Duszności podczas ciąży: objawy i leczenie

 

Duszności podczas ciąży są dość powszechne dla przyszłych matek. Termin ten oznacza niekomfortowe odczucie podczas oddychania na skutek dostarczenia zbyt małej ilości tlenu. Powstają przede wszystkim w wyniku adaptacji do zmian zachodzących podczas ciąży. Duszności mają ścisły związek z układem sercowo-naczyniowym jak i oddechowym.
Trudności z oddechem podczas ciąży można wytłumaczyć wzrostem dziecka w brzuchu mamy, działaniem hormonów i modyfikacją układu oddechowego. Połączenie wszystkich tych czynników może wydawać się niepokojące dla wielu przyszłych matek. Prawdopodobnym jest, że aż ponad połowa z nich w końcu poczuje się słabiej co wywoła trudności z oddechem.

Duszności podczas ciąży są zwykle odczuwalne podczas wykonywania pewnych czynności a nawet paradoksalnie podczas długiego odpoczynku.

Wyróżniamy dwa rodzaje duszności: ostre i przewlekłe. Ta pierwsza trwają kilka tygodni, podczas gdy przewlekła dłużej niż miesiąc. Na szczęście ten dyskomfort nie jest niebezpieczny dla dziecka, a niektóre ćwiczenia mogą przynieść Ci ulgę, nawet jeśli jest to tylko tymczasowe.

Duszności a trzeci trymestr ciąży

Duszności powodujące znaczne trudności w oddychaniu spowodowane są tym, iż macica wywiera nacisk na przeponę powodując problemy z oddychaniem. Te komplikacje są bardziej akcentowane i częstsze w trzecim trymestrze ciąży. W tym czasie, a nawet już w drugim trymestrze ciąży, macica rozszerza się z powodu wzrostu płodu. Wyjaśnia to dlaczego kobiety mogą częściej doświadczać trudności z oddychaniem.

 

Uczucie nadmiernych kilogramów trwa jedynie dziewięć miesięcy, ale radość z bycia matką trwa wiecznie.
-Nikki Dalton-

Powszechne symptomy:

Oto niektóre z typowych objawów duszności podczas ciąży:

  • Skrócenie oddechu
  • Słabość
  • Zmęczenie
  • Niebieskawe przebarwienia paznokci i skóry
  • Niepokój
  •  Nieprawidłowe oddychanie
  • Przyspieszone tętno
Kobieta gładząca brzuch

Jak walczyć z dusznością podczas ciąży?

Poniżej znajdziesz kilka skutecznych metod walki z dusznościami podczas ciąży:

1. Unikaj zbyt intensywnych ćwiczeń

Pierwszą radą jest odpoczynek w czasie ciąży. Nie powinnaś wkładać zbyt wiele wysiłku w prace domowe, ponieważ może to spowodować pogorszenie uczucia duszności.

Robienie częstych przerw pozwala Twojemu ciału odzyskać siły i poczuć się bardziej zrelaksowaną. Pomoże to zniwelować problemy z oddychaniem podczas ciąży.

2. Wykonuj ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe są jednym z najlepszych sposobów na zwalczanie duszności i łagodzenie jej objawów. Te czynności pomogą zwiększyć pojemność płuc, a tym samym pozwolą Ci lepiej oddychać.

3. Utrzymuj dobrą postawę ciała

Dobra postawa ciała jest bardzo przydatna w zmniejszaniu uczucia duszności. Siedząc, powinnaś trzymać ramiona lekko do tyłu. Ta pozycja zapewni wystarczającą przestrzeń dla płuc. Kiedy śpisz, staraj się utrzymać ciało na drobnym podwyższeniu na przykład umieszczając więcej poduszek pod plecami.

 

4. Zmieniaj pozycje

Jeśli czujesz się nieswojo i mało komfortowo w określonej pozycji, spróbuj ją zmienić, aby poczuć się bardziej zrelaksowaną. Pomoże to w łatwiejszym oddychaniu.

5. Ćwiczenia aerobowe

Delikatne ćwiczenia aerobowe są zawsze pożądane w trakcie ciąży. Dziecko potrzebuje również tlenu, aby dobrze się rozwijać.

Badania w ciąży

Pamiętaj aby skonsultować się z lekarzem i nauczyć się podstawowych ćwiczeń aerobowych w celu utrzymania formy. Te treningi również wpływają na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego i oddechowego.

Często występująca duszność w trakcie ciąży staje się problemem dla wielu przyszłych mam, dlatego więc powyższe techniki znacznie ułatwią leczenie i kontrolowanie duszności.

W przypadku wystąpienia ciężkich objawów takich jak zawroty głowy, długotrwałe problemy z oddychaniem, skrajne wyczerpanie lub silny ból w klatce piersiowej, należy udać się na wizytę u lekarza.

Jeśli nie kontrolujesz swoich trudności z oddychaniem pamiętaj że brak tlenu może zaszkodzić zarówno Tobie, jak i rozwijającemu się dziecku.

W związku z tym niezwykle ważne jest, aby nie stresować się nadmiernie objawami i podjąć wysiłek w celu rozpoczęcia działań i skutecznego leczenia duszności.