Jak stworzyć udany przełom edukacyjny podczas zajęć?

Wybuch edukacyjny wykorzystuje mechanikę gry, aby wytworzyć u uczniów motywację do nauki. Dowiedz się więcej w następnym artykule.
Jak stworzyć udany przełom edukacyjny podczas zajęć?
Natalia Cobos Serrano

Napisane i zweryfikowane przez pedagog społeczny Natalia Cobos Serrano.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Przełom edukacyjny, wraz z innymi technikami grywalizacji, takimi jak escape roomy, zrodził się z potrzeby włączenia mechaniki gier w proces nauczania. W ten sposób zabawa staje się częścią edukacji jako kluczowy element promujący naukę.

Ta gra ma idealne elementy promujące zaangażowanie i zainteresowanie uczniów, które są niezbędne do tworzenia motywacji do nauki.

Przełom edukacyjny zamienia uczniów w bohaterów poprzez zabawę, a jednocześnie staje się kolejną metodologią edukacyjną. Oparty jest o koncepcję znaną z  gry zatytułowanej “Breakout“, stąd też nieco zaskakująca na pierwszy rzut oka nazwa.

Co to jest przełom edukacyjny?

Zgodnie z definicją Césara Poyatosa, przełom edukacyjny składa się z wciągającego i zabawnego doświadczenia edukacyjnego, w którym uczniowie rozwiązują różne wyzwania związane z programem nauczania, aby uzyskać tajne kody otwierające tajemnicze pudełko.

Uczniowie pracujący w grupach.

Nawet jeśli celem jest włączenie do procesu nauczania przełomu edukacyjnego jako kolejnej metodologii opracowywania treści programu, tego rodzaju doświadczenie można wykorzystać po prostu do poprawy spójności i motywacji grupy.

Kroki pozwalające stworzyć przełom edukacyjny podczas zajęć lekcyjnych

  1. Wybierz temat. Wiele pomysłów można znaleźć w Internecie. Zalecamy jednak zastanowienie się nad tematem, który spodoba się Twoim uczniom. Poznaj ich zainteresowania lub po prostu wymyśl ciekawy i atrakcyjny temat.
  2. Zaprojektuj testy. Oprócz powiązania testów z programem nauczania i kompetencjami, nad którymi chcesz pracować ze swoimi uczniami, ważne jest, aby były one  początkowo proste i stopniowo zwiększały poziom trudności. Ponadto powinieneś również przygotować serię wskazówek na wypadek, gdyby uczniowie potrzebowali pomocy.
  3. Pomyśl o ostatnim skarbie. Po przejściu różnych testów i otwarciu tajemniczych pudeł uczniowie będą musieli znaleźć przygotowany wcześniej skarb. Jednak dobrym pomysłem jest również ukrycie niespodzianki w ramach całego doświadczenia.
  4. Stwórz fabułę. Korzystając z motywu podstawowego, powinieneś stworzyć historię, która zachwyci i zmotywuje twoich uczniów podczas pracy.
  5. Przygotuj materiały. Po zaplanowaniu różnych testów, zdobądź pudełka i zamki, które najlepiej pasują do Twojego projektu, a także pozostałe materiały, których możesz potrzebować.
  6. Ocena. Nie zapominaj, że jest to doświadczenie edukacyjne. Dlatego powinieneś użyć go do oceny kompetencji, postaw, umiejętności i wiedzy uczniów.
  7. Nagradzaj swoich uczniów. Na koniec pomyśl o jakimś uznaniu lub nagrodzie za pracę uczniów. Możesz opracować dyplomy, odznaki lub po prostu zrobić zdjęcie grupowe z elementami pasującymi do tematu zadania.
Uczniowie uczestniczący w przerwie zorganizowanej przez nauczyciela.

Jakie są korzyści dla studentów?

Doświadczenia związane z przełomem edukacyjnym wiążą się z aktywnym udziałem uczniów. To, oprócz zwiększania motywacji, jak wspomnieliśmy powyżej, ułatwia rozwój szeregu umiejętności, takich jak rozwiązywanie problemów i zdolność adaptacji.

Jest to również aktywność, która wymaga od uczniów pracy w zespołach. A to oznacza, że przełom edukacyjny wspiera zarówno umiejętności społeczne, jak i spójność grupy.

„Dzięki uczeniu się opartemu na współpracy uczniowie będą łączyć się ze sobą w grupy celem osiągnięcia wspólnego celu: pomyślnego przejścia przez grę”.

—César Poyatos—

Krótko mówiąc, przełom edukacyjny oferuje uczniom wyjątkowe doświadczenia podczas nauki. Rozwijają oni również szereg podstawowych umiejętności na przyszłość, jednocześnie dobrze się bawiąc.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Brusi, D., & Cornellà, P. (2020). Escape rooms y Breakouts en Geología. La experiencia de “Terra sísmica”. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 28(1), 74-88. https://raco.cat/index.php/ECT/article/view/372926/466567
  • Calvillo, A.J. (2018). Una infografía de ayuda para crear tus Escape Room / BreakOut / Gymkanas educativas. Comunicación y Pedagogía. Educación y Tecnología, coord. Calvillo, A.J.,  nº 307-308. España.
  • García, A. (2018). ¿Gamificación, Escape Room o BreakOut Edu? Comunicación y Pedagogía. Educación y Tecnología, coord. Calvillo, A.J.,  nº 307-308. España.
  • Poyatos, C. (2018). Enigma, motivación y aprendizaje. Comunicación y Pedagogía. Educación y Tecnología, coord. Calvillo, A.J.,  nº 307-308. España.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.