Termometr emocji - jak go używać podczas zajęć szkolnych

Termometr emocji jest idealnym narzędziem edukacyjnym, które pomaga nauczyć dzieci wyrażania i rozumienia emocji. Wyjaśnimy, jak wykonać tę czynność.
Termometr emocji - jak go używać podczas zajęć szkolnych
Ana Couñago

Napisane i zweryfikowane przez psycholog Ana Couñago.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Czy chciałbyś wiedzieć, na czym polega termometr emocji i jak poprawnie zastosować je w klasie? Praca nad inteligencją emocjonalną już od pierwszych lat życia ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Zarówno w domu, jak i w szkole rodzice i nauczyciele powinni uczyć dzieci rozpoznawania, wyrażania i rozumienia swoich emocji i uczuć. Na szczęście w dzisiejszych czasach istnieje wiele przydatnych zasobów edukacyjnych, które pomogą osiągnąć ten cel a jest nim między innymi termometr emocji.

W kilku następnych akapitach powiemy Ci wszystko, co musisz wiedzieć na ten temat.

„Co najmniej 80% sukcesu w wieku dorosłym pochodzi z inteligencji emocjonalnej”.

– Daniel Goleman –

Termometr emocji: idealne narzędzie do nauczania inteligencji emocjonalnej

Termometr emocji to bardzo proste i wizualne źródło informacji. Dzieci, nawet te najmłodsze, potrafią zrozumieć porównanie między temperaturą wskazywaną przez termometr a intensywnością odczuwanych przez nie emocji.

Termometr emocji

Korzystając z termometru, który jest podzielony na sektory o różnych kolorach, dzieci mogą następnie zidentyfikować i określić na prostej skali swój własny stan umysłu. Mogą wskazać, czy czują się bardzo szczęśliwe, szczęśliwe, spokojne, zdenerwowane, smutne, czy nawet złe.

Z tego powodu jest to idealny materiał edukacyjny do pracy nad podstawowymi emocjami w klasie, zwłaszcza z następującymi uczniami:

  • Dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Od pierwszych lat szkoły podstawowej.
  • Dzieci, które mają trudności w komunikowaniu się werbalnie oraz w wyrażaniu i rozpoznawaniu emocji własnych i innych ludzi; takimi dziećmi mogą być dzieci ze spektrum autyzmu (ASD).

Jak prowadzić takie zajęcia w klasie

Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, aby poprawnie wykonać ćwiczenie termometru emocji, jest umieszczenie rysunku termometru na papierze lub tekturze w widocznym miejscu w klasie. Następnie obok niego należy umieścić serię obrazów lub fotografii z buźkami, które jasno przedstawiają różne stany emocjonalne, których może doświadczać dziecko.

Nauczyciel powinien następnie wyjaśnić uczniom, że jest to specjalny rodzaj termometru, inny niż zwykły, który służy do pomiaru temperatury. Następnie należy wytłumaczyć uczniom, że ​​można nim zmierzyć emocje, które mogą odczuwać w dowolnym momencie dnia w szkole. W jaki sposób? Bardzo prosto. Spójrz na te kroki:

Jak go używać

  • W dowolnym momencie zajęć dzieci mogą poprosić nauczyciela o pozwolenie na wstanie z miejsca i udanie się w to miejsce klasy, gdzie znajduje się termometr emocji. Przy jego pomocy będą mogły wyrazić, jak się czują w danym momencie.
  • Dziecko powinno następnie wybrać zdjęcie twarzy przedstawiające emocje, których w danej chwili doświadcza. W tym sensie mogą wybierać między bardzo szczęśliwym, szczęśliwym, spokojnym, zdenerwowanym, smutnym lub złym.
  • Następnie uczeń musi umieścić tę twarz na termometrze emocji. Najwyższe temperatury reprezentują najbardziej negatywne emocje.
  • Nauczyciel, jeśli uzna to za stosowne, powinien zachęcić ucznia, aby wyjaśnił reszcie klasy, dlaczego tak się czuje.

Nauczyciel może również uczestniczyć w zajęciach zaczynając zabawę jako pierwszy. Może podzielić się ze swoimi uczuciami i stanami emocjonalnymi ze swoimi uczniami.

„Nie ma oddzielenia umysłu i emocji; emocje, myśli i nauka są ze sobą powiązane ”.

– Eric Jensen –

Dzieci w klasie


Termometr emocji podczas zajęć w klasie – zalety

Umieszczenie termometru emocji w klasie ma wiele zalet, ponieważ pozwala dzieciom:

  • Zidentyfikować i rozpoznawać swój własny stan emocjonalny.
  • Zastanowić się nad pochodzeniem tego stanu emocjonalnego.
  • Regulować i kontrolować swoje emocje.
  • Zrozumieć emocje i uczucia innych.
  • Aktywnie słuchać doświadczeń innych.
  • Rozwija empatię.
  • Pomaga zrozumieć, że ich stan emocjonalny podlega fluktuacji w ciągu dnia.
  • Wzbogaca słownictwo emocjonalne.

Krótko mówiąc, dzięki temu prostemu ćwiczeniu możemy zwiększyć inteligencję interpersonalną i intrapersonalną dziecka. W ten sposób dzieci mogą dorastać, mając świadomość, jak ważne jest wyrażanie i rozumienie emocji własnych i innych ludzi. Uważamy to za podstawowy czynnik pomagający dzieciom osiągnąć prawidłowy, integralny rozwój.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.



Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.