Sen świeżo upieczonej mamy po narodzinach dziecka

04 Sierpień, 2020

Sen to podstawowa kwestia, odgrywająca znaczącą rolę w zdrowiu każdego człowieka. Po narodzinach dziecka matka może mieć problemy ze snem. Czytając dzisiejszy artykuł poznasz podpowiedzi, które pomogą poprawić sen świeżo upieczonej mamy.

Nie ma wątpliwości, że nadejście dziecka zmienia życie całej rodziny. Wszystkie rutyny i priorytety przewartościowują się w drastyczny sposób. Pojawiają się nowe zobowiązania i niepokoje, które nie występowały nigdy wcześniej. Jednak przede wszystkim zmienia się sen świeżo upieczonej mamy.

Brak dobrej jakości snu to rzeczywiście problem wielu świeżo upieczonych mam. Brak snu może prowadzić do rozwoju poważnych problemów natury fizycznej i emocjonalnej. Właśnie dlatego musisz robić wszystko, aby dbać o spełnianie tej podstawowej potrzeby.

Sen świeżo upieczonej mamy po narodzinach dziecka

Kiedy dziecko przychodzi na świat, świeżo upieczona mama jest zazwyczaj wycieńczona z powodu porodu. Jednak nie jest w stanie odpocząć, ponieważ przez 24 godziny na dobę musi troszczyć się o swoje dziecko. Poza tym może się niepokoić tym, że nie da sobie rady, brakiem czasu oraz, oczywiście, brakiem snu.

Mama śpiąca z noworodkiem - sen świeżo upieczonej mamy

Pamiętaj, że noworodek śpi średnio 18 godzin na dobę, ale nie ciągiem. Dlatego też zmiana harmonogramu snu świeżo upieczonej matki jest nieuchronna. Poza tym jej hormony sprzysięgają się przeciwko niej, wywołując senność w trakcie dnia.

Jednak sen odgrywa kluczową rolę u świeżo upieczonych matek, ponieważ pozwala im zachować zdrowie i we właściwy sposób opiekować się dzieckiem. Właśnie dlatego należy przestrzegać wskazówek, które będą jak najlepiej wspomagały sen świeżo upieczonej mamy po narodzinach dziecka.

Jak poprawić sen świeżo upieczonej mamy po narodzinach dziecka

Dostosuj się do rytmu dobowego Twojego dziecka

Jeden z najważniejszych kroków, jakie możesz podjąć, to dopasowanie swojego harmonogramu snu do harmonogramu snu dziecka. Dzieci rozkładają swój czas na krótkie okresy. Dlatego jeśli będziesz starała się spać jedynie w nocy, nie dasz sobie rady. Śpij za każdym razem, gdy śpi Twoje dziecko.

Zapomnij o dawnych rutynach i harmonogramach, zapomnij o czekających na Ciebie zadaniach i nie przejmuj się, jeśli w Twoim mieszkaniu panuje bałagan. Śpij kiedy śpi Twoje dziecko. W tym momencie sen to najważniejsza kwestia. Wszystko inne może zaczekać.

Jak najlepiej wykorzystuj odpoczynek w nocy

Sen nocą to rzecz, której najbardziej potrzebujesz. Jednak to tylko jeden z sześciu czy siedmiu okresów, na które rozkłada się sen niemowlęcia. Dlatego jeśli chcesz spać więcej w nocy, musisz pomóc swojemu dziecku zrozumieć kiedy jest noc, a kiedy dzień.

W tym celu w trakcie dnia połóż dziecko w pokoju, do którego przez okna dostaje się dużo światła i może słyszeć odgłosy codziennego dnia. Z kolei kiedy za oknem zrobi się ciemno, postaraj się położyć je w ciemnej i cichej sypialni.

Poza tym jeśli karmisz dziecko butelką, możesz spokojnie przekazać obowiązek nocnego karmienia swojemu partnerowi. Pamiętaj, że najlepiej byłoby, gdybyście oboje dbali o noworodka. Dzięki temu oboje zyskacie więcej czasu na odpoczynek.

Kobieta śpiąca z dzieckiem

Jeżeli zdecydowałaś się karmić piersią, unikaj spoglądania na zegarek podczas karmienia w nocy. To może aktywować Twój umysł i nie pozwoli Ci z łatwością zasnąć. Po prostu nakarm swoje dziecko i połóż się ponownie spać.

Zadbaj o higienę snu

Wszyscy znamy wytyczne dotyczące właściwej jakości snu. Jednak nie zawsze ich przestrzegamy. Teraz nadszedł czas na ich zastosowanie.

Postaraj się zawsze spać w swoim łóżku i upewnij się, że w pokoju jest ciemno i cicho. Unikaj spania na kanapie lub z włączonym telewizorem. To nie pomoże Ci zapaść w głęboki sen. Poza tym nie powinnaś spożywać pobudzających pokarmów i napojów oraz regularnie uprawiać ćwiczenia o średnim natężeniu.

Proś o pomoc i ciesz się

Pamiętaj również, że nie musisz robić wszystkiego sama. Naucz się delegować obowiązki i poszukiwać pomocy od bliskich, gdy potrzebujesz przerwy. Dzięki temu będziesz zdrowsza i szczęśliwsza, co pomoże Ci lepiej zadbać o dziecko.

Przede wszystkim ciesz się tym etapem. Pamiętaj, że za kilka miesięcy Twoje dziecko będzie spało więcej w trakcie nocy i sytuacja się poprawi. Pamiętaj aby zachować spokój, cierpliwość i optymizm oraz rozkoszować się pierwszymi miesiącami życia Twojego dziecka.