Dlaczego zabieganie o dobre intencje jest konieczne w wychowaniu?

Pozyskanie dobrych intencji dziecka jest niezbędne, aby zaangażować je w dobre zachowanie. Dowiedz się więcej w następnym artykule.
Dlaczego zabieganie o dobre intencje jest konieczne w wychowaniu?

Ostatnia aktualizacja: 04 sierpnia, 2021

Wielu rodziców zastanawia się, co mogą zrobić, aby ich dzieci dobrze się zachowywały. Strategie dyscyplinowania, ogólnie rzecz biorąc, mają na celu to, co zrobić w danym momencie i zwykle po tym, jak dziecko wybuchnie i sprawy potoczą się źle. Dlatego konieczne jest zabieganie o dobre intencje.

Istnieje nawet szczególna strategia wychowania, która nie wymaga czekania na wystąpienie incydentu. Przyjmuje ona bardziej proaktywne podejście do radzenia sobie z problematycznym zachowaniem. Uwzględnia też potrzeby rozwojowe oraz relacyjne dziecka.

Dlaczego tak ważne są dobre intencje dziecka?

Celem wychowania opartego o dobre intencje jest przepracowanie problemów dotyczących zachowań, które komplikują emocje i sytuacje. Nakłanianie do dobrych intencji oznacza, że rodzic stosuje metody wychowawcze wobec dziecka tak, aby pokierować jego zachowaniem we właściwym kierunku.

Ojciec i syn leżący na podłodze patrzący sobie w oczy.

Ma to miejsce przed pojawieniem się wyzwań. Oznacza też, że dorośli powinni przyjąć proaktywną postawę, aby przewidywać incydenty. Chociaż niemożliwe jest przewidzenie każdego problemu, który może pojawić się u dzieci, dorośli na ogół są świadomi tego, w jakich aspektach ich pociechy będą stanowić największe wyzwanie.

Kiedy rodzic zabiega o dobre intencje swojego dziecka, stara się, aby jego dziecko znalazło się po właściwej stronie, zanim dojdzie do incydentów. Daje to maluchom możliwość wyboru odpowiedniego zachowania w określony sposób, zanim pojawi się sytuacja.

Jak wykorzystać zabieganie o dobre intencje jako technikę wychowania?

Na przykład, jeśli wybierasz się z dziećmi na wycieczkę, możesz z wyprzedzeniem powiedzieć coś w stylu: „Muzeum to duże miejsce, więc zawsze muszę wiedzieć, gdzie jesteś. Czy mogę liczyć na to, że będziesz trzymać mnie za rękę?  I będziesz przy mnie cały czas?

Jeśli idziesz ze swoimi dziećmi do parku, możesz zapytać je o coś w stylu: „Czy mogę liczyć na to, że gdy nadejdzie czas, aby wrócić do domu, nie będziesz uciekać i mówić, że nie chcesz wracać? Zostaniemy w parku tak długo, jak się da. Ale kiedy zrobi się późno, będziemy musieli od razu iść do domu. Rozumiesz?

Możliwe, że później dzieci mogą zapomnieć o tym i trochę się opierać. Ale kiedy przypomnisz im o obietnicy dobrych intencji, zwykle się uspokoją, przestaną stawiać opór i staną się bardziej chętne do współpracy. Poczują się zaangażowane w podejmowaną decyzję i będą w niej uczestniczyć.

Pozyskiwanie dobrych intencji pomaga zapobiegać konfliktom

Kiedy z wyprzedzeniem zastosujesz technikę wychowania opartego o dobre intencje, może to ułatwić przejście między kolejnymi wydarzeniami. I spowoduje mniej tarć w twoich relacjach z dziećmi (w każdym wieku). Ten rodzaj dyscypliny to narzędzie, z którego możesz korzystać cały czas, bez względu na wiek dzieci.

Możesz go używać najczęściej, gdy musisz wyprzedzić potencjalne problemy, które mogą się pojawić, takie jak kupowanie czegoś w sklepie z zabawkami i uniemożliwienie dziecku zrobienia zamieszania z racji chęci otrzymania też prezentu dla siebie.

Możesz również zapytać go, czy możesz liczyć na to, że posprząta swój pokój bez konieczności ciągłego proszenia go o to. Dzięki temu zaoszczędzisz sobie wiele oporów i frustracji.

Korzyści z takiego wychowania

Istnieje wiele korzyści rozwojowych dla dziecka, gdy dorośli zabiegają o jego dobre intencje. To działanie w naturalny sposób przekazuje wartości rodzicielskie i ukierunkowuje dzieci na to, co rodzice uważają za zachowanie cywilizowane.

Kładzie też ręce dziecka “na sterach”, jeśli chodzi o jego własne działania. Dzieci wtedy rozumieją, że przez cały czas są odpowiedzialne za swoje czyny.

Rodzina spożywająca posiłek.

Ponadto, gdy dziecko zobowiązuje się do czegoś i tego przestrzega, uniknie kar, ciągłych próśb lub negatywnych konsekwencji za swoje działania.

Tego typu narzędzie dyscypliny pomaga również zachować relacje między rodzicami a dziećmi. I zapobiega walkom o władzę w momentach naładowanych intensywnymi emocjami, w których cierpliwość obu stron może szybko się wyczerpać. Jako rodzice powinniście mieć świadomość, że nie musicie czekać, aż dziecko popełni błąd, aby poprowadzić je we właściwym kierunku.

Kolejną korzyścią jest to, że chodzi o intencje, a nie o doskonałość. Dziecko może wybrać właściwą drogę, nawet jeśli nie zawsze tego chce, ale będzie wiedziało, że jest to słuszne. Jest to również skuteczna strategia dyscypliny, którą można wykorzystać zamiast konsekwencji. Zachęca ona dzieci do dwukrotnego zastanowienia się przed podjęciem działania.

Nie ma potrzeby surowego karania

Wiemy, że małe dzieci na ogół nie mają samokontroli. Dzieje się tak aż do wieku średnio od pięciu do siedmiu lat, kiedy ich mózgi stają się bardziej rozwinięte. Do tego czasu poruszają się instynktownie, a wybuchy emocjonalne są powszechne.

Kiedy zabiegamy o dobre intencje malucha, polegamy na naszych relacjach z nim, aby przeciągnąć go na naszą stronę. Pomoże nam to uniknąć stosowania zbyt surowych kar w celu osiągnięcia zgodności.

Jeśli dziecko nie jest odpowiednio przywiązane do osoby dorosłej, zdolność skierowania go w określonym kierunku jest słaba. Lub nawet nie istnieje w ogóle. Musisz o tym pamiętać!

To może Cię zainteresować ...
Wychowanie z perspektywy dziecka – dowiedz się więcej
Jesteś MamąPrzeczytaj na Jesteś Mamą
Wychowanie z perspektywy dziecka – dowiedz się więcej

Wychowanie z perspektywy dziecka oznacza respektowanie rytmu dojrzewania, a nie tylko zmuszanie go do czegoś. Musimy towarzyszyć mu podczas tego pr...



  • Alzina, R. B. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de investigación educativa, 21(1), 7-43. https://revistas.um.es/rie/article/view/99071
  • Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Bilbao: Desclée de Brower.