Kompetencje językowe - jak ćwiczyć je w domu?
Kompetencje językowe to istotne umiejętności społeczne. Dowiedz się jak wspomóc rozwój słownictwa i wypowiedzi u swojego dziecka za pomocą gier i zabaw.
Nabywanie kompetencji związanych z wyrażaniem siebie w sposób elokwentny i czytelny jest procesem długotrwałym, trwającym przez całe życie każdego człowieka. W różnych okresach życia każdego z nas zachodzą znaczące dla rozwoju mowy zmiany – ale najważniejsze z nich mają miejsce w okresie dzieciństwa.
Niezwykle ważne jest więc, aby dzieci mogły jasno wyrażać siebie za pomocą mowy. Poniższy artykuł zawiera wskazówki na temat niektórych gier i zabaw, które pomogą wzmocnić kompetencje językowe twojego dziecka.
Kompetencje językowe – jak ćwiczyć je w domu?
Kompetencje językowe polegają na odpowiednim posługiwaniu się językiem w celu komunikowania się i interakcji z innymi ludźmi, zarówno ustnie, jak i pisemnie. To jedna z podstawowych umiejętności edukacyjnych, społecznych i ułatwiających dorosłe życie.
Czy wiesz, że możesz wspomóc swoje dziecko w pracy nad zdolnościami wysławiania się w domu? W poniższym artykule odkryjesz kilka ciekawych zabaw i sposobów, które w przyjemny sposób pomogą dzieciom osiągnąć ten cel.
Jeśli zastosujesz opisane poniżej czynności i gry w praktyce, twoje dzieci będą mogły w radosny sposób rozwinąć werbalną ekspresję, szybkie myślenie, umiejętności uwagi, umiejętności społeczne oraz inne zdolności, które są niezwykle ważne dla ich rozwoju.
Za chwilę dowiesz się, jak spędzić miło czas z rodziną, podczas gdy twoje dzieci będą pracować nad swoimi umiejętnościami językowymi!
Kompetencje językowe – jak pomóc dziecku rozwijać je w domu?
„Słowa mogą być jak promienie rentgenowskie, jeśli używasz ich właściwie – przejdą przez najbardziej oporny materiał. Czytasz i jesteś nimi przeszyty na wylot”.
– Aldous Huxley, “Nowy wspaniały świat” –
Gra w głuchy telefon
Aby rozpocząć tą zabawę, uczestnicy muszą usiąść na podłodze i uformować krąg, tak aby każdy mógł wyraźnie widzieć swoje twarze. Warto zebrać przynajmniej 6 osób, aby gra była bardziej ciekawa i emocjonująca.
- Jeden z graczy musi wybrać zdanie lub zestaw słów i wyszeptać je do gracza po swojej prawej stronie.
- Ta osoba musi zapamiętać to zdanie i przekazać je szeptem do następnej osoby w linii.
- Kolejni gracze w podobny sposób przekazują zdanie szeptem, aż kolejka dosięgnie ostatniego gracza.
Po wszystkim, każdy uczestnik musi na zmianę wypowiadać na głos zdanie, które zostało mu przekazane. Oczywiście w większości przypadków wypowiedzi ulegają przekształceniu, co czasem może być dość zabawne. Gra ta ćwiczy umiejętność uważnego słuchania i przekazywania informacji.
Kompetencje werbalne – zabawa w “plecak”
Przed przystąpieniem do gry uczestnicy siadają w kółku. Pierwszy gracz głośno mówi: „Kiedy jadę na wycieczkę, w moim plecaku musi znaleźć się…” i uzupełnij to zdanie nazwą przedmiotu, na przykład „piłka”.
Następnie następny gracz musi powtórzyć tę frazę, ale musi zapamiętać przedmiot wypowiedziany przez poprzedniego gracza i dodać nowy do listy. Kolejni gracze mają jeszcze trudniej, co turę dodając jeszcze jeden obiekt, a zdanie staje się coraz bardziej skomplikowane. Wreszcie jeden z graczy nie będzie w stanie zapamiętać całej listy obiektów i gra się zakończy.
Kompetencje językowe – budowanie zdania
W tej grze gracze muszą wymyślić kilka różnych, względnie niepowiązanych słów – powinno wystarczyć około czterech lub pięciu. Następnie każdy gracz musi wymyślić i napisać zdanie lub opowiadanie, w którym koniecznie ma zawrzeć wszystkie wspomniane wcześniej słowa.
Ustaw limit czasu (około dwóch lub trzech minut), a gdy skończy się, przeczytaj na głos wszystkie frazy lub historie. Osoba, która nie gra, może działać jako sędzia i zdecydować, które z opowiadań jest najbardziej oryginalne.
Zwycięzcę można również wyłonić na podstawie szybkości, tzn. wygrywa ten uczestnik, który jako pierwszy skończy pisać swoją historię.
Zdania na tę samą literę do pracy nad kompetencjami językowymi
Aby wykonać tę czynność, gracz wybiera losową literę i wypowiada ją na głos. Następnie ustawia się stoper na jedną minutę. W tym czasie uczestnicy muszą stworzyć zdanie zawierające jak największą liczbę słów zaczynających się na wybraną wcześniej literę.
Na przykład, jeśli wybrano literę „c”, to przykładowe zdanie brzmiałoby: „Celina chrupie czerwone cukierki czekoladowe”.
Gdy skończy się ustalony czas, każdy gracz musi wypowiedzieć na głos zdanie, które napisał i policzyć słowa zaczynające się na daną literę. Uczestnik, który utworzy zdanie z największą liczbą słów zaczynających się na wybraną literę, wygrywa rundę.
Ta osoba następnie wybierze literę do następnej rundy i gra będzie toczyć się do momentu zakończenia. Ta gra jest dostosowana do starszych dzieci, które potrafią już pisać.
Podsumowanie – praca nad umiejętnościami werbalnymi u dziecka
Każdy rodzic i wychowawca ma w zanadrzu swoje ulubione gry rozwijające kompetencje językowe. Istnieje wiele opcji zabaw i ćwiczeń, które pozwolą nie tylko rozwijać zrozumienie, ale i słownictwo oraz łatwość wypowiedzi. Wystarczy zaangażować trochę wyobraźni i kreatywności, a nudne ćwiczenia logopedyczne zamienią się we wspaniałą rozrywkę.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Allué, J. M. (1998). El gran libro de los juegos. Barcelona: Parramón Ediciones.