Dziecięce drzemki: plusy i minusy spania w ciągu dnia

· 2 lutego 2019
Dowiedz się dlaczego drzemki są dla dzieci korzystne i jak zmotywować malucha do odpoczynku w ciągu dnia!

Jeśli chodzi o dziecięce drzemki, dobrze jest wiedzieć że mają one swoje plusy i minusy. W wielu rodzinach i kręgach kulturowych codzienna drzemka jest tradycją.

Jednakże maluszki często nie chcą kłaść się spać w ciągu dnia. Traktują drzemkę jako niechcianą przerwę od zabawy i rozrywki.

Dziecięce drzemki wyglądają inaczej w różnych rodzinach i u różnych dzieci. Często zależą od tradycji i zwyczajów oraz po prostu od biologicznych potrzeb dziecka. Niekiedy to rodzice chcą odpocząć po obiedzie. Wtedy najprawdopodobniej dzieci będą chciały ich naśladować.

Z kolei w innych przypadkach, szczególnie w rodzinach w których rodzice nie śpią w ciągu dnia, dzieci sprzeciwiają się kategorycznie kładzeniu się spać w porze innej niż wieczór.

Który schemat dnia jest zalecany i sprawdza się lepiej? Oba mają swoje plusy i minusy!

W dzisiejszym artykule wyjaśnimy Ci jakie zalety mają dziecięce drzemki i naświetlimy Ci ich wady.

Dziecięce drzemki: korzyści i dobre strony

1. Dzieci odzyskują energię

To oczywista zaleta drzemek i prawdopodobnie pierwsza jaka przychodzi większości z nas do głowy. Jednak to nie czyni jej mniej ważną! Dzieci są niespokojne, pełne energii i chętne do zabawy z natury. Oczywiście w pewnym momencie dnia mogą czuć potrzebę podładowania akumulatorów. Ich zapasy energii nie są niespożyte i zużywają się wraz z biegiem godzin.

Dzieci męczą się i zużywają zasoby energii nie tylko poprzez zabawę i aktywność fizyczną. Dużo siły wkładają także w naukę i myślenie.

Dzieciństwo to czas rozwoju poznawczego, który wymaga ogromnych ilości sił. W związku z tym dzieciom potrzeba również odpoczynku. Drzemki to świetny sposób na zaspokojenie tej potrzeby.

2. Lepsze samopoczucie

Dziecięce drzemki mają również tę zaletę, że wpływają bardzo korzystnie na stan umysłu maluchów. Taka krótka przerwa w codziennej aktywności pomaga rozluźnić napięcie i zmniejszyć niepokój.

Ponadto, dzięki temu że dzieci które drzemały w ciągu dnia są mniej zmęczone wieczorem, będzie im łatwiej zasnąć. Unikniesz trudnej sytuacji związanej z przemęczeniem dziecka. Maluch będzie spał lepiej w nocy.

Dziecięce drzemki znacząco poprawiają koncentrację.

3. Lepsza pamięć i koncentracja

Kiedy śpimy, w mózgu zachodzi mnóstwo bardzo skomplikowanych i ważnych procesów. Są one odpowiedzialne za przetwarzanie informacji przyswojonych wcześniej, odsiewanie tych zbędnych i utrwalanie koniecznych.

U dzieci które wciąż uczą się nowości procesy te są absolutnie kluczowe i bardzo ważne. Umysł dziecka dopiero się kształtuje i wpływa na niego mnóstwo czynników, zaczynając od tych środowiskowych a kończąc na predyspozycjach genetycznych.

4. Lepsze wyniki w nauce i sporcie

W związku z powyższymi dobrymi stronami, dziecięce drzemki mają całościowy korzystny efekt na wyniki w nauce, sporcie oraz innych dziedzinach.

Zasada działania jest tu prosta: dziecko które przespało się w ciągu dnia ma więcej energii i siły by zmierzyć się z każdą sytuacją i wyzwaniem. Ma też większe możliwości przyswajania nowej wiedzy i skupiania się na nauce i wykonywanych zadaniach. Jeśli chodzi o wpływ odpoczynku na naukę, jest on absolutnie pozytywny.

Przeczytaj także: „Dobranoc, mamo” – wieczór to najlepsza pora dnia

Minusy dziecięcych drzemek

1. Zbyt długie drzemki są niekorzystne

Wszystko może się okazać szkodliwe jeśli tego nadużywamy. Opublikowane w ostatnich latach badania naukowe sugerują, że drzemki dłuższe niż 30 minut (u dzieci można nieco zwiększyć ten margines ponieważ potrzebują one więcej snu) mają negatywny wpływ na naszą zdolność do snu i odpoczynku w nocy.

Z tego powodu drzemki mogą prowadzić do pojawienia się takich zaburzeń snu jak bezsenność czy narkolepsja. Zaleca się więc kontrolowanie długości drzemek.

2. Ból głowy

Występujący podczas snu ból głowy dotyczy zazwyczaj osób starszych, ale również dzieci mogą cierpieć z jego powodu. Jest to ból o umiarkowanym nasileniu, ale jest też wystarczająco uciążliwy by zniwelować wszelkie korzyści płynące z drzemki. Osoba u której występują tego rodzaju objawy budzi się ze snu przez ból głowy, który w dodatku często utrzymuje się po wstaniu z łóżka.

Dzieci męczą się i zużywają zasoby energii nie tylko poprzez zabawę i aktywność fizyczną. Dużo siły wkładają także w naukę i myślenie.

3. Drzemki mogą przyczyniać się do rozwoju chorób układu oddechowego

Na przykład dzieci chore na przewlekłą obturacyjną chorobą płuc (POChP) nie powinny drzemać w ciągu dnia. To samo ograniczenie zresztą stosuje się w przypadku dorosłych pacjentów.

Mechanizm działania polega tu na tym, że podczas drzemki może dojść do rozluźnienia mięśni. To z kolei powoduje trudności w normalnym oddychaniu. Konsekwencje to niedotlenienie, chroniczne zmęczenie i niewydolność układu krążeniowego.

Należy przy tym pamiętać, że ryzyko to nie dotyczy wszystkich. Dziecięce drzemki będą niewskazane wyłącznie u maluchów u których faktycznie zdiagnozowano pewne choroby układu oddechowego.

Jeśli chcesz nauczyć dziecko regularnych drzemek, najważniejsze będzie wypracowanie nawyku

Najważniejsze wskazówki dla rodziców

Na koniec podpowiemy Ci najważniejsze zasady jakimi należy kierować się aby nauczyć dzieci regularnego drzemania w ciągu dnia:

  • Nie zmuszaj dziecka: wymuszona drzemka nie przyniesie dziecku żadnych korzyści. Być może dziecko w ogóle nie zaśnie, a nawet jeśli tak, najprawdopodobniej nie odpocznie.
  • Stwórz odpowiednie warunki: jeśli Twoje dziecko próbuje zasnąć a jego rodzeństwo lub inni domownicy w tym samym czasie hałasują czy głośno rozmawiają, maluch raczej w ogóle nie zaśnie. Musisz stworzyć odpowiednią atmosferę która umożliwi wypoczynek.
  • Wypracuj nawyk: nawyki mają ogromne znaczenie dla naszej codzienności. Jeśli dziecko rozwinie nawyk drzemania codziennie o określonej porze, z czasem będzie Ci łatwiej namówić je do snu albo nie będziesz musiała robić tego wcale!

Podsumowując, decyzja o drzemkach powinna zostać podjęta wspólnie przez dziecko i jego opiekunów. Najważniejsze jest to, byście mieli na względzie przede wszystkim dobro dziecka.

  • Hiscock, H., & Fisher, J. (2015). Sleeping like a baby? Infant sleep: Impact on caregivers and current controversies. Journal of Paediatrics and Child Health. https://doi.org/10.1111/jpc.12752
  • Armstrong, K. L., O’Donnell, H., McCallum, R., & Dadds, M. (1998). Childhood sleep problems: Association with prenatal factors and maternal distress/depression. Journal of Paediatrics and Child Health. https://doi.org/10.1046/j.1440-1754.1998.00214.x
  • Lukowski, A. F., & Milojevich, H. M. (2013). Sleeping like a baby: Examining relations between habitual infant sleep, recall memory, and generalization across cues at 10 months. Infant Behavior and Development. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2013.02.001