Ciąża przebiegająca prawidłowo – marzenie wszystkich mam!

· 6 sierpnia 2018

Wiele celów w  osiąga się przy użyciu zdrowego rozsądku. Jednym z nich jest ciąża przebiegająca prawidłowo. Jeśli więc zadajemy sobie pytanie, jak to osiągnąć – najbardziej sensowną odpowiedzią jest stosowanie dobrych nawyków dotyczących zdrowego stylu życia. Poza kierowaniem się zdrowym rozsądkiem, należy szukać sprawdzonych informacji od specjalistów. Ten artykuł jest oparty na zaleceniach Hiszpańskiego Towarzystwa Pediatrycznego (SEGO).

Ciąża przebiegająca prawidłowo wymaga ogromnej opieki i odpowiedzialności. Pierwszą rzeczą, którą powinnaś zrobić, aby podczas ciąży nie wynikły żadne komplikacje, jest udanie się do lekarza na ogólne badania. To dobry czas, aby skonsultować obecny styl życia, leki, które przyjmujesz i nadrobić zaległości w szczepionkach.

Ciąża przebiegająca prawidłowo wymaga wielu wyrzeczeń

Istnieje również pewna bardzo ważna sprawa, o której nie wspomnieliśmy wcześniej. Chodzi o regularną kontrolę wagi. Pamiętaj, że przekroczenie lub obniżenie odpowiedniej wagi może być szkodliwe dla przebiegu ciąży. Jeśli martwisz się o swoją masę ciała – skonsultuj się z profesjonalistą.

W czasie ciąży przybieranie na wadze jest zupełnie naturalne. Zalecany przyrost masy wynosi 10-15 kilogramów. Jest to zmienna, którą możesz kontrolować u swojego lekarza w ramach programu pielęgnacyjnego, którego powinnaś przestrzegać podczas tego wyjątkowego etapu w Twoim życiu.

Ciąża przebiegająca prawidłowo wymaga ćwiczeń fizycznych

Ćwiczenia fizyczne to witalność. Ruszaj się!

Ćwiczenia pomogą Ci wzmocnić mięśnie. Zmniejszą również obciążenie psychiczne związane z ciążą. Zgodnie z zaleceniami członków Hiszpańskiego Towarzystwa Pediatrycznego, powinnaś zwracać uwagę na sygnały i żądania bezustannie wysyłane przez Twoje ciało. Nie przeciążaj się, zwłaszcza jeśli nie ćwiczyłaś dużo przed zajściem w ciążę.

Dobrze jest unikać rygorystycznych harmonogramów treningów, jeśli nie jesteś przyzwyczajona do wysokiego poziomu aktywności fizycznej. Bezpieczną i zalecaną aktywnością jest joga. Bez względu na rodzaj ćwiczeń, które zdecydujesz się wykonywać, przed pierwszym treningiem powinnaś porozmawiać z wykwalifikowanym trenerem fizycznym o swoim stanie. Unikaj potencjalnie niebezpiecznych sportów, takich jak nurkowanie, narty wodne i sporty kontaktowe.

Przyszła matka uprawiająca jogę

Zdrowe jedzenie

To co jesz, je również Twoje dziecko. W czasie ciąży źródło pokarmu Twojego dziecka pochodzi od Ciebie. Być może słyszałaś powiedzenie „musisz jeść za dwoje”. Zdanie to nie jest szczególnie prawdziwe według SEGO. Po porodzie może być trudno stracić wagę uzyskaną podczas ciąży. Wiele kobiet zostaje przy zdrowych nawykach żywieniowych, które stosowały podczas ciąży i przestrzega ich przez resztę życia.

Jeśli dobrowolnie i świadomie będziesz przestrzegać zdrowych nawyków, zagwarantujesz swojemu dziecku to, co najlepsze. Jeśli weźmiesz pod uwagę następujące proste zalecenia żywieniowe dostarczone przez SEGO, zarówno Ty, jak i Twoje dziecko odniesiecie wiele korzyści.

Wapń

Konieczne jest przestrzeganie diety bogatej w wapń, ponieważ kości dziecka zaczynają się tworzyć między czwartym a szóstym tygodniem ciąży. Mleko jest doskonałym źródłem wapnia. Brokuły, sardynki w puszkach (z ośćmi), produkty sojowe, nasiona sezamu i produkty mleczne są również bogate w wapń. Ważne jest, aby zwrócić uwagę na jakość i ilość spożywanego mleka, ponieważ niektóre produkty mleczne mają również wysoką zawartość tłuszczu.

Białko

Białko jest kolejnym ważnym elementem zdrowej diety. Ma ogromne znaczenie dla rozwoju Twojego dziecka. Staraj się spożywać trzy porcje białka dziennie. Świeże ryby, jajka na twardo, pieczone mięso, ser pasteryzowany i soja stanowią jego źródło.

Witaminy i suplementy

Staraj się jeść co najmniej pięć porcji owoców i warzyw dziennie. Dostarczą Ci odpowiedniej porcji witamin, minerałów i błonnika. Ponadto, uzupełnienie zdrowej diety witaminami może również zapewnić ci spokój ducha, którego potrzebujesz zarówno Ty, jak i Twoje dziecko.

Ważne jest, aby upewnić się, że przyjmowane witaminy są zalecane dla kobiet w ciąży. Niektóre preparaty nie są zalecane w tym stanie. Pracownicy służby zdrowia zalecają przyjmowanie 400 mikrogramów kwasu foliowego dziennie przez pierwsze 12 tygodni ciąży. Jest on niezbędny do prawidłowego rozwoju rdzenia kręgowego dziecka.

Węglowodany

Ważne jest, aby podawać cztery lub pięć porcji węglowodanów dziennie. Ryż, makaron, ziemniaki i pełnoziarnisty chleb to tylko kilka zdrowych przykładów ich źródła. Węglowodany stanowią źródło energii. Jedzenie pełnoziarnistego chleba, makaronu i brązowego ryżu jest jeszcze bardziej korzystne, ponieważ pokarmy te zawierają również błonnik. Pomaga on złagodzić zaparcia, co jest powszechnym dyskomfortem odczuwanym podczas ciąży.