Klasa Montessori – jak ją przygotować?
W tym artykule pokażemy, jak powinna wyglądać klasa Montessori i jak przygotować pomieszczenie, by było zgodne z założeniami tej metody.
W klasach Montessori dzieci uczą się kontrolować własne interakcje społeczne. Aby klasa Montessori spełniała wszystkie wymogi stawiane przez metodę, muszą się w niej znajdować miejsca, w których dzieci mogą się uczyć i bawić.
Te aktywności powinny odbywać się na różne sposoby: indywidualnie lub wspólnie, w małych grupach, dużych grupach, itp. Wszystkie przedmioty w klasie powinny być dostosowane do wieku i rozmiaru dzieci. Do tej grupy zaliczają się również meble, półki, sztućce, stoliki i materiały edukacyjne.
Kolejna wyjątkowa zasada, według której tworzona jest klasa Montessori, to brak punktu centralnego.
Oznacza to, że nauczyciel nie znajduje się w centrum klasy lub w punkcie skupienia uwagi ucznia. Społeczność klasowa jest tworzona wspólnie, przez wszystkie osoby.
Znaczenie organizacji
Organizacja to jedno z kluczowych założeń metody Montessori. Cechuje ją stawianie na pierwszym miejscu rozwoju dziecka, który dokonuje się poprzez niezależność, wolność z wyznaczonymi granicami, szacunek wobec naturalnej psychologii oraz rozwoju fizycznego i społecznego.
Klasa Montessori jest, między innymi, ciepła, dobrze zorganizowana i przyjazna. Znajdują się w niej sofy, dywany i kwiaty, dzięki którym dzieci i młodzież czują się zrelaksowane i jak u siebie w domu.
Klasa Montessori – jak ją zorganizować?
Poniżej zamieściliśmy dziesięć wskazówek, które pomogą zorganizować klasę zgodnie z metodą Montessori.
1. Dobre oświetlenie
Pierwsza kwestia, o którą należy zadbać, to dobre oświetlenie. Musi być naturalne, delikatne, a klasa musi zapewniać przestrzeń. Dzięki temu tworzymy środowisko, które pozwala przeprowadzać aktywności wymagające koncentracji i zrelaksowania.
2. Dostępność materiałów
Materiały do nauki powinny być ogólnie dostępne na półkach, dzięki czemu dzieci będą zachęcone do niezależności podczas wykonywania zadanych prac przez uczniów.
W klasie Montessori wszystko jest na swoim miejscu, co przekłada się na uczucie harmonii i porządku, które uspokaja i inspiruje uczniów.
3. Określone przestrzenie
W klasie tego rodzaju istnieją przestrzenie odpowiednie do pracy indywidualnej i grupowej. Znajdując się w nich uczniowie mogą rozwijać i poprawiać swoje umiejętności.
Wszystkie obszary w klasie mają swój określony cel. Są w nich półki lub stoły ze zróżnicowanymi i atrakcyjnymi materiałami.
4. Obszar spokoju i refleksji
Jedna z rzeczy, które najbardziej odróżniają klasę Montessori od innych, to obszar przeznaczony do odpoczynku i refleksji.
To kąt lub stolik z uważnie dobranymi materiałami, na przykład wazą stokrotek lub kulą z kolorowymi rybkami, które umożliwią uczniom medytację.
System edukacyjny powinien być tworzony z myślą o rozwoju dziecka.
-Richard Gerver-
5. Przestrzeń do czytania
W klasie Montessori zawsze jest miejsce na książki. Jest idealnie zaprojektowana w taki sposób, by dzieci mogły czytać. Dzięki temu uczniowie czują się zachęceni do rozwijania swoich zainteresowań i miłości do książek.
6. Dobry design
Kolejny element klasy Montessori to doskonały design. Wszystkie materiały są otwarte i ułożone na łatwo dostępnych półkach. Jednocześnie zawsze znajdują się w kolejności od najłatwiejszych do najtrudniejszych.
7. Swoboda nauczyciela
Ponieważ nauczyciel nie powinien znajdować się w centrum uwagi, czasem może być trudny do zauważenia.
Nauczyciel często siedzi na podłodze lub przy stoliku. To umożliwia mu obserwację ciężko pracujących uczniów, sporządzanie notatek odnośnie ich postępów i odpowiadanie na pytania zadawane przez podopiecznych.
8. Grafiki na ścianach
Klasa Montessori jest zazwyczaj ozdobiona zdjęciami z realnego świata, które mają interesować maluchy. Grafiki powinny przedstawiać ludzi, przedmioty lub sceny z życia codziennego i znajdować się na wysokości oczu dzieci.
9. Mniejsze meble
Wszystkie meble w klasie powinny być dostosowane do wzrostu dzieci, na przykład półki. Dzieci muszą być w stanie samodzielnie sięgnąć po książki, bez pomocy nauczyciela.
Stoliki i krzesła również powinny być w rozmiarze dzieci, aby uczniowie byli w stanie je swobodnie przesuwać.
10. Obecność roślin
I na koniec: w każdej klasie Montessori powinny być rośliny. To jeden z najważniejszych elementów, bo pomaga dzieciom współpracować występując w roli obrońców i opiekunów swojego otoczenia. Mogą na przykład podlewać rośliny na zmianę, zgodnie z harmonogramem.
Organizacja przestrzeni edukacyjnej zgodna z metodą Montessori ma wiele zalet i staje się coraz bardziej popularna. Wprowadź w życie niektóre z jej założeń i przekonaj się, jaki wywrą wpływ na maluchy.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Stendler, C. (1965). The Montessori Method. Educational Forum. https://doi.org/10.1080/00131726509339429
- Lillard, A. S. (2012). Preschool children’s development in classic Montessori, supplemented Montessori, and conventional programs. Journal of School Psychology. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2012.01.001
- Santerini, M. (2013). Maria Montessori. Padres y Maestros. https://doi.org/10.1016/j.bbamem.2009.01.002