Klasa Montessori – jak ją przygotować?

Klasa Montessori – jak ją przygotować?

Ostatnia aktualizacja: 14 grudnia, 2018

W tym artykule pokażemy, jak powinna wyglądać klasa Montessori i jak przygotować pomieszczenie, by było zgodne z założeniami tej metody.

W klasach Montessori dzieci uczą się kontrolować własne interakcje społeczne. Aby klasa Montessori spełniała wszystkie wymogi stawiane przez metodę, muszą się w niej znajdować miejsca, w których dzieci mogą się uczyć i bawić.

Te aktywności powinny odbywać się na różne sposoby: indywidualnie lub wspólnie, w małych grupach, dużych grupach, itp. Wszystkie przedmioty w klasie powinny być dostosowane do wieku i rozmiaru dzieci. Do tej grupy zaliczają się również meble, półki, sztućce, stoliki i materiały edukacyjne.

Kolejna wyjątkowa zasada, według której tworzona jest klasa Montessori, to brak punktu centralnego.

Oznacza to, że nauczyciel nie znajduje się w centrum klasy lub w punkcie skupienia uwagi ucznia. Społeczność klasowa jest tworzona wspólnie, przez wszystkie osoby.

Znaczenie organizacji

Organizacja to jedno z kluczowych założeń metody Montessori. Cechuje ją stawianie na pierwszym miejscu rozwoju dziecka, który dokonuje się poprzez niezależność, wolność z wyznaczonymi granicami, szacunek wobec naturalnej psychologii oraz rozwoju fizycznego i społecznego.

Klasa Montessori jest, między innymi, ciepła, dobrze zorganizowana i przyjazna. Znajdują się w niej sofy, dywany i kwiaty, dzięki którym dzieci i młodzież czują się zrelaksowane i jak u siebie w domu.

Dzieci z nauczycielem siedzący w kole na podłodze

Klasa Montessori – jak ją zorganizować?

Poniżej zamieściliśmy dziesięć wskazówek, które pomogą zorganizować klasę zgodnie z metodą Montessori.

1. Dobre oświetlenie

Pierwsza kwestia, o którą należy zadbać, to dobre oświetlenie. Musi być naturalne, delikatne, a klasa musi zapewniać przestrzeń. Dzięki temu tworzymy środowisko, które pozwala przeprowadzać aktywności wymagające koncentracji i zrelaksowania.

2. Dostępność materiałów

Materiały do nauki powinny być ogólnie dostępne na półkach, dzięki czemu dzieci będą zachęcone do niezależności podczas wykonywania zadanych prac przez uczniów.

W klasie Montessori wszystko jest na swoim miejscu, co przekłada się na uczucie harmonii i porządku, które uspokaja i inspiruje uczniów.

3. Określone przestrzenie

W klasie tego rodzaju istnieją przestrzenie odpowiednie do pracy indywidualnej i grupowej. Znajdując się w nich uczniowie mogą rozwijać i poprawiać swoje umiejętności.

Wszystkie obszary w klasie mają swój określony cel. Są w nich półki lub stoły ze zróżnicowanymi i atrakcyjnymi materiałami.

4. Obszar spokoju i refleksji

Jedna z rzeczy, które najbardziej odróżniają klasę Montessori od innych, to obszar przeznaczony do odpoczynku i refleksji.

To kąt lub stolik z uważnie dobranymi materiałami, na przykład wazą stokrotek lub kulą z kolorowymi rybkami, które umożliwią uczniom medytację.

System edukacyjny powinien być tworzony z myślą o rozwoju dziecka.

-Richard Gerver-

5. Przestrzeń do czytania

W klasie Montessori zawsze jest miejsce na książki. Jest idealnie zaprojektowana w taki sposób, by dzieci mogły czytać. Dzięki temu uczniowie czują się zachęceni do rozwijania swoich zainteresowań i miłości do książek.

6. Dobry design

Kolejny element klasy Montessori to doskonały design. Wszystkie materiały są otwarte i ułożone na łatwo dostępnych półkach. Jednocześnie zawsze znajdują się w kolejności od najłatwiejszych do najtrudniejszych.

7. Swoboda nauczyciela

Ponieważ nauczyciel nie powinien znajdować się w centrum uwagi, czasem może być trudny do zauważenia.

Nauczyciel często siedzi na podłodze lub przy stoliku. To umożliwia mu obserwację ciężko pracujących uczniów, sporządzanie notatek odnośnie ich postępów i odpowiadanie na pytania zadawane przez podopiecznych.

8. Grafiki na ścianach

Klasa Montessori jest zazwyczaj ozdobiona zdjęciami z realnego świata, które mają interesować maluchy. Grafiki powinny przedstawiać ludzi, przedmioty lub sceny z życia codziennego i znajdować się na wysokości oczu dzieci.

Stolik z koszykami z materiałami kreatywnymi

9. Mniejsze meble

Wszystkie meble w klasie powinny być dostosowane do wzrostu dzieci, na przykład półki. Dzieci muszą być w stanie samodzielnie sięgnąć po książki, bez pomocy nauczyciela.

Stoliki i krzesła również powinny być w rozmiarze dzieci, aby uczniowie byli w stanie je swobodnie przesuwać.

10. Obecność roślin

I na koniec: w każdej klasie Montessori powinny być rośliny. To jeden z najważniejszych elementów, bo pomaga dzieciom współpracować występując w roli obrońców i opiekunów swojego otoczenia. Mogą na przykład podlewać rośliny na zmianę, zgodnie z harmonogramem.

Organizacja przestrzeni edukacyjnej zgodna z metodą Montessori ma wiele zalet i staje się coraz bardziej popularna. Wprowadź w życie niektóre z jej założeń i przekonaj się, jaki wywrą wpływ na maluchy.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.



Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.