Mapowanie społeczne - poznaj tę nową technikę w edukacji

20 czerwca, 2020
Do poprawy poziomu edukacji w szkołach ważne jest poznanie także pomysłów i opinii uczniów. Dzisiaj wyjaśnimy Ci, jak to zrobić za pomocą techniki o nazwie „mapowanie społeczne”.

Istnieją różne techniki partycypacyjne, które uczniowie mogą stosować w szkołach, takie jak innowacyjna metodologia znana jako mapowanie społeczne.

Jeśli poświęcisz kilka minut na przeczytanie naszego dzisiejszego artykułu, będziesz w stanie dowiedzieć się z niego wszystkiego o nowej technice w edukacji, jaką jest właśnie mapowanie społeczne. Zapraszamy do lektury!

Obecnie model nauczania promującego aktywność uczniów zyskuje na popularności wśród instytucji edukacyjnych. Model ten koncentruje się na równym traktowaniu każdego rodzaju grupy uczniów.

Ten rodzaj edukacji ma również na celu zachęcenie uczniów do aktywnego uczestnictwa w różnych obszarach życia szkolnego. Technika mapowania społecznego pomaga to osiągnąć.

Do poprawy poziomu edukacji w szkołach ważne jest poznanie także pomysłów i opinii uczniów. Dzisiaj wyjaśnimy Ci, jak to zrobić za pomocą techniki o nazwie „mapowanie społeczne”.

Czym w ogóle jest mapowanie społeczne?

Mapowanie społeczne jest techniką, która pozwala ludziom zyskiwać w pełni integralną wiedzę o danym miejscu poprzez udział i zaangażowanie całego społeczeństwa. Dlatego też możemy uznać je za rozbudowane narzędzie do planowania i transformacji społecznej.

Wynika to z tego, że służy ono do wizualizacji potencjalnych konfliktów, zgłaszania niesprawiedliwości, wprowadzania usprawnień i wielu innych rzeczy.

Według Diego Fernando Barragána i Juana Carlosa Amadora Báquiro istnieją trzy rodzaje map społecznościowych. Są to:

Lekcja w klasie

  • Populacja ekosystemu. Jej celem jest badanie relacji terytorialnych między ludnością a przyrodą.
  • Tymczasowo-społeczna. Ma ona na celu rozpoznanie zmian, które zachodzą w niektórych obszarach wraz z upływem czasu. Pomaga nam zrozumieć teraźniejszość w celu rozważenia możliwych działań na rzecz poprawy społecznej w przyszłości.
  • Tematyczna. Pozwala nam ona wizualizować konkretne problemy w środowisku, które muszą zostać poddane procesowi transformacji w celu ich rozwiązania.

Mapowanie społeczne w edukacji

Mapowanie społeczne z pewnością można wdrożyć w kontekście edukacyjnym. Służy ono jako zachęta do wzmożonej kreatywności i uczestnictwa ze strony uczniów. Dzieci stają się głównymi bohaterami uczenia się, podczas gdy nauczyciele przyjmują rolę kierowania i ukierunkowywania procesu edukacji.

W ten sposób uczniowie samodzielnie zastanawiają się nad własną rzeczywistością i przedstawiają ją poprzez tworzenie map społecznościowych. Pomaga to również nauczycielom uzyskać odpowiednie informacje na różne tematy. Mapowanie społeczne najczęściej pozwala nauczycielom poznać:

  • Opinie i wizje uczniów na określone tematy.
  • Zalety i wady kontekstu edukacyjnego z punktu widzenia uczniów.
  • Krytyczne i problematyczne punkty, które wymagają rozwiązania.

Poza tym zachęca ono do osobistego rozwoju uczniów. Koncentruje się także na wymianie pomysłów jako sposobie poznawania i doceniania innych punktów widzenia.

Jak nauczyciele mogą wdrożyć tę technikę?

Aby wykorzystać mapowanie społeczne w trakcie procesu edukacji, pierwszą rzeczą, którą muszą zrobić nauczyciele, jest przeanalizowanie i wybranie kluczowych elementów. Są to kolejno:

  • Rodzaj problemu: poprawa struktury klasy, modernizacja placu zabaw, usunięcie lub poprawa zaniedbanych obszarów, identyfikacja miejsc, w których występuje zastraszanie i inne tego typu aspekty.
  • Typ mapy społecznościowej, która zostanie utworzona.

Nauczyciele powinni również upewnić się, że przeprowadzą następujące kroki:

Dzieci w szkole

  • Motywowanie dzieci do uczestnictwa i dzielenia się pomysłami z absolutną swobodą i pewnością siebie.
  • Podzielenie klasy na małe grupy, wyznaczając przy tym moderatora do każdej z nich, który zorganizuje jej członków, jednocześnie zachęcając do uczestnictwa w takich podziałach.
  • Przypisanie konwencji (reprezentacji, znaków, rysunków, grafik, logo) do każdego elementu, który jest reprezentowany na mapie społecznościowej.
  • Poproszenie uczniów, aby zapisali powód tego, co reprezentują na mapie społecznościowej. Powinni oni także spróbować zaproponować szereg rozwiązań najważniejszych dla nich problemów.
  • Dokonanie krytycznej analizy ukończonych map społecznościowych. Następnie nauczyciele muszą odpowiedzieć na wymagania uczniów i zdecydować się na wdrożenie realnych rozwiązań w praktyce.

Dlatego dzięki tej metodologii dzieci mogą wyrażać siebie i wyrażać swoje opinie na temat szkoły. W ten sposób nauczyciele także mogą odkryć, co uczniowie traktują jako przyjazne i przyjemne obszary, a także poznają co, to dzieci uznają za niebezpieczne lub nieprzyjemne.

A także wszystkie inne rzeczy, jakie chcieliby zmienić lub kwestie, których nie chcieliby mieć wokół siebie i tak dalej.

Zalety, jakie mapowanie społeczne wnosi do edukacji

Główną zaletą korzystania z mapowania społecznego w trakcie zajęć lekcyjnych jest to, że uczniowie mogą aktywnie interweniować w procesie transformacji społeczności edukacyjnej.
Ponadto zastosowanie tej techniki oznacza również inne zalety, takie jak:

  • Ułatwienie zarządzania informacjami za pomocą prezentacji wizualnych.
  • Rozwiązywanie problemów poprzez propozycje oparte o kreatywne rozwiązania.
  • Zastosowanie innowacyjnej metodologii bez potrzeby posiadania dużych lub kosztownych zasobów.
  • Rozwijanie uczestnictwa i współpracy.

Krótko mówiąc, mapowanie społeczne jest szczególnie przydatne do poznania myśli uczniów na temat danego kontekstu edukacyjnego. Przede wszystkim mapy opracowane przez dzieci pokazują informacje, które uważają one za istotne.

Jednak bardzo ważne jest to, by aktywnie odpowiedzieć na żądania uczniów i zastosować w praktyce możliwe rozwiązania, które proponują oni po utworzeniu map społecznych. To sprawi, że dzieci poczują, że ich praca i udział służą zmianie czegoś w szkole na lepsze.