Czy wiesz, na czym polega pozytywna uwaga? Dowiedz się więcej!

Czy wiesz, na czym polega pozytywna uwaga? Dowiedz się więcej!
Natalia Cobos Serrano

Napisane i zweryfikowane przez pedagog społeczny Natalia Cobos Serrano.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Pozytywna uwaga, zapewniana poprzez pełną ciepła i miłości relację, pomaga dziecku poczuć, że jest doceniane i bezpieczne. Dowiedz się jak możesz ją okazać!

Dzieci znajdują się na etapie rozwoju, podczas którego potrzebują dużych ilości uwagi, zwłaszcza od dorosłych. Z tego powodu czasami uciekają się do złego zachowania, aby zwrócić na siebie uwagę, nawet jeśli koniec końców będzie ona negatywna. Właśnie dlatego w kontaktach z dziećmi tak ważna jest pozytywna uwaga.

W ten sposób możesz upewnić się, że dziecko nie będzie uciekało się do zachowań mających na celu zwrócenie na siebie uwagi. Poza tym takie zachowanie wspiera również zdrowy rozwój osobisty.

Pozytywna uwaga i negatywna uwaga: co to jest?

Chwalenie dziecka i gratulowanie mu, gdy ma dobre wyniki, wykazywanie zainteresowania jego osiągnięciami, używanie pełnych czułości słów oraz wspieranie go podczas działania to tylko kilka zadań, które stanowią przykład tego, czym jest pozytywna uwaga.

Takie działania i doświadczenia mówią Twojemu dziecku, że ma znaczenie. To sprawia, że czuje się cenione, co stanowi jedną z jego głównych potrzeb od momentu narodzin.

Jeśli jednak nie będziesz doceniała i świętowała jego osiągnięć, a tym samym nie będziesz zwracała na nie uwagi w pozytywny sposób, Twoje dziecko zacznie szukać innych sposobów na jej przyciągnięcie.

Mama rozmawiająca z uśmiechniętą córką

Oznacza to, że jeśli dziecko nie jest w stanie spełnić tej podstawowej potrzeby w pozytywny sposób, będzie poszukiwało innych sposobów, które z pewnością przyciągną uwagę dorosłych: złego zachowania. Jeśli krzyczysz na swoje dziecko i je pouczasz, używasz negatywnej uwagi.

“Dzieci posiadają większą potrzebę bycia rozpoznawanymi i branymi pod uwagę. Dlatego też będą próbowały zwrócić na siebie uwagę w każdy możliwy sposób, nawet jeśli jest to uwaga negatywna.”

– Gloria G. Rodríguez –

Oczywiście przez większość czasu najlepiej jest zapewniać dziecku pozytywną uwagę. Jednak Gloria G. Rodríguez, specjalistka do spraw wczesnego wychowania, zauważa, że czasami bardzo trudno jest nam nie wpaść w pułapkę wzmacniania i nagradzania złych zachowań.

Dzieje się tak na przykład gdy reagujesz tylko wtedy, kiedy Twoje dziecko zachowuje się źle.

Jak wykorzystywać pozytywną uwagę?

Nie ma wątpliwości, że jest to główny motywator zachowania u dzieci. Dlatego też należy zapewniać im pozytywną uwagę kiedy zachowują się w prawidłowy sposób i przestać używać jej w przypadku złego zachowania.

Jak zauważa profesor psychologii z Uniwersytetu w Rutgers, Maurice’a J. Eliasa, oraz psycholodzy Stevena E. Tobiasa i Briana S. Friedlandera, dorośli muszą postarać się maksymalnie zmniejszyć ilość negatywnej uwagi, jaką poświęcają dzieciom.

Wszystko dlatego, że ma ona tendencję do zwiększania liczby konfliktów w domu oraz wpływa na poczucie własnej wartości dziecka.

Rodzice gratulujący córce - pozytywna uwaga

Oznacza to, że musisz nauczyć swoje dziecko określonych zachowań, które może zidentyfikować jako sposoby na pozyskanie pozytywnej uwagi. Innymi słowy, Twoje dziecko powinno wiedzieć, że chwalisz jego dobre zachowanie.

Dlaczego pozytywna uwaga odgrywa tak istotną rolę?

Elias, Tobias i Friedlander zakładają, że im więcej negatywnej uwagi otrzymuje dziecko, tym mniej pewne siebie będzie się stawało. Tym samym sprawi to, że będzie starało się przyciągnąć do siebie jeszcze więcej uwagi. To może stać się problemem, ponieważ negatywna uwaga jest mniej satysfakcjonująca.

Jednak najważniejszy wpływ pozytywnej uwagi na dziecko to fakt, że prowadzi ona do rozwoju zdrowego spojrzenia na samego siebie i poczucia własnej wartości. Poświęcając dziecku pozytywną uwagę możesz pomóc mu budować zdrowy obraz samego siebie.

Innymi słowy, możesz pomóc mu cenić samego siebie i sprawić, że będzie czuło się bardziej bezpieczne i pewne siebie.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Elias, M.J., Tobias, S.E. y Friedlander, B.S. (2014). Educar con inteligencia emocional. Cómo conseguir que nuestros hijos sean sociables, felices y responsables. Penguin Random House Grupo Editorial España.
  • Rodríguez, G.G. (1999). Criando a nuestros niños. Simon and Schister. Nueva York: Estados Unidos.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.