Matka dziecka z zaburzeniem uwagi - codzienne problemy
Bez wątpienia słyszałaś akronim ADHD. Ostatnio dużo mówi się o zaburzeniu koncentracji uwagi z nadpobudliwością. Ale jakie są konsekwencje bycia matką dziecka z zaburzeniem uwagi?
Czytaj dalej i dowiedz się więcej!
Matka dziecka z zaburzeniem uwagi – codzienne problemy
W tym momencie, w XXI wieku jesteśmy przyzwyczajeni do kontaktu z mnóstwem informacji, które nie mają znaczenia dla naszego przetrwania. Musimy nauczyć się je odpowiednio filtrować.
Od pierwszych lat życia maluchy w naszym społeczeństwie uczą się żyć wśród różnych przyciągających wzrok bodźców, które mogą powodować utratę uwagi lub koncentracji.
Nic więc dziwnego, że bycie matką dziecka z zaburzeniem uwagi jest coraz częstszym doświadczeniem wielu kobiet.
Te matki muszą włożyć dodatkowy wysiłek, aby zrozumieć i wspierać we wszystkim swoje dzieci… Jednocześnie muszą stale szukać informacji, które pomogą im pomóc odpowiednio zaspokoić potrzeby ich dzieci.
Jak radzić sobie z dzieckiem z zaburzeniem uwagi?
Kiedy dziecko ma znaczące i wyjątkowo silne trudności, jeśli chodzi o skupienie uwagi, nazywamy to zaburzeniem deficytu uwagi. Jest to niepełnosprawność rozwojowa, która stanowi trwały wzorzec zachowania, który obejmuje nieuwagę i dezorganizację. Może, ale nie musi, obejmować pojawienia się nadpobudliwości i impulsywności.
Piąte wydanie Diagnostycznego i statystycznego podręcznika zaburzeń psychicznych (DSM-5) określa warunki rozpoznania tego problemu. Aby potwierdzić deficyt uwagi, dzieci muszą często wykazywać sześć lub więcej z następujących objawów nieuwagi przez co najmniej 6 miesięcy:
- Nie zwracają wystarczającej uwagi na szczegóły i popełniają błędy w zadaniach szkolnych z powodu przeoczeń.
- Mają trudności, jeśli chodzi o skupienie się na zadaniach i zabawie lub zajęciach rekreacyjnych.
- Wydaje się, że nie słuchają, gdy inni mówią do nich bezpośrednio.
- Nie postępują zgodnie z instrukcjami lub nie kończą pracy w szkole.
- Trudno jest im organizować zadania i zajęcia.
- Unikają lub nie okazują entuzjazmu podczas wykonywania czynności wymagających stałego wysiłku umysłowego – szachów, puzzli, długich programów w telewizji.
- Gubią materiały potrzebne do wykonywania zadań lub czynności.
- Łatwo rozpraszają się przez nieistotne bodźce.
- Zapominają o codziennych czynnościach lub nie dbają o ich wykonywanie.
Bycie matką dziecka z zaburzeniami uwagi
Obecnie wielu rodziców zmaga się z zaburzeniami uwagi u swoich dzieci… Nie ma jednak powodu do niepokoju.
Musisz raczej to zaakceptować i pomóc dziecku w jego codziennym życiu, realizując szereg prostych nawyków wychowawczych i pedagogicznych. W ten sposób pomożesz maluchowi stawić czoła jego trudnościom i osiągnąć właściwy stopień rozwoju.
Wytyczne dotyczące pomocy dzieciom z zaburzeniem uwagi ADD / ADHD
Zaburzenia uwagi i dezorganizacja mogą powodować, że dzieci nie będą w stanie wykonywać zadań, sprawiać wrażenie, że nie słuchają, nieustannie gubią rzeczy itp.
Tego rodzaju działania mogą odgrywać rolę w pojawianiu się różnych problemów w następujących obszarach:
- Uczenie się.
- Zachowywanie się.
- Zdolności społeczne – inteligencja emocjonalna.
Rodzice wychowujące dzieci, które mają problemy z koncentracją, powinni pomóc im złagodzić te problemy. Można zrobić to postępując zgodnie z serią wskazówek, na przykład takich, które opisujemy poniżej.
Jak wygląda bycie matką dziecka z zaburzeniami uwagi?
Z jednej strony, jedną z podstawowych i głównych wytycznych jest stworzenie uporządkowanego i uregulowanego środowiska domowego. Umożliwi to maluchom ustalenie harmonogramów i rutynowych nawyków.
Z drugiej strony rodzice dzieci z zaburzeniami uwagi powinni oferować gry i zabawy pobudzające zdolności uwagi.
Poniżej znajduje się tylko kilka przykładów zabaw dla dzieci:
- Zagadki.
- Historie.
- Labirynty.
- Małe puzzle – odpowiednie da wieku.
- Wyszukiwanie słów.
Wytyczne dotyczące komunikowania się z dziećmi z ADD / ADHD
Jednocześnie, jeśli chodzi o zwracanie się do dzieci z zaburzeniem uwagi ADD / ADHD, ważne jest, aby używać jasnej i bezpośredniej komunikacji. Jest to szczególnie ważne w przypadku próśb lub wydawania poleceń. Dlatego zawsze dobrze jest wykonać następujące czynności:
- Nazywaj dzieci po imieniu, gdy są blisko, i zwracaj się do nich, patrząc im w oczy i używając delikatnego tonu.
- Wyjaśniaj instrukcje w jasny i precyzyjny sposób. W razie potrzeby rodzice mogą poprosić swoje dzieci, aby powtórzyły polecenie, aby upewnić się, że dobrze je zrozumiały.
- Używaj krótkich i bezpośrednich zdań oraz podawaj instrukcje pojedynczo, bez sprzeczności.
- Zachowaj rozsądną odległość i unikaj kontaktu fizycznego podczas składania próśb.
- Na koniec warto wspomnieć, że pozytywne wzmocnienie jest bardzo ważne. Kiedy dzieci wykonują zadania i wykazują dobre zachowanie, rodzice mogą zaoferować słowną zachętę, uściski, pocałunki lub jakikolwiek inny czuły gest. W ten sposób dzieci poczują się usatysfakcjonowane i będą częściej powtarzać pożądane zachowania.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- American Psychiatric Association. (2013). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales-DSM 5. Barcelona: Editorial Médica Panamericana.
- Corral, P. (2011). La hiperactividad infantil y juvenil. En M. I. Comeche y M. A. Vallejo (Ed.), Manual de terapia de conducta en la infancia (cap. 13, pp. 519-549). Madrid: Dykinson.