Zabawy rozwojowe dla przedszkolaków - poznaj najciekawsze propozycje

Zabawy rozwojowe dla przedszkolaków - poznaj najciekawsze propozycje
María Alejandra Castro Arbeláez

Napisane i zweryfikowane przez psycholog María Alejandra Castro Arbeláez.

Ostatnia aktualizacja: 23 lipca, 2019

Zabawy rozwojowe dla dzieci w wieku przedszkolnym nie tylko wspomagają rozwój umiejętności psychomotorycznych. Mają także wiele innych zalet. Mogą pomóc dziecku zrozumieć takie kwestie jak choćby konieczność przestrzegania zasad.

Kilka pierwszych lat życia dziecka to okres tworzenia fundamentów dla jego rozwoju umysłowego i społecznego. Zabawy rozwojowe dla przedszkolaków odgrywają ważną rolę, bo pomagają budować szacunek żywiony względem reguł oraz zachęcają do nauki przez zabawę.

Taki sposób spędzania czasu jest istotny zarówno w otoczeniu najbliższej rodziny, jak i w przedszkolu czy żłobku. Bez względu na to, czy dziecko jest samo czy w grupie, wymaga poświęcania mu uwagi i musi mieć zajęcia, które je zajmą. Lista odpowiednich zabaw może przydać się w wielu sytuacjach.

Zabawy rozwojowe w domu

Zabawy rozwojowe: gry pamięciowe

Aby przygotować grę, potnij jednokolorowy karton na kilka kwadratów takiej samej wielkości. Po jednej stronie narysuj lub przyklej obrazki, które zainteresują Twojego malucha. Jeśli zdecydujesz się na przykład na superbohaterów, będziesz musiała mieć każdy rysunek w dwóch identycznych egzemplarzach. Możesz wykorzystać zabawę do nauki liter, liczb lub innych obiektów.

Kiedy już stworzysz karty, połóż wszystkie jednakową, pustą stroną do góry. Dzieci na zmianę szukają takich samych par. Każdy gracz może odkryć tylko dwie karty na raz, a jeśli nie będą do siebie pasowały, odkłada je na ich pierwotne miejsce.

Poszukiwacze skarbów

To klasyczna zabawa, która przypadnie do gustu zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Możesz dopasować ją do dostępnej przestrzeni, uczestników i umiejętności, które chcesz ćwiczyć. Użyj pudełek w roli skrzyń ze skarbami lub umieść podpowiedzi na kawałkach papieru ukrytych pod różnymi przedmiotami.

Dwie dziewczynki w pirackich kapeluszach

Celem zabawy jest znalezienie skarbu. Najlepiej, by było to coś, co można podzielić. Inna opcja zakłada umieszczenie w skrzyni kawałka papieru ze słowem odnoszącym się do danej wartości. Dzięki temu zespół może przedyskutować jej znaczenie i sytuacje, w których bywa pomocna.

Szymon mówi

Zabawy rozwojowe oferują wiele ciekawych sposobów na spędzenie czasu. Szymon mówi to jedna z bardziej dynamicznych opcji, która wspiera rozwój kreatywności. Na początku najlepiej byłoby, gdyby dorosły wcielił się w rolę Szymona. Wszyscy uczestnicy zabawy stoją bez ruchu, póki Szymon nie wyda im polecania, na przykład: “Szymon mówi: stań na jednej nodze”.

To fajna zabawa, które pomoże rozwinąć umiejętności motoryczne malucha. Z czasem dziecko może przejąć rolę osoby wydającej instrukcje. Zamiana ról zwiększa uczucie pewności siebie u dziecka i zachęca je do wykorzystywania wyobraźni.

Tor z przeszkodami

Jeśli masz wystarczająco dużo miejsca, możesz stworzyć tor z przeszkodami i spędzić całe popołudnie pokonując go z dzieckiem. Dzieci mogą współpracować, by stworzyć tor wypełniony różnymi obiektami odgrywającymi rolę przeszkód. Możecie wykorzystać wszystko, co nie jest niebezpieczne, na przykład pudełka, poduszki i lalki.

Po ukończeniu toru dzieci zajmują swoje miejsca. Turowo poruszają się po torze przez kilka sekund, a stoper mierzy ich czas. Ta zabawa pomaga rozwijać zręczność, szybkość i motorykę dużą.

Rysowanie historyjek to świetne zabawy rozwojowe

Każdy wie, że dzieci uwielbiają rysować. Podczas tej zabawy opowiadasz maluchowi krótką historyjkę ze śmiesznymi postaciami, dopasowanymi do jego wieku. Następnie dajesz mu papier i kredki, a on ma za zadanie odtworzyć opowieść rysując ją.

Kiedy skończy rysunek, opisuje scenę lub postać, którą zdecydował się przedstawić. To doskonały sposób na naukę kolorów podczas rozmowy o tych, które wykorzystało.

Pięć zmysłów

Wykonaj pięć wysp w różnych miejscach w pokoju. Każda z nich będzie reprezentowała inny zmysł. Po dotarciu do określonej wyspy, dziecko będzie musiało wskazać związany z nią organ.

Dzieci układające puzzle na podłodze - zabawy rozwojowe

Poza tym wyspa dotyku powinna być wypełniona przedmiotami o różnych fakturach, których można dotykać rękoma. Na wyspie wzroku powinny znajdować się kolorowe elementy, które zachęcają do wizualizacji. Inne wyspy powinny w podobny sposób reprezentować pozostałe zmysły.

Podpowiedzi dotyczące zabaw rozwojowych

Skorzystaj z poniższych rozwiązań, aby zabawy rozwojowe stały się przyjemniejsze, bardziej uporządkowane i miały pozytywny wydźwięk:

  • Proponuj wykonywanie na zmianę gier rozwijających różne umiejętności.
  • Zachęcaj dzieci do pracy zespołowej i zabawy w grupach.
  • Zawsze puszczaj w tle muzykę lub wymyśl proste piosenki, których możecie się wspólnie nauczyć.
  • Dbaj o zamianę ról, aby każde dziecko miało szansę być liderem.

Sama widzisz, że zabawy rozwojowe dla małych dzieci mogą sprawiać niezłą frajdę. Możesz nawet dopasować starsze gry do nowoczesnych czasów.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Castellar Arrieta, G. M., González Escorcia, S. L., Santana Ramírez, Y., & Coronado, L. A. (2015). Las actividades lúdicas en el proceso de enseñanza aprendizaje de los niños de preescolar del Instituto Madre Teresa de Calcuta (Doctoral dissertation, Universidad de Cartagena). http://repositorio.unicartagena.edu.co:8080/jspui/handle/11227/2106
  • Elkonin DB. (1980). Psicología del juego. Madrid: Pablo del Río.
  • Félix, E. M. R., Ruiz, R. O., & Monks, C. P. (2008). Impacto de la actividad lúdica en el desarrollo de la competencia social. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(2), 193-202. [PDF] unirioja.es
  • Leseman PPM, Rollenberg L y Rispens J. (2001). Playing and working in kindergarten: Cognitive coconstruction in two educational situations. Early Childhood Research Quarterly, 16, 363-384.
  • Moreno, C. X. G., Solovieva, Y., & Rojas, L. Q. (2009). La actividad de juego temático de roles en la formación del pensamiento reflexivo en preescolares. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 2(3). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3407
  • Ortega R. (1992). El juego infantil y la construcción social del conocimiento. Sevilla: Alfar. Ortega R

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.