Smoczki - czy powinno się je dawać niemowlętom?

30 Sierpień, 2020
Smoczki to popularna metoda uspokajania i kojenia dzieci. Jednakże warto dowiedzieć się czy jest on odpowiednim wyborem dla ciebie i twojego niemowlaka.

Smoczki są czasem wygodną i szybką metodą uspokojenia dziecka. Są tym, czego potrzebują do uspokojenia odruchu ssania malutkie dzieci, zwłaszcza te, które nie są karmione piersią. Jednak ważne jest, aby używać ich prawidłowo i limitować ich dostępność. Dziś powiemy Ci więcej o emocjonalnej funkcji smoczków oraz kiedy można je stosować.

Czytaj dalej i dowiedz się więcej na ten temat!

Obecnie, korzystanie ze smoczków u niemowląt jest powszechne i całkowicie normalne. W rzeczywistości wielu rodziców uważa je za istotny element uspokajania i pomagania w zasypianiu, bez którego dzieci nie mogą się obejść.

W rzeczywistości nie każde dziecko lubi smoczki, a są nawet dzieci, które całkowicie je odrzucają. Dlatego zanim ustalisz swoje stanowisko na ten temat, ważne jest, aby zrozumieć funkcję emocjonalną smoczków. Najważniejsze jest postępować zgodnie z chęcią dziecka i nie zmuszać go do ssania smoczka.

Jako rodzice podejmujemy decyzje na podstawie tego, co uważamy za najbardziej korzystne dla naszych dzieci. Każdy dom i każda rodzina mają różne zasady, różne możliwości i dlatego nie można uogólniać tego, co jest najlepsze. To powiedziawszy, każda decyzja, którą podejmiesz, będzie słuszna, o ile podejmiesz ją ze świadomej pozycji.

Smoczki – znaczenie odruchu ssania u niemowląt

Odruch ssania towarzyszy niemowlętom już od pierwszych chwil po urodzeniu. Ten wzorzec ruchu zaczyna się rozwijać, gdy płód jest jeszcze w łonie matki. Nawet na obrazie USG można czasem zaobserwować ssanie palca u dziecka.

Odruch ten ma dużo większe znaczenie niż tylko zapewnienie transportu pokarmu do ust dziecka. Pomaga również maluchom w rozwoju neurologicznym i sprzyja ćwiczeniu aparatu mowy. Przede wszystkim jednak działa uspokajająco i kojąco na dzieci.

Jednocześnie karmienie piersią matki to nie tylko kwestia odżywiania. Jest to również źródło tworzenia więzi między matką a dzieckiem. Pierś matki zapewnia komfort, pomaga w regulacji emocjonalnej i sprawia, że ​​dzieci czują się bezpiecznie. Karmienie piersią jest to więc optymalny i naturalny sposób zaspokojenia emocjonalnych potrzeb dziecka.

Smoczki uspokajają dzieci

Funkcja emocjonalna smoczków

Z tego samego powodu smoczki pełnią również funkcję umożliwiającą dzieciom ssanie. w każdym momencie dnia Dlatego dzieci używające smoczków uspokajają się i odczuwają przyjemne doznania. Jednak przedmioty nigdy nie zastąpią ludzi.

Tak więc, mimo że smoczki pozwalają dziecku ćwiczyć odruch ssania, nie oferują fizycznego kontaktu i uczucia matki… A to tego tak na prawdę potrzebują maluchy.

Smoczki – funkcja emocjonalna

Okazuje się, że wiele matek nie może karmić piersią lub świadomie z tego rezygnuje. Z różnych powodów niektóre matki  decydują się na karmienie piersią, ale nie zawsze na żądanie dziecka. Być może ich obowiązki zawodowe zmuszają je do przebywania z dala od swoich dzieci przez dłuższy czas, lub muszą podróżować czy wyjść na zakupy.

Czasami schorzenia takie jak zapalenie sutka wyjątkowo wrażliwe sutki nie pozwalają na komfortowe karmienie. Czasami jest to także kwestia zwykłego wyczerpania wymaganiami ich dzieci.

W takich przypadkach smoczki stają się idealnym substytutem piersi, spełniając emocjonalną funkcję uspokajającą i pocieszającą. Dlatego często dajemy naszym dzieciom smoczek, gdy są rozdrażnione, niespokojne, nie przestają płakać, gdy są w wózku, lub tuż przed snem.

Ten mały gadżet bez wątpienia uspokaja nasze maluchy i pomaga im zapaść w sen. Jednak smoczek nie zawsze jest właściwą odpowiedzią na płacz dziecka.

Przeciwwskazania i uwagi

Dziecko ze smoczkiem

Nadmierne używanie smoczków może prowadzić do deformacji formujących się zębów. Wiele dzieci, które używały smoczków przez kilka pierwszych lat życia musi korzystać z aparatów ortodontycznych w przyszłości.

Jednocześnie, w pewnym momencie smoczek zaczyna przeszkadzać w rozwoju mowy, ponieważ uniemożliwia dzieciom ćwiczenie pierwszych głosek i wymowy. Co więcej, nadużywanie smoczków powoduje swego rodzaju uzależnienie, które prowadzi do trudności z odstawieniem go.

Gdy rodzice w końcu zdecydują, że nadszedł czas odstawienia smoczka dzieci mają problem z odzwyczajeniem się. Zdenerwowane i niespokojne dzieci, które nie mogą przestać płakać, potrzebują kontaktu fizycznego i uczucia, a nie tylko kawałka plastiku i gumy.

Muszą czuć się bezpieczne, mocno tulone i chronione przez swoją rodzinę. Ustanowienie bezpiecznej więzi jest kwestią nadrzędną, jeśli chodzi o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka. A tego nie może zrobić smoczek.

Czy chcesz, aby Twoje dzieci opracowały właściwe strategie regulacji emocji? Czy chcesz, aby stały się autonomiczne i zdrowe psychicznie? Jesteśmy pewni, że tak. Naucz się jak zaspokoić ich  potrzeby emocjonalne w pierwszych latach życia. Smoczek to nie substytut uczucia i miłości.

Smoczki- kiedy można ich używać?

Ogólnie rzecz biorąc, smoczki mogą być odpowiednim sprzymierzeńcem w uspokajaniu i kojeniu dziecka. Niestety nie są substytutem uwagi rodzica i nie zastąpią uczucia i uwagi mamy i taty. Dzieci, które nie są karmione piersią, mogą mieć potrzebę ssania, której sama butelka nie może zaspokoić.

W takich przypadkach może pomóc właśnie smoczek. Jednak to, czego smoczek nie zastąpi, to fizyczny dotyk, kontakt wzrokowy, uczucie i ludzkie ciepło. Nie wystarczy po prostu dać dziecku smoczek i odejść.

Co więcej, lepiej zachować smoczek, na wyjątkowe sytuacje, kiedy jest to naprawdę konieczne. Na przykład, gdy prowadzisz samochód i nie możesz przytulić dziecka i go pocieszyć. Lub gdy dziecko ma gorączkę, kolkę lub źle się czuje i nic nie może go uspokoić.

Aby dzieci nauczyły się samodzielnie regulować swoje emocje, potrzebują kogoś, kto spełniłby za nie tę funkcję. Dlatego ważne jest, aby dorośli w ich życiu byli dla nich dostępni. Krótko mówiąc, pamiętaj, że Twoje dziecko naprawdę potrzebuje Ciebie, a smoczki są tylko opcjonalne.

  • Sánchez, L. M., González, E. D., Florensa, S. G. T., & Marti, J. G. (2000, January). Uso del chupete: beneficios y riesgos. In Anales de Pediatría (Vol. 53, No. 6, pp. 580-585). Elsevier Doyma.
  • Facal, M., Pérez, A. J., & Lagarón, C. (2003). Chupetes¿ sí o no?¿ es conveniente que la madre ofrezca el chupete a su bebe? La respuesta es… A veces. Revista de ortodoncia clínica6(4), 206-217.