Magiczne słowa: "proszę", "dziękuję", "przepraszam"
Magiczne słowa używane w domu w stosunku do dzieci mogą zmniejszyć napięcie i pomóc w ulepszeniu cennych i wdzięcznych cech wobec dorosłych. Naucz swoje dzieci dobrych manier od najmłodszych lat. Jeśli to zrobisz, zawsze będą szanować Ciebie i innych.
Magiczne słowa są częścią tego, co nazywa się dobrymi manierami. Nauczenie Twojego dziecka, aby używało tych słów w życiu codziennym, z pewnością pomoże mu dojrzeć, aby być pełnoprawnym dorosłym. Jednak musisz wiedzieć, że nie jest to wcale łatwe zadanie. Wymaga dużego poświęcenia. Dowiedz się, jak włączyć do słownictwa używanego w domu słowa “dziękuję”, “proszę” i “przepraszam”.
Magiczne słowa i ich znaczenie
Z pewnością zauważyłaś, że słyszenie jak ktoś mówi “dzień dobry”, “dziękuję”, “przepraszam” i “proszę” całkowicie zmienia postrzeganie i ocenę tego człowieka.
Jest to jeszcze ważniejsze, jeśli chodzi o dzieci. Może to zwiększyć ich poziom socjalizacji, co z kolei pomoże im dostosować się do środowiska i otoczenia.
Te słowa pozwalają im skutecznie współpracować z rówieśnikami. Pobudzają również pozytywne reakcje i integrację społeczną.
Sposoby nauczenia dzieci magicznych słów
Najlepszym sposobem, aby nauczyć swoje dzieci tego, aby magiczne słowa na stałe zagościły na zawsze w ich słowniku jest dobry przykład z Twojej strony. Powinnaś uwzględnić je w swoich codziennych rozmowach z rodziną, przyjaciółmi, sąsiadami i oczywiście z dziećmi.
Istnieją również inne techniki, które mogą zachęcić do korzystania z tych słów. Oto kilka przykładów:
Naucz swoje dzieci znaczenia tych magicznych słów
Kiedy Twoje dzieci osiągną pewien wiek, możesz wytłumaczyć im dlaczego dobre maniery są tak ważne.
Oto znaczenia tych wielkich słów.
- Dziękuję. Wyraża podziękowanie za hojność. Nauczenie ich wypowiadania tego prostego słowa pomoże im być wdzięcznymi dziećmi, które potrafią docenić wysiłek innych.
- Proszę. To słowo uczy dzieci, że nie otrzymają oczekiwanej rzeczy, jeśli będą o nią prosić bez szacunku. Pomóż im rozpoznać, że inni mają prawo do odmowy podzielenia się.
- Przepraszam. Powiedzenie słowa “przepraszam” szczerze pomaga dziecku rozpoznać jego błędy i starać się poprawić jego działania.
- Dzień dobry. Jest to pozdrowienie, które wskazuje, że każdy zasługuje na uczciwe i miłe traktowanie.
Spraw, aby odnalazły w tym zabawę
Nauczanie dziecka, aby używał tych magicznych słów nie musi być nudne.
Spróbuj użyć piosenek, gier lub opowieści, które pokazują związek między dobrymi manierami i ich pozytywnymi konsekwencjami.
Niektóre przykłady opowieści, które można wykorzystać, aby zachęcić dzieci do grzeczności to: Magiczne drzewo i Paznokcie i miłość.
Pokazuj dobre maniery podczas kontaktu z Twoimi znajomymi
Pierwszy kontakt dzieci z ich rówieśnikami jest w przedszkolu. Tam będą się uczyć interakcji z kolegami z klasy oraz ich nauczycielami.
Naucz je mówić “cześć” kiedy przybywają, prosić o zabawki używając magicznego słowa “proszę” i przepraszać, kiedy się mylą.
Bądź cierpliwa
Włączenie tych słów do życia codziennego dzieci wymaga wysiłku, cierpliwości, wytrwałości i poświęcenia. Oznacza to, że będziesz musiała często je przypominać, zanim stanie się to nawykiem.
Dobrą alternatywą jest zapytanie ich: “A co z magicznymi słowami?” To pomoże im je zapamiętać.
“Usłyszenie, że ktoś mówi “dzień dobry”, “dziękuję”, “przepraszam” i “proszę”, całkowicie zmienia postrzeganie tego człowieka przez innych ludzi.”
Zrób kilka praktycznych treningów i ustal realistyczne cele
Naucz swoją maleństwa, że używane przez nich magiczne słowa sprawiają, że inni czują się dobrze.
Poćwicz z nimi jak pozdrowić sąsiadów, kiedy należy podziękować, a kiedy powiedzieć “przepraszam” lub “proszę”. To przygotuje ich na każdą okazję.
Nie zmuszaj ich do nauki
Podczas tego procesu są pewne rzeczy, których nie powinieneś nigdy robić, takie jak:
- Nie upokarzaj dziecka ani nie zmuszaj go, by się przywitało, jeśli poczuje się zakłopotane. Proces używania magicznych słów może być nieco wolniejszy u dzieci, które są nieśmiałe.
- Nie negocjuj z dzieckiem. Musi nauczyć się być grzecznym, nie oczekując niczego w zamian.
- Nie informuj innych o procesie, który podejmuje Twoje dziecko.
Wyjaśnij pozytywne rezultaty bycia grzecznym
Naucz je zrozumieć związek między ich działaniami i konsekwencjami, które one generują. Na przykład doskonałym przykładem jest stwierdzenie: “Twoja babcia była tak bardzo szczęśliwa, że powiedziałeś “dziękuję”.
Poinformowanie ich, że dobrze sobie radzą, zachęci ich do kontynuowania tego w praktyce, czego je uczysz.
Podsumowując, posiadanie dobrze wychowanych dzieci wymaga od rodziców poświęcenia i ciągłego wysiłku. Powinnaś je wychwalać, gdy robią coś dobrze. Uważaj na złe wpływy i wzmacniaj pozytywne uczenie się.
Te magiczne słowa ostatecznie przekształcą się w wiele wielkich możliwości dla nich w życiu.
To może Cię zainteresować ...Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Bowlby, J. (1986). Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida. Madrid: Morata. https://edmorata.es/wp-content/uploads/2020/06/Bowlby.VinculosAfectivos.PR_.pdf
- Bowlby, J. (1995). Teoría del apego. Lebovici, Weil-HalpernF. https://edmorata.es/wp-content/uploads/2020/06/Bowlby.VinculosAfectivos.PR_.pdf
- Casanova Zamora, T. A., Arias Calderón, E. V., Trávez Angueta, J. P., & Ortiz Lucero, A. V. (2020). Importancia de estimular las inteligencias múltiples en educación inicial. Habilidades y destrezas. Boletâin Redipe, 9(10), 168–181. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i10.1096
- Garrido-Rojas, L. (2006). Apego, emoción y regulación emocional. Implicaciones para la salud. Revista latinoamericana de psicología, 38(3), 493-507. https://www.redalyc.org/pdf/805/80538304.pdf
- Hormaza, E., & Fernanda, V. (2014). Las técnicas activas y su relación en el aprendizaje de normas de urbanidad y cortesía en los niños de los primeros años de Educación Básica de la Unidad Educativa Academia Militar San Diego de la ciudad de Ibarra, provincia de Imbabura, durante el año lectivo 2013-2014. Universidad Técnica del Norte. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/4374
- Jacob, S. R. (2004). Prosocialidad y autoestima. [Tesis de grado, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad FASTA]. Repositorio Institucional. http://redi.ufasta.edu.ar:8082/jspui/handle/123456789/1401
- Marrone, M., Diamond, N., Juri, L., & Bleichmar, H. (2001). La teoría del apego: un enfoque actual. Madrid: Psimática. http://www.aperturas.org/articulo.php?articulo=198
- Martínez, A. M. L. (2020). Ambientes de aprendizaje específicos para favorecer los buenos modales en alumnos de 2° grado del jardín del niños Capitán Alonso de León. anuario2020, 1(1), 21–38. http://anuarioinvestigacion.um.edu.mx/index.php/a2020/article/view/48
- Medina Moreno, B., Patiño Ramírez, Y. A., Pérez Castellanos, J. K., Piedrahita Fonseca, L. Y., & Ruiz Parra, M. A. (2015). El cuento como estrategia pedagógica para fortalecer los comportamientos prosociales en los niños y niñas del nivel preescolar. Tesis, Universidad Pedagógica de Bucaramanga. Repositorio Institucional. https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/901
-
Méndez, P. L., Serna, J. H. G., Gallego, P. P., Rendón, L. B., & Botero, C. A. (2015). Guía práctica sobre Pautas de Crianza y Relaciones Familiares. Ediciones de la Gobernación de Risaralda. https://www.academia.edu/22020830/GUIA_pr%C3%A1ctica_sobre_Pautas_de_Crianza_y_Relaciones_Familiares
- Moneta, M. (2003). El Apego. Aspectos clínicos y psicobiológicos de la díada madre-hijo. Santiago: Cuatro Vientos. http://www.scielo.org.co/scieloOrg/php/reflinks.php?refpid=S0120-0534200600030000400062&lng=pt&pid=S0120-05342006000300004
- Pérez, V. M. O. (2007). La buena educación: Reflexiones y propuestas de psicopedagogía humanista. Anthropos Editorial. https://books.google.com.cu/books?id=ZIvKv_oYoj8C&printsec=copyright&hl=es#v=onepage&q&f=false
- Tonucci, F. (2016). Cuando los niños dicen ¡BASTA! Grao. https://books.google.es/books?id=Y60TDgAAQBAJ&dq=Humillar+a+los+ni%C3%B1os+o+forzarlos+a+que+saluden+si+sienten+verg%C3%BCenza.&lr=&hl=es&source=gbs_navlinks_s
- Valencia, L. I. (2012). El contexto familiar: un factor determinante en el desarrollo social de los niños y las niñas. Poiésis, (23). https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/poiesis/article/view/332