Wieczorny rytuał dla dziecka – jak go wypracować?

· 15 grudnia 2018
Wieczorny rytuał ułatwi odpoczynek i dziecku i Tobie. Dowiedz się jak go wypracować!

Wykorzystaj nasze wskazówki aby szybko i z powodzeniem wypracować wieczorny rytuał dla dziecka. Dzięki temu maluch będzie lepiej odpoczywał a Tobie łatwiej będzie się nim zajmować i zorganizować cały dzień!

Niemowlęta, podobnie zresztą tak dorośli, kierują się w dużej mierze nawykami. Dzieje się tak zwłaszcza w kwestii snu. Dlatego właśnie wieczorny rytuał dla dziecka jest tak ważny.

Pierwsze miesiące życia dziecka mogą być dla rodziców trudne i skomplikowane, szczególnie jeśli chodzi o czas na odpoczynek.

Wspaniałym wyjściem z wielu związanych z tym dylematów jest aktywne uczestnictwo w ustalaniu cyklu snu malucha. Ważnym elementem tego procesu jest wieczorny rytuał dla dziecka.

Jak do wypracować i wprowadzić?

Przed pierwsze 4 do 5 miesięcy życia, dzieci śpią przez 16 do 20 godzin na dobę. Nie śpią ciągle. Budzą się cyklicznie aby zjeść i poczuć kontakt z matką. To właśnie dlatego obecność mamy przy dziecku jest bardzo ważna.

Z upływem miesięcy, liczba godzin snu dziecka w skali doby stopniowo spada. Dziewięciomiesięczne dziecko będzie już spało około 14 godzin na dobę.

Aby sprawić, że rytm snu dziecka będzie pasował do trybu dnia całej rodziny, można wypracować wieczorny rytuał dla dziecka. Dzięki temu maluch przyzwyczai się do określonego harmonogramu dnia.

Innymi słowy, przewidywalność i powtarzalność zapewnią maluchowi stabilizację, której jego organizm potrzebuje aby rozwijać się zdrowo i prawidłowo.

Wieczorny rytuał dla dziecka: korzyści

Jednym z najważniejszych powodów, dla których warto ustalić wieczorny rytuał dla dziecka jest to, że pomaga on rodzicom dopasować harmonogram dnia maluszka do ich zajęć oraz zajęć starszych dzieci.

W praktyce oznacza to dla dziecka spanie głównie w nocy oraz okazjonalne drzemki w ciągu dnia. W przypadku niemowląt, takie drzemki są szczególnie ważne.

Wieczorny rytuał dla dziecka sprawi, że będzie ono się rozwijało prawidłowo.

Z upływem miesięcy, liczba godzin snu dziecka w skali doby stopniowo spada.

Stabilizacja i stałość sprawiają, że dziecko czuje, że jest bezpieczne co przekłada się na poczucie miłości.

Jako że dzieci nie rozumieją jeszcze kwestii czasu i przestrzeni, posiadanie stałych zwyczajów pozwoli im czuć, że wszystko jest tak jak powinno być. Ponadto, stabilizacja sprawi, że maluch będzie wiedział że mama jest przy nim, by go chronić.

Stałość ułatwia także włączenie do rytmu dnia innych zajęć. Na przykład, jeśli dziecko wie, że po karmieniu przychodzi pora na sen, kiedy będzie starsze będziesz mogła dodać do wieczornych przygotowań także mycie zębów. Dla malucha będzie ono oczywistym, stałym elementem codzienności.

Jak wypracować wieczorny rytuał dla dziecka?

Nie jest to może najłatwiejsze zadanie, ale jeśli będziecie cierpliwi i zdeterminowani, będziecie w stanie osiągnąć cel. Najlepszy czas na wprowadzenie stałego harmonogramu to moment, kiedy dziecko ma od 6 do 8 tygodni.

Zwyczaje wypracowane na tym etapie życia sprawią, że maluszek poczuje się spokojniejszy, ponieważ zawsze będzie wiedział co się wokół niego dzieje.

Najlepszy czas na wprowadzenie stałego harmonogramu to moment, kiedy dziecko ma od 6 do 8 tygodni.

Najważniejsze kwestie, które należy rozważyć

  • Pozwól dziecku na zużycie sił. Niech się bawi, chodzi po domu, tańczy. Dzięki temu łatwiej zaśnie.
  • Kieruj jego aktywnością i spraw, by przechodziło stopniowo od intensywnych zabaw to tych coraz spokojniejszych.
  • Kąpiele są konieczną i nieodłączną częścią wieczornego rytuału. Ciepła woda wpływa na małe dzieci relaksująco. Co więcej, uczucie kładzenia się do łóżka z czystą skórą jest bardzo przyjemne.
  • Postaraj się zbudować pozytywne skojarzenia. Innymi słowy, sen powinien być dla dziecka przyjemny. Niech nie będzie powodem do płaczu, krzyku i kopania.
  • Porozmawiaj z dzieckiem tuż przed snem. Możesz poczytać mu historyjki albo opowiedzieć szeptem własne. Nie ma nic lepszego niż towarzystwo rodzica tuż przed zaśnięciem.

Przeczytaj koniecznie: Idealna temperatura wody do kąpieli dziecka

Przykład wieczornego rytuału

  1. Pozwól dziecku się bawić. Niech zużyje zapas sił i pozbędzie się napięcia.
  2. Wykąp malucha w ciepłej wodzie. Jeśli natomiast kąpiel bardzo denerwuje dziecko, lepiej jest przeprowadzić ją popołudniu. Wtedy maluch będzie miał czas, żeby uspokoić się przed wieczorem.
  3. Nakarm dziecko.
  4. Zabierz maluszka do jego pokoju. Wieczorny rytuał dla dziecka to również jego własna przestrzeń. Pokój powinien być cichy i spokojny. Przyciemnij światła aby zredukować poziom pobudzenia do minimum.
  5. Mów do dziecka szeptem. Możesz przeczytać albo opowiedzieć historyjką. Możesz także zaśpiewać kołysankę.
  6. Kołysz dziecko do chwili, aż zaśnie. Jeśli to nie zadziała, możesz też położyć je z łóżeczku.
Po pewnym czasie zauważysz, że maluch przyzwyczaja się do stałego rozkładu wieczoru.

Ten zestaw to oczywiście tylko przykład. Może nie sprawdzić się u Was w dokładnie takiej formie, ale jest świetnym punktem startowym. Wykorzystaj naszą listę aby stworzyć własny wieczorny rytuał dla dziecka i uregulować rytm jego dnia.

Taki schemat może też nie zadziałać od pierwszego dnia, ale z czasem, po odpowiedniej liczbie powtórek, zobaczysz oczekiwane efekty swoich starań.

Istnieją też inne aspekty, które należy rozważyć. Weź pod uwagę pozycję, w jakiej dziecko śpi. Przemyśl też czynniki związane z otoczeniem (światło, temperatura, komfort materacyka itd.)

Możesz również dodać inne elementy harmonogramu jeśli wiesz, że pomogą one Twojemu dziecku spokojnie zasnąć.

Pamiętaj koniecznie o tym, że przyswojenie zdrowych nawyków związanych ze snem jest dla dzieci bardzo ważne. Jeśli chodzi o rozwój i wypracowywanie zwyczajów, nigdy nie jest na to za wcześnie. Cierpliwością i wytrwałością można osiągnąć wiele.

  • Hiscock, H., & Fisher, J. (2015). Sleeping like a baby? Infant sleep: Impact on caregivers and current controversies. Journal of Paediatrics and Child Health. https://doi.org/10.1111/jpc.12752
  • Armstrong, K. L., O’Donnell, H., McCallum, R., & Dadds, M. (1998). Childhood sleep problems: Association with prenatal factors and maternal distress/depression. Journal of Paediatrics and Child Health. https://doi.org/10.1046/j.1440-1754.1998.00214.x
  • Lukowski, A. F., & Milojevich, H. M. (2013). Sleeping like a baby: Examining relations between habitual infant sleep, recall memory, and generalization across cues at 10 months. Infant Behavior and Development. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2013.02.001