temu dziecko uczy się, że wokół niego istnieje cała odrębna rzeczywistość.
  • Zabawa w chowanego z przedmiotami. Polega to na tym, że pokazujesz dziecku przedmiot, chowasz go, a następnie pokazujesz mu jak go znajdujesz. Później powtarzasz kilkakrotnie ten scenariusz, a potem pozwalasz dziecku samemu odnaleźć schowany przedmiot. Zabawa z dzieckiem

Czy znasz metodę Tomatisa?

Metoda Tomatisa polega na kształtowaniu funkcji ucha w celu zwiększenia zdolności uczenia się i ogólnego rozwoju.

Jest to muzyczna terapia polegająca na słuchaniu:

  • pewnych wysokich częstotliwości
  • utworów Mozarta
  • chorałów gregoriańskich
  • głosu matki słyszanego jakby jeszcze z wnętrza brzucha

Ucho jest niezwykle ważnym dla rozwoju organem. Dzięki stymulowaniu zdolności percepcyjnych ucha kształtuje się cały system umiejętności komunikacyjnych i poznawczych. W konsekwencji wpływa to również bardzo pozytywnie na zdolności motoryczne i równowagę.

Korzyściami płynącymi ze stosowania metody Tomatisa są: pozytywny nastrój u dziecka, jego większa odporność na zmęczenie, lepsza pamięć, zwiększona koncentracja, większa kreatywność i poczucie wewnętrznego spokoju.

Dziecko w okularach

3 sposoby, aby stymulować rozwój pamięci dziecka

1. Więź z dzieckiem 

Mózg jest tak zaprogramowany, że szuka bezpiecznego środowiska. Jeśli nie czuje się bezpiecznie nie będzie w stanie się uczyć. To dlatego jest tak ważne, aby zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa. Żeby to osiągnąć powinnaś:

  • Utrzymywać z dzieckiem kontakt cielesny od jego urodzenia, czyli często przytulać dziecko, czy trzymać je za rączkę.
  • Spędzać z dzieckiem jak najwięcej czasu. Przy czym jeśli jesteś z dzieckiem, nie powinnaś wówczas wykonywać innych zadań, całą swoją uwagę powinnaś skupiać na dziecku.
  • Bardzo dużo mówić do dziecka.
  • Często brać swoje małe dziecko na ręce.

2. Przywoływanie pamięci 

W 10 miesiącu życia dziecko potrafi odnajdować przedmioty schowane przed nim kilka chwil wcześniej. Natomiast przywoływanie pamięci polega na zdolności do przypomnienia sobie rzeczy, których nie ma w pobliżu.W

tym wieku zdolność dziecka do symbolizowania jest już w jakimś stopniu rozwinięta. Ta zdolność jest charakterystyczna dla ludzi i umożliwia nam postęp intelektualny i kulturalny.Po upływie pierwszego roku życia dziecko posiada już umiejętność odnajdowania rzeczy, których nie widziało dłuższy czas oraz potrafi już trochę mówić. Wówczas potrafi też odnaleźć przedmioty, których nazwę się mu głośno powie, a które są poza zasięgiem jego wzroku.

3. Śpiewanie piosenek 

Dzieciom należy śpiewać dużo piosenek. Poprzez powtarzanie melodii, zapada ona w pamięć dziecka i pomaga mu to uspokoić się i zrelaksować.

Gdy dziecko jest już trochę starsze możesz wykorzystać tę technikę także w innym, praktycznym celu. Otóż możesz wymyślić i nauczyć dziecko piosenki, w której będą informacje, które chcesz żeby dziecko zawsze pamiętało, np. adres domu, czy numer telefonu. Wówczas w sytuacjach awaryjnych dziecko zawsze będzie umiało podać te informacje odpowiednim osobom.

WIĘCEJ DLA CIEBIE