Ból miednicy podczas ciąży: przyczyny i sposoby łagodzenia

2 listopada 2018

Ból miednicy podczas ciąży może mieć wiele przyczyn. Na szczęście istnieją środki łagodzące ból.

Jedną z najczęstszych dolegliwości pojawiających się u przyszłych matek jest ból miednicy podczas ciąży. Jest również znany jako poszerzenia spojenia łonowego.

Chociaż ból miednicy może pojawić się w dowolnym momencie w trakcie ciąży, najczęściej występuje w trzecim trymestrze. Jest to etap, w którym ciało zaczyna się przygotowywać do porodu.

W dzisiejszym artykule chcemy wyjaśnić, co wywołuje ból miednicy podczas ciąży. Podamy także kilka wskazówek, które pomogą zapobiec i zmniejszyć dyskomfort z tym związany.

Co powoduje ból miednicy podczas ciąży?

Podczas gdy ciało kobiety przygotowuje się naturalnie do porodu w miarę zbliżania się terminu, nie jest to jedyna przyczyna bólu miednicy. Nie zawsze też tłumaczy intensywność bólu.

Za ból i dyskomfort w okolicy miednicy może odpowiadać wiele czynników. Nasilenie tego bólu zależy od kilku okoliczności.

Aby zrozumieć, w jaki sposób pewne czynniki mogą powodować ból miednicy podczas ciąży, najpierw musisz wiedzieć, że miednica składa się zasadniczo z dwóch części. Te dwie części połączone są stawem zwanym spojeniem łonowym.

Gdy zbliża się termin porodu, w trzecim trymestrze ciąży Twoje ciało uwalnia specyficzny hormon w okolicy miednicy. Ten hormon, zwany relaksyną, jest odpowiedzialny za rozluźnienie więzadeł macicznych.

Co więcej, powoduje również, że spojenie łonowe staje się bardziej elastyczne. W rezultacie kości miednicy rozsuwają się bardziej niż normalnie, pozwalając dziecku przejść przez Twoje drogi rodne podczas porodu.

Jeśli istnieje wiele przerw między kośćmi miednicy, może to wywoływać ból miednicy podczas ciąży. Ten stan nie zależy tylko od stopnia rozsunięcia kości. Wpływ mogę mieć także wcześniejsze ciąże.

Uśmiechnięty mężczyzna trzymający dłonie na brzuchu kobiety w ciąży

Niektóre typowe czynniki, które nasilają ból miednicy podczas ciąży

Rozmiar brzucha

Niezależnie od tego, czy jest to duże dziecko, bliźniaki, czy po prostu naturalne skłonności ciała, u niektórych kobiet brzuch podczas ciąży osiąga dość znaczne rozmiary.

Miednica zdecydowanie odczuwa skutki brzucha większego niż przeciętny z uwagi na jego większą wagę. W zależności od wielkości brzucha może on nasilać ból miednicy podczas ciąży.

Obecna nadwaga

Jeśli kobieta cierpiała na nadwagę przed zajściem w ciążę, może to również nasilić ból w okolicy miednicy.

Nadmiarowe kilogramy zwiększają ciężar, jaki musi nosić miednica. Nawet jeśli nie występuje poszerzenie spojenia łonowego, sama waga może powodować przepuklinę łonową.

Jak możesz sobie wyobrazić, spowoduje to dodatkowy ból w tym obszarze.

Codzienny wysiłek

Wysiłek, jaki codziennie podejmują mięśnie kobiety, może również powodować dyskomfort w okolicy miednicy. Ból wywołany wysiłkiem może pojawić się nagle i bez ostrzeżenia.

Spacery w ciąży to idealna forma ćwiczeń.

Choroby układu mięśniowo-szkieletowego

Problemy z układem mięśniowo-szkieletowym mogą powodować obrzęk w okolicy miednicy, co z kolei powoduje ból podczas ciąży.

Normalnie ból miednicy podczas ciąży nie zawsze ma tylko jedną przyczynę. Dotyczy to szczególnie przypadków intensywnego bólu.

Jeśli ból jest bardzo silny, może to wynikać z połączenia nadmiernego rozszerzenia kości miednicy z innym czynnikiem.

Czynniki te w bezpośredni lub pośredni sposób wytwarzają nacisk na miednicę lub zwiększają wrażliwość jej okolic.

Wskazówki dotyczące łagodzenia bólu miednicy w czasie ciąży

  • Elastyczna opaska na brzuch: stosowanie opaski na brzuch może pomóc zmniejszyć nacisk na okolice miednicy. To zmniejsza ból i ułatwia wykonywanie codziennych czynności. Jeśli kobieta używa opaski od początku ciąży, może to nawet całkowicie zapobiec bólowi miednicy poprzez wyeliminowanie obciążenia.
  • Ćwiczenie obszaru miednicy: Opracowano konkretne ćwiczenia, które koncentrują się na przygotowaniu miednicy, aby poród był łatwiejszy i mniej bolesny. Ćwiczenia te wzmacniają więzadła spojenia łonowego. W rezultacie, gdy ciało rozciąga się w czasie ciąży, charakteryzuje się większą elastycznością.
  • Hydroterapia: Hydroterapia pozwala na wzmocnienie mięśni miednicy w czasie ciąży. To łagodzi ból stawów w plecach i miednicy. Ponadto pomaga wzmocnić stawy w tych obszarach dzięki oporowi, jaki mięśnie generują na ruch wody.
  • Zachowaj szczególną ostrożność podczas ciąży: Nie trzeba dodawać, że powinnaś unikać energicznych ćwiczeń podczas ciąży – nie tylko w celu uniknięcia bólu miednicy, ale także w celu zapewnienia bezpieczeństwa dziecku. Ważne jest jednak również zachowanie dobrej postawy i unikanie noszenia butów na wysokim obcasie. I oczywiście kobiety w ciąży powinny unikać zadań, które obejmują podnoszenie ciężarów, schylanie się lub przysiady.
  • Środki przeciwbólowe: Środki przeciwbólowe są dobrą opcją awaryjną lub ostatnią deską ratunku, aby złagodzić dokuczliwy ból miednicy. Zalecane są głównie wtedy, gdy ból jest bardzo silny lub zauważalnie utrudnia wykonywanie codziennych czynności.

Uwagi ogólne

W trzecim trymestrze ciąży szczególnie ważne jest, aby kobiety stosowały się do zaleceń profesjonalnego fizjoterapeuty przed przystąpieniem do ćwiczeń wzmacniających miednicę.

Pozwoli to uniknąć obrażeń spowodowanych nadmiernym wysiłkiem lub wykonaniem ćwiczeń w niewłaściwy sposób. Uraz może pogorszyć obecną sytuację lub spowodować ból w przyszłości.

Jednocześnie ważne jest, aby przed zażyciem leków przeciwbólowych lub dowolnych innych leków skonsultować się z lekarzem.

Dzięki temu Twój lekarz może zaproponować Ci leki, które nie zagrażają ciąży ani dziecku oraz określić odpowiednie dawki.

Samoleczenie w czasie ciąży może wiązać się z dużym ryzykiem zarówno dla rozwoju Twojego dziecka, jak i dla Twojego własnego zdrowia.