Matka dziecka z zaburzeniem uwagi - codzienne problemy

Matki dzieci z zaburzeniem uwagi muszą wykazać się cierpliwością, dużą wiedzą i sprytem w wychowywaniu maluchów. Dowiedz się więcej!
Matka dziecka z zaburzeniem uwagi - codzienne problemy
Ana Couñago

Napisane i zweryfikowane przez psycholog Ana Couñago.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Bez wątpienia słyszałaś akronim ADHD. Ostatnio dużo mówi się o zaburzeniu koncentracji uwagi z nadpobudliwością. Ale jakie są konsekwencje bycia matką dziecka z zaburzeniem uwagi?

Czytaj dalej i dowiedz się więcej!

Matka dziecka z zaburzeniem uwagi – codzienne problemy

W tym momencie, w XXI wieku jesteśmy przyzwyczajeni do kontaktu z mnóstwem informacji, które nie mają znaczenia dla naszego przetrwania. Musimy nauczyć się je odpowiednio filtrować.

Od pierwszych lat życia maluchy w naszym społeczeństwie uczą się żyć wśród różnych przyciągających wzrok bodźców, które mogą powodować utratę uwagi lub koncentracji.

Nic więc dziwnego, że bycie matką dziecka z zaburzeniem uwagi jest coraz częstszym doświadczeniem wielu kobiet.

Te matki muszą włożyć dodatkowy wysiłek, aby zrozumieć i wspierać we wszystkim swoje dzieci… Jednocześnie muszą stale szukać informacji, które pomogą im pomóc odpowiednio zaspokoić potrzeby ich dzieci.

Jak radzić sobie z dzieckiem z zaburzeniem uwagi?

Zabawa w salonie

Kiedy dziecko ma znaczące i wyjątkowo silne trudności, jeśli chodzi o skupienie uwagi, nazywamy to zaburzeniem deficytu uwagi. Jest to niepełnosprawność rozwojowa, która stanowi trwały wzorzec zachowania, który obejmuje nieuwagę i dezorganizację. Może, ale nie musi, obejmować pojawienia się nadpobudliwości i impulsywności.

 

Piąte wydanie Diagnostycznego i statystycznego podręcznika zaburzeń psychicznych (DSM-5) określa warunki rozpoznania tego problemu. Aby potwierdzić deficyt uwagi, dzieci muszą często wykazywać sześć lub więcej z następujących objawów nieuwagi przez co najmniej 6 miesięcy:

  • Nie zwracają wystarczającej uwagi na szczegóły i popełniają błędy w zadaniach szkolnych z powodu przeoczeń.
  • Mają trudności, jeśli chodzi o skupienie się na zadaniach i zabawie lub zajęciach rekreacyjnych.
  • Wydaje się, że nie słuchają, gdy inni mówią do nich bezpośrednio.
  • Nie postępują zgodnie z instrukcjami lub nie kończą pracy w szkole.
  • Trudno jest im organizować zadania i zajęcia.
  • Unikają lub nie okazują entuzjazmu podczas wykonywania czynności wymagających stałego wysiłku umysłowego – szachów, puzzli, długich programów w telewizji.
  • Gubią materiały potrzebne do wykonywania zadań lub czynności.
  • Łatwo rozpraszają się przez nieistotne bodźce.
  • Zapominają o codziennych czynnościach lub nie dbają o ich wykonywanie.

 

Bycie matką dziecka z zaburzeniami uwagi

Obecnie wielu rodziców zmaga się z zaburzeniami uwagi u swoich dzieci… Nie ma jednak powodu do niepokoju.

Musisz raczej to zaakceptować i pomóc dziecku w jego codziennym życiu, realizując szereg prostych nawyków wychowawczych i pedagogicznych. W ten sposób pomożesz maluchowi stawić czoła jego trudnościom i osiągnąć właściwy stopień rozwoju.

Wytyczne dotyczące pomocy dzieciom z zaburzeniem uwagi ADD / ADHD

Zaburzenia uwagi i dezorganizacja mogą powodować, że dzieci nie będą w stanie wykonywać zadań, sprawiać wrażenie, że nie słuchają, nieustannie gubią rzeczy itp.

Tego rodzaju działania mogą odgrywać rolę w pojawianiu się różnych problemów w następujących obszarach:

Rodzice wychowujące dzieci, które mają problemy z koncentracją, powinni pomóc im złagodzić te problemy. Można zrobić to postępując zgodnie z serią wskazówek, na przykład takich, które opisujemy poniżej.

Jak wygląda bycie matką dziecka z zaburzeniami uwagi?

Dziecko z zaburzeniem uwagi

Z jednej strony, jedną z podstawowych i głównych wytycznych jest stworzenie uporządkowanego i uregulowanego środowiska domowego. Umożliwi to maluchom ustalenie harmonogramów i rutynowych nawyków.

Z drugiej strony rodzice dzieci z zaburzeniami uwagi powinni oferować gry i zabawy pobudzające zdolności uwagi.

Poniżej znajduje się tylko kilka przykładów zabaw dla dzieci:

  • Zagadki.
  • Historie.
  • Labirynty.
  • Małe puzzle – odpowiednie da wieku.
  • Wyszukiwanie słów.

Wytyczne dotyczące komunikowania się z dziećmi z ADD / ADHD

Jednocześnie, jeśli chodzi o zwracanie się do dzieci z zaburzeniem uwagi ADD / ADHD, ważne jest, aby używać jasnej i bezpośredniej komunikacji. Jest to szczególnie ważne w przypadku próśb lub wydawania poleceń. Dlatego zawsze dobrze jest wykonać następujące czynności:

  • Nazywaj dzieci po imieniu, gdy są blisko, i zwracaj się do nich, patrząc im w oczy i używając delikatnego tonu.
  • Wyjaśniaj instrukcje w jasny i precyzyjny sposób. W razie potrzeby rodzice mogą poprosić swoje dzieci, aby powtórzyły polecenie, aby upewnić się, że dobrze je zrozumiały.
  • Używaj krótkich i bezpośrednich zdań oraz podawaj instrukcje pojedynczo, bez sprzeczności.
  • Zachowaj rozsądną odległość i unikaj kontaktu fizycznego podczas składania próśb.
  • Na koniec warto wspomnieć, że pozytywne wzmocnienie jest bardzo ważne. Kiedy dzieci wykonują zadania i wykazują dobre zachowanie, rodzice mogą zaoferować słowną zachętę, uściski, pocałunki lub jakikolwiek inny czuły gest. W ten sposób dzieci poczują się usatysfakcjonowane i będą częściej powtarzać pożądane zachowania.

 


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • American Psychiatric Association. (2013). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales-DSM 5. Barcelona: Editorial Médica Panamericana.
  • Corral, P. (2011). La hiperactividad infantil y juvenil. En M. I. Comeche y M. A. Vallejo (Ed.), Manual de terapia de conducta en la infancia (cap. 13, pp. 519-549). Madrid: Dykinson.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.