Dziecko dużo śpi – czy to normalne?

9 grudnia 2018

W poniższym artykule przekonamy się, czy to normalne, że dziecko dużo śpi.

Natura jest doskonała i wie, co robi. Widać to na przykładzie noworodków. W trakcie pierwszych miesięcy życia dziecko dużo śpi, instynktownie wsłuchując się w potrzeby własnego ciała.

Fakt, że dziecko dużo śpi jest nierozerwalnie związany z jego wzrostem i rozwojem.

Nowo narodzone dziecko śpi od szesnastu do osiemnastu godzin na dobę, budząc się co dwie lub trzy godziny. Zazwyczaj wybudza się z powodu głodu lub gdy trzeba zmienić mu pieluszkę.

Następnie znowu zasypia. Z wiekiem przerwy między drzemkami wydłużają się.

Chociaż rytm snu każdego dziecka jest wyjątkowy i może się różnić, zawsze bardzo istotne jest, aby jak najszybciej zaszczepić w nim odpowiedni harmonogram snu.

Niektóre dzieci mogą spać dłużej, bo ich brzuszek magazynuje więcej mleka. Z kolei dzieci o niskiej wadze będą budziły się częściej, bo będą potrzebowały więcej jeść.

Czy to normalne, że dziecko dużo śpi?

Tak, to całkowicie normalne. Co więcej, to bardzo korzystne. Duża ilość snu wspomaga dziecko pod względem mentalnym i fizycznym. Liczba przespanych godzin jest nierozerwalnie połączona z rozwojem malucha.

Gdy dziecko dużo śpi, wzmacniają się jego neurony, organy i układ odpornościowy.

Oto korzyści, jakie dziecko czerpie ze snu:

  • Sen odżywia. Duża ilość snu oznacza, że dziecko będzie szybciej przybierało na wadze. Co więcej, spokojny sen stymuluje apetyt maluszka.
  • Sen poprawia przyswajanie wiedzy. Podczas snu dziecko powtarza w umyśle to, czego nauczyło się w ciągu dnia: kolory, figury, tekstury, twarze, itp. Ta nauka zachęca je do zdobywania nowej wiedzy i odkrywania otaczającego je świata.
  • Więcej snu to lepszy wzrost. Wzrost jest połączony z liczbą przespanych godzin. Podczas odpoczynku aktywizują się hormony wzrostu. Dlatego też sen odgrywa tak dużą rolę, zwłaszcza podczas faz natężonego rozwoju.
Niemowlę śpiące na białym futerku

Cykl snu niemowlęcia

Dzieci, podobnie jak dorośli, mają określony cykl snu, w którym wyróżniamy fazy ze względu na jego głębokość. W pierwszych miesiącach życia niemowlęta zazwyczaj pozostają jedynie w fazie REM. W tym rodzaju snu występuje ruch gałki ocznej pod powieką.

Sen REM jest łączony z aktywnością mózgu, z czego można wywnioskować, że dziecko ma wyraziste sny.

Potwierdza to również, że w trakcie tego cyklu wzmacniana jest pamięć dziecka, chociaż nie przeprowadzono jeszcze rozstrzygających badań w tym zakresie.

Z wiekiem dziecko przechodzi z tego rodzaju snu do dłuższych i głębszych cykli. Po trzech latach jego sen się reguluje, zwłaszcza w nocy. W trakcie fazy wzrostu dziecko jest w stanie spać ponad dziesięć godzin bez przerwy.

Nowo narodzone dziecko śpi od szesnastu do osiemnastu godzin na dobę, budząc się co dwie lub trzy godziny. Zazwyczaj wybudza się z powodu głodu lub gdy trzeba zmienić mu pieluszkę.

Jak zapewnić dziecku korzyści ze snu

W pierwszych miesiącach życia dziecka możesz mu pomóc tworząc wygodne i dobre warunku do snu.

Zadbaj o to, by niemowlę było czyste oraz staraj się nie przerywać jego snu, by je nakarmić. Możesz być pewna, że gdy będzie głodne, samo się obudzi.

Po kilku tygodniach zacznij przyzwyczajać dziecko do koncepcji dnia i nocy. Dzięki temu nauczy się je odróżniać i zacznie pojmować nawyki związane z każdą porą dnia.

Podczas dnia powinnaś zadbać o to, by dziecko było aktywne, a mieszkanie powinno być dobrze oświetlone. W nocy otoczenie powinno być ciemne i ciche.

Gdy dziecko dorasta, należy zacząć wprowadzać harmonogram snu. Pomoże on wypracować zdrowe i naturalne nawyki kładzenia się spać.

Na taki harmonogram składa się jedzenie, branie kąpieli i kładzenie się do łóżka o tej samej porze każdego dnia.

Niemowlę śpiące na kocyku - czy to normalne, że dziecko dużo śpi

Co zrobić, gdy dziecko nie śpi dużo?

Nie wszystkie dzieci mają taki sam rytm snu. Niektóre nie śpią tyle, co inne, lub nie śpią tak często. Jeśli cykl snu noworodka zaczyna Cię niepokoić, nie wahaj się zasięgnąć porady lekarskiej.

Istnieją niektóre objawy, które mogą sugerować, że dziecko nie śpi wystarczająco długo. Najbardziej oczywisty to ospałość i zmęczenie przez większą część dnia.

Oprócz tego skóra dziecka może stać się blada, a jego waga może zacząć znacząco spadać.

Lekarz weźmie pod uwagę wszystkie te objawy i oceni, czy istnieją jakiekolwiek zaburzenia snu. Specjalista zaleci wprowadzenie określonych zmian lub odpowiedniej terapii.

  • Hiscock, H., & Fisher, J. (2015). Sleeping like a baby? Infant sleep: Impact on caregivers and current controversies. Journal of Paediatrics and Child Health. https://doi.org/10.1111/jpc.12752
  • Armstrong, K. L., O’Donnell, H., McCallum, R., & Dadds, M. (1998). Childhood sleep problems: Association with prenatal factors and maternal distress/depression. Journal of Paediatrics and Child Health. https://doi.org/10.1046/j.1440-1754.1998.00214.x
  • Lukowski, A. F., & Milojevich, H. M. (2013). Sleeping like a baby: Examining relations between habitual infant sleep, recall memory, and generalization across cues at 10 months. Infant Behavior and Development. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2013.02.001