Kosz skarbów - świetna zabawa dla maluszków
Czy znasz grę o nazwie kosz skarbów? Jest to doskonała gra dla dzieci w każdym wieku, którą warto dodać do repertuaru domowych zabaw!
W wieku od 6 do 12 miesięcy dzieci zaczynają samodzielnie siadać i rozwijać swoją motorykę i koordynację. Czy to w domu, czy w przedszkolu, możemy zaoferować najmłodszym grę, która pozwala na niczym nieskrępowaną naukę poprzez zabawę. W dzisiejszym artykule opiszemy doskonałą zabawę, znaną jako kosz skarbów.
Kosz skarbów – gra dla niemowląt
Angielska pedagog Elinor Goldschmied stworzyła pomysł na koszyk skarbów dla dzieci w wieku od 6 do 12 miesięcy. Gra wymaga koszyka pełnego różnych przedmiotów i materiałów, które umożliwiają dzieciom swobodne odkrywanie, kształtowanie i zabawę.
Ta aktywność poprawia percepcję sensoryczną, gdyż dzieci używają 5 zmysłów do badania zawartości koszyka.
Ważny jest wybór obiektów, materiałów i gestów, które umieścisz w koszyku skarbów. To dlatego, że są kluczem do osiągnięcia celu gry. To znaczy stymulowania, maksymalizowania i rozwijania zmysłów dziecka…
- Dotyk: kształt, waga, temperatura, tekstura itp.
- Zapach i smak: różnorodność aromatów i smaków
- Słuch: brzęczenie, uderzenia, tarcie, trzeszczenie, brak dźwięków itp.
- Wzrok: kolor, objętość, wielkość, naświetlenie, jasność itp.
„Chłopcy i dziewczęta nie bawią się, aby się uczyć, ale uczą się, ponieważ się bawią”.
– Jean Piaget –
Tworzenie własnego koszyka skarbów
Robienie kosza ze skarbami wcale nie jest skomplikowane. Wszystko, czego potrzebujesz to kosz i różne przedmioty codziennego użytku, które masz w domu lub w przedszkolu.
Kosz powinien być niewysoki, najlepiej grubszy i bez uchwytów. W środku umieść około 50 do 60 przedmiotów wykonanych z różnych materiałów – drewna, tkaniny, przędzy, metalu, skóry, kartonu, papieru, warto też schować do niego przedmioty naturalne, takich jak owoce, muszle, korek itp.
Według twórczyni zabawy Goldschmied nie należy używać żadnych plastikowych przedmiotów ani zabawek pochodzących ze sklepu. Te przedmioty nie oferują prawie żadnych wrażeń zmysłowych, a dzieci szybko tracą zainteresowanie nimi.
Od czasu do czasu powinnaś również odnawiać zawartość koszyka, zastępując lub dodając nowe przedmioty. W ten sposób doświadczenie będzie bardziej wzbogacające, a maluchy nie stracą zainteresowania. Oczywiście zawsze należy zachować ostrożność w odniesieniu do bezpieczeństwa i higieny każdego przedmiotu, który trafi do koszyka.
Poniżej znajduje się lista niektórych grup przedmiotów, które według Goldschmied możesz umieścić w swoim koszyku skarbów.
- Przedmioty naturalne: skały, muszle, szyszki, korek, pióra, jabłka…
- Przedmioty wykonane z naturalnych materiałów: kulki przędzy, szczotki do butów, pędzle do makijażu…
- Drewniane przedmioty: drewniana łyżka, spinacz do bielizny, młynek do pieprzu, tamburyn…
- Obiekty metalowe: łyżka, klucze, harmonijka…
Rzeczy wykonane ze skóry, tkaniny, gumy, siatki: skórzana sakiewka na monety, piłka, pachnąca torebka z siatki… - Przedmioty z papieru i tektury: książka, tuba kartonowa, błyszczący papier, zdjęcia znanych przedmiotów…
Na rozwój jakich cech wpływa kosz skarbów?
W koszu skarbów dzieci mogą znaleźć różnorodne przedmioty i materiały, którymi można manipulować podczas zabawy. Dlatego ta aktywność przyspiesza ich rozwój na różne sposoby:
- Ćwiczenia ruchowe. Sprzyjają rozwojowi zarówno mniejszej, jak i większej psychomotoryczności. Niemowlęta ćwiczą zdolności motoryczne mniejsze, gdy radzą sobie z różnymi przedmiotami, oraz duże zdolności ruchowe, gdy zbliżają się do nich.
- Ciekawość odkrywcy. Niemowlęta wybierają i przeprowadzają różne działania eksploracyjne, bez interwencji osoby dorosłej. Manifestują swoje preferencje i różnice w sposobie interakcji z przedmiotami.
- Stymulacja i rozwój zmysłów. Niemowlęta badają przedmioty, liżą je, obracają w dłoniach, uderzają nimi itp. Dzięki temu odkrywają ich wagę, rozmiar, kształt, teksturę, dźwięk, zapach itp.
- Kosz skarbów poprawia umiejętności koordynacyjne: ręka-oko, ręka-usta, a także równowagę.
- Rozwój umiejętności koncentracji. Maluchy spędzają dużo czasu koncentrując się na aktywności, badając, manipulując, liżąc, uderzając i słuchając dźwięków wydawanych przez różne przedmioty.
Rola wychowawców i rodziców
Rolą wychowawców i rodziców w przypadku kosza skarbów jest zapewnienie bezpieczeństwa i uważna obserwacja. Rzut oka, mały gest miłości, uśmiech… Wszystko to wystarczy, aby nawiązać kontakt z dzieckiem i dać mu poczucie bezpieczeństwa i swobodę odkrywania.
Chociaż może się to wydawać trudne, dorośli nie powinni interweniować w tę aktywność. Nie należy oferować dzieciom przedmiotów ani pomagać im w ich chwytaniu lub dotarciu do nich. Co więcej, zdaniem twórczyni, nie należy inicjować dialogu, ponieważ odwraca to uwagę od gry.
Ponadto dźwięki przedwerbalne emitowane przez dzieci podczas aktywności odgrywają ważną rolę w rozwoju języka. Powinnaś interweniować tylko wtedy, gdy zobaczysz, że Twoje dziecko może zrobić sobie krzywdę.
Kiedy zobaczysz, że dziecko jest zmęczone lub traci zainteresowanie grą, powinnaś zabrać koszyk. Nie należy ustalać określonego czasu trwania gry – pozwól dziecku zdecydować, jak długo on lub ona chce grać.
Na początku artykułu wyjaśniliśmy, że ta gra jest skierowana do dzieci w wieku od 6 do 12 miesięcy. Jednak dla dzieci w wieku od 12 do 24 miesięcy mamy kolejną bardzo interesującą aktywność. Gra heurystyczna pozwala starszym dzieciom swobodnie odkrywać i poznawać świat.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- MARCO, I. G., & GRACIA, M. P. M. (2020) La utilización de material no estructurado en la Educación Infantil. https://zaguan.unizar.es/record/98012/files/TAZ-TFG-2020-2858.pdf?version=1
- Moyolema, D., & Lcda, A. A. (2022). Caja sensorial para la intervención en el desarrollo motor fino en niños de 1 a 5 años (Master’s thesis, Universdidad Técnica de Ambato/Facultad de Ciencias de la Salud/Centro de posgrados).
- Quispe Peralta, M. (2019). El método Montessori aplicado para los alumnos de educación inicial. http://repositorio.untumbes.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12874/1341/QUISPE%20PERALTA%2c%20MARIANA%20%281%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y