Stymulacja sensoryczna niemowląt

Dowiedz się w jaki sposób stymulacja sensoryczna działa na twoje dziecko i poznaj metody stosowania jej w praktyce. Dobrej zabawy!
Stymulacja sensoryczna niemowląt
María Alejandra Castro Arbeláez

Napisane i zweryfikowane przez psycholog María Alejandra Castro Arbeláez.

Ostatnia aktualizacja: 30 marca, 2021

Stymulacja sensoryczna niemowląt zawsze jest mile widziana. Dobrze wpływa na rozwój i daje możliwości zabawy z dzieckiem. Wzmacnia to także więź pomiędzy nim a rodzicem.

Zarówno mózg dziecka jak i dorosłego przetwarza informacje za pomocą zmysłów oraz układu przedsionkowego i proprioceptywnego. Dzięki ich udziałowi poznajemy bowiem otaczający nas świat.

Stymulacja sensoryczna niemowląt

Zmysł dotyku

By stymulować zmysł dotyku u malucha musisz dobrać odpowiednie zajęcie, zależnie od jego wieku. Niektóre z poniższych aktywności na pewno już przyszły ci do głowy:

  • Łaskocz dziecko delikatnym grzebieniem.
  • Dawaj dziecku przedmioty o różnorodnych teksturach. Możesz kupić małe piłeczki i owinąć je różnymi materiałami: bawełną, aksamitem, folią bąbelkową, folią aluminiową, celofanem. Musisz uważać, by dziecko nie oddzieliło pokrycia od piłeczki i nie włożyło go do ust.
  • Napełnij woreczki ziarnami o różnych rozmiarach – ryżem, cieciorką, kaszą. Schowaj w nich zabawki, by dziecko musiało włożyć rączki do środka. Uważaj jednak, by maluch nic przy tym nie zjadł.
  • Pozwól dziecku bawić się i brudzić jedzeniemMaluchy uwielbiają bowiem rozmazywać papki na rękach i twarzy. Pozwól także, by dziecko samo jadło tak, jak ma ochotę. Dla własnego spokoju nakarm je później z innego talerza.
  • Zachęć dziecko do zabawy lepkimi substancjami takimi jak żelatyna czy plastelina. Pokaż mu też inne tekstury takie jak piasek na plaży.
Brudne dziecko

Zmysł smaku

  • Gdy tylko lekarz na to pozwoli, włącz do diety dziecka nowe produkty, które pozwolą mu odkrywać nowe smaki, tekstury i zapachy. Na początku będzie zdziwione. To naturalny element procesu pobudzania zmysłów.
  • Dawaj dziecku też produkty o różnych temperaturach.

Zmysł węchu

  • Dawaj dziecku owoce do powąchania i ucz je cieszyć się zapachami.
  • Ze starszym dzieckiem możesz bawić się w rozpoznawanie produktów po zapachu.
  • Naucz dziecko ciekawości. Pozwalaj mu na przykład wąchać twoje kremy czy szampon.

Zmysł słuchu

  • Mów do malucha. Dziecko lubi słuchać głosu mamy. Baw się z nim wydając zabawne dźwięki.
  • Śpiewaj! Odważ się, dziecko bowiem zawsze uważa, że mama ładnie śpiewa.
  • Pozwól dziecku bawić się szeleszczącymi papierami, celofanem, gazetami.
  • Daj dziecku zabawki wydające dźwięki.
  • Mów prostymi słowami i krótkimi zdaniami. Nie przesadzaj z gestykulowaniem i nie wymawiaj przesadnie powoli.
  • Pozwól dziecku bawić się głosem, a zobaczysz jak bawi je pokrzykiwanie.

Zmysł wzroku

  • Daj dziecku różne ruchome przedmioty. Możesz też doczepić zawieszki do sprzętów domowych.
  • Zabierz malucha na spacer w parku czy ogrodzie. Niech obserwuje rośliny, ptaki i chmury na niebie. To pozytywna stymulacja sensoryczna.
  • Zaoferuj dziecku kolorowe zabawki – błyszczące, matowe, fosforyzujące, pastelowe, monochromatyczne, świecące itp.
  • Naucz dziecko śledzić zabawki wzrokiem. Subtelnie nimi poruszaj z boku na bok i z góry na dół.
  • Pokazuj maluchowi historyjki obrazkowe.
Zabawa z dzieckiem

Poza pięcioma zmysłami

Układ przedsionkowy

  • Kładź dziecko na plecach i na brzuchu.
  • Połóż dziecko na piłce do ćwiczeń i bujaj nią delikatnie.
  • Weź dziecko w ramiona lub umieść na hamaku.
  • Tańcz z maluchem do rytmu muzyki.

Układ propriocepcyjny

  • Masaż to dobra forma wczesnej stymulacji.
  • Ściśnij delikatnie rączki i nóżki dziecka.
  • Zawiń dziecko w kocyk na parę minut a potem rozwiń.

Wykorzystaj zatem wspomniane czynności w codziennej rutynie. Nie przesadzaj jednak z nimi, gdyż może to prowadzić do nadmiernego pobudzenia.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Cabrera, M.C. y Sánchez C. (1982). La estimulación precoz; un enfoque práctico. Editorial Siglo XXI: España.
  • Dorance, S. y Matter, P. (2001). Juegos de estimulación para los más pequeños. Madrid: AKAL.
  • Flores, J. (2013). Efectividad del programa de estimulación temprana en el desarrollo psicomotor de niños de 0 a 3 años. Revista Ciencia y Tecnología, 9(4), 101-117. http://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/426
  • Gallahue, D. (1982). Understanding motor development in children. New York: John Wiley and sons.
  • Guerrero, A. M., & Primaria, I. Y. (n.d.). La estimulación temprana. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_14/AMALIA_MORENO_1.pdf
  • González Zúñiga Godoy, C. I. (2007). Los programas de estimulación temprana desde la perspectiva del maestro. Liberabit, 13(13), 19-27. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1729-48272007000100003&script=sci_arttext&tlng=en
  • Moreno, J. A. (1999). Motricidad infantil. Aprendizaje y desarrollo a través del juego. Murcia: Diego Marín.
  • Moreno, J. A., & De Paula, L. (2006). Estimulación de los reflejos en el medio acuático. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales, 6(2), 193-206. https://www.um.es/univefd/reflejos.pdf
  • Ordoñez, M. y Tinajero, L. (2012). La importancia de la estimulación temprana en la etapa infantil. Madrid, 208-240.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.