Poranne drzemki dziecka – czy są naprawdę konieczne?

· 8 lutego 2019
Poranne drzemki nie tylko pozwalają dziecku odzyskać energię, ale wpływają też bardzo korzystnie na jego pamięć. Dowiedz się jaka jest najlepsza pora na drzemkę malucha i ile powinien trwać taki odpoczynek.

Krótka drzemka po południu sprawia, że odzyskujemy energię której może nam brakować po wielu godzinach intensywnej aktywności. Dzieci natomiast mogą spać częściej i dłużej. Poranne drzemki dziecka sprawiają, że maluch rośnie zdrowo i prawidłowo się rozwija.

Być może zastanawiasz się jak długo powinny trwać poranne drzemki dziecka i kiedy dokładnie jest na nie najlepsza pora. Oto kompendium wiedzy na temat snu dziecka w ciągu dnia!

Do jakiego wieku dziecko powinno spać rano?

Im dziecko jest młodsze, tym więcej snu potrzebuje w ciągu doby. Najlepiej byłoby, gdyby do drugiego roku życia maluch spał trzy razy w ciągu dnia. Możesz podzielić jego drzemki w następujący sposób:

  • Drzemka porana: u dzieci pomiędzy 4. a 9. miesiącem życia, każda drzemka, w tym ta poranna, powinna trwać co najmniej 3 godziny. U starszych dzieci ta pierwsza drzemka w ciągu dnia może nie być już konieczna.
  • Drzemka wczesnym popołudniem: kiedy dziecko robi się coraz starsze, ilość snu jakiej potrzebuje ono w sumie w ciągu doby będzie malała. Popołudniowa drzemka pozostanie jednak ważna i konieczna.
  • Drzemka po zabawie późnym popołudniem: podobnie jak pierwsza, poranna drzemka, odpoczynek wczesnym wieczorem może nie być konieczny u dzieci starszych niż roczek.

Zaznaczamy jednak, że dzieci do piątego roku życia powinny mieć dwie sesje drzemek w ciągu dnia. Najprawdopodobniej, jak wspominaliśmy powyżej, maluch będzie potrzebował snu wczesnym popołudniem. Jeśli chodzi o dwa pozostałe okresy odpoczynku – wczesno poranny i wczesno wieczorny – być może dziecko będzie potrzebowało tylko jednego z nich.

Jeśli natomiast chodzi o długość snu, optymalny czas trwania drzemki to dwie godziny. Ostatecznie, godzinna drzemka również przyniesie dziecku korzyści.

Nie myśl, że jeżeli dziecko śpi w dzień to nie będzie mogło zasnąć wieczorem albo nie prześpi całej nocy. To mit. Drzemki pomagają dzieciom się zrelaksować. Maluchy które śpią w dzień, śpią wręcz lepiej również w nocy. Nie są przemęczone, a więc są spokojne i łatwiej im zasnąć. Rzadziej budzą się z powodu męczących je koszmarów.

Poranne drzemki dziecka pozwolą Ci odpocząć.

Poranne drzemki dziecka: korzyści

Poranne drzemki dziecka przede wszystkim pozwalają mu się zrelaksować. Po drugie, dzięki nim maluch odzyskuje energię zużytą w ciągu dnia na zabawę. W efekcie, pociecha ma znacznie lepszy humor. Nie jest ani przemęczona, ani zbyt aktywna.

Taka krótka sesja snu w ciągu dnia to także okazja dla dziecka do uspokojenia się. Przerwa w zabawie i aktywności sprawia, że efekty i napięcie związane z ewentualnymi atakami złości mijają. Tobie z kolei poranne drzemki dziecka pozwolą odpocząć albo w spokoju wykonać obowiązki.

Kolejną zaletą dziecięcych drzemek jest to, że kiedy maluch śpi wtedy, gdy tego potrzebuje, chętniej zjada podawane posiłki. Cały rytm jego dnia jest zdrowy i ułożony. W efekcie dziecko zdrowo rośnie i nabiera sił.

Co więcej, sen sprawia, że dzieci przyswajają to, czego nauczyły się do tej pory. Utrwalają zdobytą wcześniej w ciągu dnia wiedzę. Dzięki temu rośnie ich inteligencja i sprawność ich pamięci.

Jak sprawić, by dziecko spało w ciągu dnia?

Chociaż zdecydowana większość dzieci lubi drzemki, są i takie maluchy które nie chcą spać w ciągu dnia, mimo że tego potrzebują. Powodem może być przede wszystkim chęć kontynuowania zabawy. Dziecku może wydawać się, że spanie to strata czasu i okazji do rozrywki.

Pomimo protestów dziecka, na pewno bez większego problemu zauważysz kiedy maluch potrzebuje snu i odpoczynku. Ciągłe ziewanie, pocieranie oczu i rozdrażnienie to nieomylne oznaki przemęczenia. Kolejnym sygnałem oznaczającym zmęczenie i potrzebę snu jest zainteresowanie dziecka butelką z mlekiem.

“Dzieci do piątego roku życia powinny mieć dwie sesje drzemek w ciągu dnia.

Powyższe oznaki sugerują, że dla dziecka nadszedł czas na drzemkę. Jeśli będziecie odwlekali ją zbyt długo, przemęczonemu dziecku będzie trudniej zasnąć. Ważne jest więc utrzymanie odpowiedniej dyscypliny i ustalonego planu dnia. Dzięki temu łatwiej Ci będzie egzekwować konieczność dziecięcych drzemek o odpowiedniej porze.

Polecamy: Dziecko nie śpi? Oto 5 skutecznych rozwiązań!

Odpowiednie miejsce na odpoczynek

Maluch powinien przyzwyczaić się do tego, że drzemie w swoim łóżku. Nie pozwól mu zasypiać w dowolnym miejscu. Posiadanie stałego miejsca do snu jest bardzo ważne dla jego jakości.

W tym kontekście, postaraj się również o to, aby atmosfera w domu w czasie kiedy dziecko powinno spać była cicha i spokojna. Z drugiej strony, powinnaś znaleźć odpowiedni balans. Dziecko musi nauczyć się zasypiać i spać przy pewnych dźwiękach zwłaszcza, jeśli ma rodzeństwo i nie wszystkie dzieci śpią w tym samym czasie.

Ważne jest też to, by maluch umiał odróżnić drzemki w ciągu dnia od nocnego snu. Aby mu w tym pomóc, możesz zapewnić dziecku światło w pokoju. Niekoniecznie musi to być włączona lampka. Świetnie sprawdza się nieznaczne uchylenie drzwi albo podniesienie rolet czy rozsunięcie zasłon.

Stały harmonogram

Poranne drzemki dziecka powinny trwać od 45 minut do godziny. Natomiast jeśli dziecko śpi tylko raz dziennie, dobrym pomysłem jest przesunięcie tej drzemki bliżej środka dnia i wydłużenie jej do około dwóch godzin.

Kiedy dziecko przyzwyczai się do drzemek, samo będzie chciało kłaść się do łóżka kiedy przyjdzie na to pora.

Ponadto, niech poranne drzemki dziecka będą elementem stałego harmonogramu dnia. Dzięki temu wewnętrzny zegar biologiczny malucha przyzwyczai się do pór odpoczynku. Zobaczysz, że w krótkim czasie dziecko samo będzie chciało położyć się do łóżka o porze, do której się przyzwyczai. Drzemki i nocny odpoczynek będą znacznie łatwiejsze do zorganizowania.

Kolejnym aspektem który możesz z powodzeniem wykorzystać jest relaksująca muzyka. Pamiętaj jednakże o tym, że każde dziecko jest inne. Musisz obserwować na co Twoja pociecha reaguje dobrze i zapewniać jej takie warunki odpoczynku, które pozwolą na pełen relaks i zapobiegną pojawieniu się problemów ze snem.

Przede wszystkim, pamiętaj po prostu o tym, że poranne drzemki dziecka są dla niego bardzo korzystneZ drugiej zaś strony, zbyt dużo snu działa na malucha negatywnie. Obserwuj dziecko i wypracuj wspólnie z nim optymalny plan dnia.

  • Armstrong, K. L., O’Donnell, H., McCallum, R., & Dadds, M. (1998). Childhood sleep problems: Association with prenatal factors and maternal distress/depression. Journal of Paediatrics and Child Health. https://doi.org/10.1046/j.1440-1754.1998.00214.x
  • Lukowski, A. F., & Milojevich, H. M. (2013). Sleeping like a baby: Examining relations between habitual infant sleep, recall memory, and generalization across cues at 10 months. Infant Behavior and Development. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2013.02.001