Jedzenie warzyw - jak zachęcić dziecko?

11 listopada, 2020
Jedzenie warzyw nie przychodzi dzieciom z łatwością. Poznaj kilka sposobów na przekonanie ich do tych zdrowych składników diety.

Warzywa i owoce stanowią podstawę każdej zdrowej diety. Są pełne witamin i minerałów, błonnika i antyoksydantów. Jednak często małe dzieci potrzebują czasu, aby się do nich przekonać. Szczególnie jeśli alternatywę stanowią słodycze i inne łakocie. Jeśli Twoje dziecko nie lubi jarzyn, ten artykuł jest dla Ciebie. Jedzenie warzyw może być przyjemne i ciekawe!

Czytaj dalej i dowiedz się jak wprowadzić jedzenie warzyw do codziennych rytuałów domowych!


Większość małych dzieci ma problem z jedzeniem wszystkich serwowanych im warzyw. Naturalnie maluchy preferują słone i słodkie, wysoko przetworzone przekąski. W krajach rozwiniętych dzieci zjadają coraz więcej niezdrowego jedzenia. Wpływ mają na to oczywiście reklamy fast foodów i słodyczy, które często są właśnie skierowane do najmłodszych.

Nikt przecież nie zachęca w telewizji do jedzenia brokułów czy szpinaku. Dlatego podamy poniżej kilka porad, jak nakłonić dzieci do jedzenia z przyjemnością większej ilości warzyw. Będzie to pozytywne dla zdrowia ich i całej rodziny.

Jedzenie warzyw- znaczenie dla zdrowia

Jedzenie warzyw

Dietetycy i pediatrzy są zgodni- warzywa są niezbędnym źródłem wielu ważnych substancji odżywczych. Witaminy (takie jak A, C i z grupy B), minerały (takie jak magnez, potas, wapń, sód i żelazo), błonnik i przeciwutleniacze. Wszystko to jest niezbędne w diecie każdego człowieka, a w szczególności rozwijających się i rosnących dzieci .

Spożywanie warzyw, owoców oraz roślin strączkowych zapewnia dzieciom prawidłowe odżywianie i wszystkie niezbędne substancje odżywcze. Między innymi: węglowodany (w szczególności złożone), tłuszcze (nienasycone kwasy tłuszczowe) i białka (aminokwasy roślinne).

Dziecko, które nauczy się jedzenia warzyw będzie także je spożywać w przyszłości jako nastolatek i dorosły. To także a warunkuje zdrowe nawyki, jakie dzieci będą mieć przez całe życie i pomoże im utrzymać zdrowie. Ma to kluczowe znaczenie w zapobieganiu chorobom i unikania niedoborów żywieniowych.

Spożywanie warzyw pomoże uniknąć chorób takich jak miażdżyca, zespół jelita drażliwego, anemia, nowotwory, osteoporoza, otyłość, cukrzyca i tym podobne.

Jedzenie warzyw – jak nakłonić dzieci

Podawaj im warzywa już od najmłodszych lat

Po pierwsze – daj dobry przykład. Serwując warzywa wszystkim członkom rodziny dajesz dziecku dobry przykład i zachęcasz je do próbowania smaków. Postaraj się je przedstawić swoim dzieciom na wiele różnych sposobów.  Im szybciej je wprowadzisz- tym lepiej. W wieku od 5 do 6 miesięcy dzieci mogą zacząć jeść warzywa w formie papek i zupek.

Warto włączyć warzywa takie jak marchew, słodkie ziemniaki, dynia, fasolka szparagowa i ziemniaki. Możesz je ugotować lub zetrzeć na tarce. Mają one łagodny, słodkawy smak, więc większość dzieci za nimi przepada.

W wieku 8 miesięcy pozwól im spróbować pomidorów (gotowanych, bez pestek i skórki). Gdy skończą 1 rok, spróbuj gotować więcej warzyw i kroić je w małe kawałeczki. W wieku 12-18 miesięcy możesz zacząć podawać im surowe sałatki, ale unikaj kapusty lub karczochów, ponieważ mogą powodować gazy i bóle brzucha.

Bądź cierpliwy i próbuj podawać warzywa codziennie

Dziecko je warzywa

Jeśli dzieci odmawiają jedzenia pewnych potraw, po prostu próbuj dalej. Rób to krok po kroku. Nie wymuszaj na siłę rzeczy, nie wyzywaj ich ani nie karz ich. To tylko wywoła traumę i na zawsze odrzuci dziecko od zdrowych potraw. Będą im się kojarzyć ze stresem i niepokojem. Ponadto dzieci uczą się smaków przez kilka lat. To co w 2. roku życia im nie smakuje, w 3. może być ulubioną potrawą.

Baw się formami i kolorami

Badanie z 2012 roku wykazało, że dzieci lubią przede wszystkim żywność zawierającą wiele składników i kolorów, zwłaszcza gdy mają określony kształt. Spróbuj zrobić krem, sałatkę lub zupę w różnych kolorach (marchewka na pomarańczowy, buraki na czerwony) lub wyciąć ciekawe kształty z kawałków warzyw.

Jeśli dzieci nadal nie lubią warzyw, wykaż się sprytem

Jeśli Twoim dzieciom nie podoba się to, co im podajesz, pozwól im wybierać między warzywami lub roślinami strączkowymi. W ten sposób wezmą udział i wypróbowanie nowych rzeczy będzie fajniejsze. Poza tym w ten sposób możesz zrozumieć, co lubi Twoje dziecko, a za czym nie przepada.

Kolejną wskazówką jest zabranie dzieci ze sobą na zakupy spożywcze i umożliwienie im wyboru tych warzyw, które lubią najbardziej lub chcą spróbować.

 

Zaangażuj dzieci w zakupy i gotowanie

Dziecko i warzywa

Zaangażuj swoje pociechy w proces gotowania. Mogą pomagać przyrządzać proste dania, takie jak sałatki. Pozwól im podgrzać danie w kuchence mikrofalowej, lub w zależności od umiejętności – kroić paprykę lub jabłka. I przymknij oko na podjadanie – o to właśnie chodzi!

Zaangażuj rodzinę

Wszyscy w rodzinie też muszą włączyć się w nawyk jedzenia większej ilości warzyw.

 

Dzieci kopiują to, co widzą u swoich rodziców i starszego rodzeństwa. Dlatego ważne jest, aby cała rodzina jadła zdrowo. Przechowuj owoce, warzywa i rośliny strączkowe tak, aby dzieci mogły je mieć na oku. Kiedy zobaczą, że wszyscy je jedzą, poczują chęć bycia jak dorośli.

Jedzenie warzyw – zainteresuj dzieci zdrowym jedzeniem

Serwuj różnorodne potrawy

Przez większość czasu dzieci lubią takie potrawy jak makaron z serem, jajecznica, pizza, zapiekanki itp. Są one świetną okazją aby przemycić do potrawy dużą ilość warzyw. Obecność sera, sosu i innych składników sprawi że dzieci chętniej spróbują dania.

Dodaj do zapiekanki szpinaku i papryki, trochę pieczarek na pizzę, marchewkę do makaronu – możliwości jest wiele.

 

Innym sposobem może być mieszanie potraw ze zdrowymi sosami, a nawet keczupem o obniżonej zawartości soli i cukru. Niektóre potrawy będą bardziej smaczne z odrobiną sera lub posypki z orzechów – na przykład kalafior czy brokuły. Od czasu do czasu możesz przygotować warzywa w tempurze i spożywać je jak frytki (uwaga na zawartość tłuszczu).

W ostateczności, jeśli dziecko nie lubi jednego konkretnego warzywa – nie zmuszaj go! Jeśli dziecko chętnie je paprykę i marchewkę, ale unika brukselki- nic się nie stanie.

Dzieci nie zawsze lubią jeść zieleninę, ale możesz sprawić, że ich posiłki będą zabawne i ciekawe. Wtedy zaczną jeść więcej zdrowych potraw w mgnieniu oka!

  • Fundación Española de Nutrición. (2018). Informe de estado de situación sobre “Frutas y Hortalizas: Nutrición y salud en la España del S.XXI”.
  • Villaresa, JM Moreno, and MJ Galiano Segoviab. (2006). “El desarrollo de los hábitos alimentarios en el lactante y el niño pequeño. Sentido y sensibilidad.” Revista Pediatría de Atención Primaria 8.Suplemento 1.
  • Zampollo F, Kniffin KM, Wansink B, Shimizu M. (2012). Food plating preferences of children: The importance of presentation on desire for diversity. Acta Paediatr. Wiley Online Library; 2012;101(1):61–6.