Zaburzenia spektrum autyzmu - 5 powszechnych mitów

04 Kwiecień, 2019

Nawet jeśli niewiele o tym słyszymy, zaburzenia spektrum autyzmu są bardzo powszechnym zjawiskiem. Nie powinniśmy wierzyć we wszystko, co o tym słyszymy lub dać się ponieść mitom. Profilaktyka i profesjonalne leczenie autyzmu są bardzo ważne. Właściwe informowanie jest kluczowe.

Na dzień dzisiejszy u około 1% światowej populacji zdiagnozowano zaburzenia spektrum autyzmu. Chociaż ten rodzaj zaburzeń został dokładnie przestudiowany, wciąż pozostaje wiele do zrobienia, aby go zrozumieć i obalić mity na jego temat. Istnieje wiele mitów związanych z autyzmem, dlatego tak ważne jest, aby mieć dostęp do dokładnych informacji oraz zapobiegać i leczyć wszystkie występujące przypadki. W tym artykule wskażemy kilka typowych nieporozumień na temat autyzmu.

Zaburzenia spektrum autyzmu: co to w ogóle jest?

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym. Jest to stan wieloczynnikowy, w którym rolę odgrywają czynniki neurologiczne i środowiskowe. Czynniki te należą do grupy chorób, które znamy jako zaburzenia spektrum autyzmu (ASD).

Mówiąc o autyzmie lub osobach autystycznych, mówimy o całym szeregu podobnych warunków, które jednak manifestują się w różny sposób i w pewnym stopniu u każdej osoby.

Stąd nazwa ASD, która pozwala nam lepiej zrozumieć wszystkie występujące cechy różnych autystycznych osób.

Aby zrozumieć to zaburzenie nieco bardziej, ważne jest, aby wiedzieć, że rozwój mózgu u kogoś z ASD różni się od normalnego rozwoju. Oznacza to, że sposób w jaki działa i przetwarza informacje jest również inny.

W zaburzeniach związanych z autyzmem, osoby zwykle mają trudności z komunikacją i interakcją społeczną. Często zdarza się, że doświadczają zmian podczas procesu bodźców zmysłowych.

Zaburzenia spektrum autyzmu i mity na ich temat

Pomimo osiągnięć w badaniu ASD w ostatnim dziesięcioleciu, wciąż jest wiele dezinformacji na ten temat.

Mama z dzieckiem - zaburzenia spektrum autyzmu

Istnieją typowe nieporozumienia i cechy związane z osobami z autyzmem, które nie są dokładne. Oto najbardziej znane mity na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu:

1. Osoby z ASD są niezdolne do odczuwania lub okazywania uczuć

Jest to jeden z najpopularniejszych mitów. Od dość dawna filmy, telewizja i media budują ten stereotypowy obraz autyzmu.

W rzeczywistości ludzie z ASD są w stanie wyrażać swoje emocje, uczucia i i je nawet okazywać. Każde dziecko lub osoba dorosła z ASD uśmiecha się, płacze, denerwuje i okazuje miłość. Jedyne to, co może być inne i nie za bardzo typowe to sposób w jaki pokazują lub przekazują te uczucia.

2. Osoby autystyczne nie potrafią się komunikować

Błędne przekonanie jest takie, że ludzie z ASD nie mówią ani nie komunikują się. To jest totalna bzdura!

Mimo występujących pewnych trudności, dzięki właściwej terapii mowy i języka, mogą poprawić swoje umiejętności werbalne.

W przypadkach, w których dzieci nie mówią, istnieją tymczasowe alternatywy komunikacyjne, takie jak język migowy, które pomagają im wyrazić swoje myśli i uczucia. Ważną rzeczą jest to, że dzięki uczęszczaniu na te zajęcia nie izolują się coraz bardziej z biegiem czasu.

“W zaburzeniach związanych z autyzmem osoby zwykle mają trudności z komunikacją i interakcją społeczną.”

3. Osoby z rozpoznanym ASD nie mogą się z tego zaburzenia wyleczyć

Przy wszystkich trwających obecnie badaniach wyleczenie zaburzeń autystycznych jest coraz bardziej możliwe z upływem każdego dnia.

Poprzez odpowiednią stymulację, poprzez wyznaczanie celów i bycie w odpowiednim środowisku, dzieci z ASD ewoluują w sposób, w który nawet nie wierzyliśmy kilka lata temu, że będzie to możliwe.

Musimy również podkreślić jak ważne jest, aby świat był świadomy tego zaburzenia. Głównie chodzi o prawidłowe informowanie ludzi i wspieranie rodziców w ich podróży.

4. Zaburzenia spektrum autyzmu zawsze powodują trudności w nauce

Zaburzenie ze spektrum autyzmu manifestuje się w różny sposób u każdej osoby, dlatego poszczególne objawy mogą się znacznie różnić.

Chociaż niektóre osoby mają poważne problemy z nauką, inne są w rzeczywistości bardzo inteligentne. Nie ma konkretnych zasad, jeśli chodzi o tą kwestię.

Chłopczyk bawiący się samochodzikami

5. Dzieci z zaburzeniami autystycznymi nie mogą chodzić do zwykłych szkół

W rzeczywistości dzieci z ASD odnoszą ogromne korzyści z bycia zaangażowanym w regularne zajęcia naukowe. Wybór szkoły nie zależy od diagnozy, ale bardziej dotyczy potrzeb i cech indywidualnych każdej osoby.

W wielu przypadkach wysoce zalecane jest uczęszczanie osób z autyzmem do normalnych szkół, co oczywiście jest bardzo możliwe.

Podsumowując, ważne jest, aby być dobrze poinformowanym o zaburzeniu jakim jest autyzm. Nie chodzi tylko o to, aby wiedzieć, co to jest. Powinniśmy nauczyć się jak ludzie z ASD wchodzą w interakcje. Ostatecznym celem jest pomóc im stać się częścią społeczeństwa.

  • Álvarez, I., & Arroyo Ignacio, C. (2016). Bases genéticas del autismo. Acta Pediátrica de México. https://doi.org/10.18233/apm31no1pp22-28
  • Assumpção Jr, F. B., & Pimentel, A. C. M. (2000). Autismo infantil. Brazilian Journal of Psychiatry, 22, 37-39. http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-44462000000600010&script=sci_arttext&tlng=pt
  • Cuxart i Fina, F. (2000). El Autismo : aspectos descriptivos y terapéuticos. Aljibe.
  • Ritvo ER, Ornitz EM. (1976). Autism: diagnosis, current research and management. New York: Spectrum.
  • Rivière, A. (2001). Autismo. Orientaciones para la intervención educativa. Madrid: Trotta. SA Cómo potenciar la comunicación en el alumnado con trastorno del espectro autista.