Metoda TPACK: pomoc dla nauczycieli
Metoda TPACK odnosi się do zbioru umiejętności, które nauczyciele powinni opanować, aby włączyć technologię do nauczania. Dowiedz się więcej na temat tego modelu kształcenia.
Metoda TPACK (wiedza technologiczno-pedagogiczno-przedmiotowa) został stworzony przez Mishrę i Kohlera (2006). Opracowali ten model bazując na badaniach Lee Shulmana (1986). Był to filozof i psycholog, który poświęcił się kształceniu i nauczaniu nauczycieli.
Metoda TPACK: cechy charakterystyczne
Metoda TPACK została opracowana, aby nauczyciele umieli wykorzystywać w skuteczny sposób ICT (technologie informatyki technicznej z telekomunikacją) w swoim środowisku edukacyjnym. Składa się z trzech głównych rodzajów wiedzy:
- Na temat treści związanych z danym przedmiotem lub dyscypliną (to, czego uczą).
- Pedagogicznej (sposób w jaki uczą treści).
- Technologicznej (narzędzia technologiczne, zasoby i aplikacje).
Taka metoda kształcenia nauczycieli wskazuje, że wiedza przedmiotowa, wiedza pedagogiczna i wiedza technologiczna nie powinny działać w sposób odrębny. Innymi słowy, należy je zintegrować, aby były w stanie generować nową wiedzę.
Poniższy schemat przedstawia diagram Venna, używany w celu przedstawiania interakcji trzech różnych rodzajów wiedzy, z których wywodzą się cztery inne formy wiedzy. Tym samym możemy zidentyfikować siedem rodzajów wiedzy, z których składa się TPACK:
PCK czyli wiedza pedagogiczno-przedmiotowa (Pedagogical Content Knowledge)
Odnosi się do wiedzy na temat tego jak uczyć określonego tematu w zależności od jego określonej zawartości. Innymi słowy, jest to wiedza o nauczaniu treści, która pozwala nauczycielowi przekształcać tematy, aby był w stanie ich nauczać.
W tym celu nauczyciel musi je zinterpretować oraz odkryć w jaki sposób należy ich uczyć. Musi również posiadać odpowiednie zasoby i metodologię. Poza tym taka wiedza zakłada świadomość potrzeb każdego studenta oraz posiadanej przez niego już wcześniej wiedzy.
TCK czyli wiedza technologiczno-przedmiotowa (Technological Content Knowledge)
Reprezentuje wiedzę na temat najwłaściwszych technologii do nauki określonych treści. Tym samym odnosi się do wiedzy na temat konkretnych programów i aplikacji do nauczania matematyki, biologii lub nauk społecznych.
TPK czyli wiedza technologiczno-przedmiotowa (Technological Pedagogical Knowledge)
Ta wiedza wiąże się z wykorzystaniem ICT w klasie. Poza tym zawiera się w niej również tematyka warunków niezbędnych do ich właściwego wykorzystania oraz pozytywnych i negatywnych aspektów płynących z ich używania.
TPACK czyli wiedza technologiczno-pedagogiczno-przedmiotowa (Technological Pedagogical Content Knowledge)
Wskazuje na integrację wszystkich rodzajów wiedzy oraz interakcje, jakie między nimi zachodzą. Jeśli nauczycielowi uda się opanować TPACK, będzie umiał wyjaśnić temat, którego naucza.
Oprócz tego będzie znał najlepsze metody nauczania dostosowane do potrzeb danego przedmiotu. Poza tym będzie znał sytuację swoich uczniów i ich potrzeby związane z nauką. Będzie wiedział również jak skutecznie wykorzystać zdobycze technologii, aby nauczać lepszych treści.
Metoda TPACK do znaczącego uczenia się
W dzisiejszych czasach technologia jest obecna w każdym obszarze naszego życia. Model TPACK to dobry teoretyczny i praktyczny schemat wiedzy oraz umiejętności, które musi opanować nauczyciel, aby wykorzystać zdobycze technologii w dziedzinie edukacji.
Metoda TPACK, wraz z wiedzą na temat potrzeb każdego z uczniów, podkreśla potrzebę zintegrowania wiedzy nauczyciela. Innymi słowy, nauczyciel musi powiązać wiedzę dotyczącą danego przedmiotu z wiedzą pedagogiczną i wiedzą technologiczną. Tylko to pozwoli mu osiągnąć skuteczne nauczanie i sensowne przekazywanie wiedzy.
To może Cię zainteresować ...Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- León, R. C., Gámez, A. N., y Osuna, J. B. (2016). Las competencias del profesorado universitario desde el modelo TPACK (conocimiento tecnológico y pedagógico del contenido). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (49), 105-119. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/368/36846509008.pdf
- Arellano Márquez, L. M. (2018). Propuesta modelo TPACK para mejorar la gestión pedagógica en docentes en RED 02 – UGEL 05. Escuela de Posgrado Universidad César Vallejo. Recuperado de http://181.224.246.201/bitstream/handle/UCV/22460/Arellano_MLM.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Koehler, M. J., Mishra, P., y Cain, W. (2015). ¿ Qué son los saberes tecnológicos y pedagógicos del contenido (TPACK)?. Virtualidad, educación y ciencia, 6(10), 9-23. Recuperado de https://www.punyamishra.com/wp-content/uploads/2016/08/11552-30402-1-SM.pdf