Umiejętności motoryczne dziecka – w jaki sposób je rozwijać?

Umiejętności motoryczne dziecka – w jaki sposób je rozwijać?
Nelton Ramos

Przejrzane i zatwierdzone przez: lekarz Nelton Ramos.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Umiejętności motoryczne wymagają użycia dużych mięśni nóg, ramion i tułowia. Zdolności te obejmują chodzenie, bieganie, uprawianie sportu i wykonywanie innych aktywności fizycznych.

W normalnych warunkach wszystkie dzieci rozwijają swoje duże mięśnie poprzez zabawę i ćwiczenia. Jeśli jednak nie dzieje się tak z powodu występowania jednej lub większej liczby trudności, dzieci potrzebują pomocy specjalisty, który pomoże stymulować i rozwijać umiejętności motoryczne.

Zwykle, ogólne umiejętności motoryczne zaczynają być rozwijane we wczesnym dzieciństwie. Rozpoczyna się to od tego, że dziecko podnosi głowę i osiąga kluczowy punkt, gdy dziecko zaczyna raczkować i chodzić. Podczas chodzenia, wchodzenia i schodzenia po schodach, raczkowania, skakania, biegania, poruszania ramionami i rozciągania tułowia dzieci nabywają ogólne umiejętności motoryczne ułatwiające mu sprawowanie na kontroli nad swoim ciałem.

Brak pewnej kontroli nad motoryką może powodować na przykład problemy w obszarach takich jak koordynacja. Innymi słowy, dziecko z poważnymi trudnościami ruchowymi może mieć problemy z siedzeniem, wstawaniem lub przebywaniem w środowisku szkolnym, w którym będzie postrzegane jako niezdarne, a zatem może cierpieć z powodu innych problemów, takich jak izolacja lub niska samoocena.

Kluczem do zrozumienia motoryki jest zrozumienie tego, co ciało może zrobić.

-Erica Patino-

Umiejętności motoryczne u niemowląt

Umiejętności motoryczne – kamień milowy w rozwoju każdego dziecka

Rozwój motoryki jest punktem ocenianym podczas rozwoju dziecka i nie oznacza tylko, że dziecko uczy się chodzić. Znaczenie tych zdolności wykracza poza samo chodzenie, ponieważ duże umiejętności motoryczne są bramą do innych działań związanych z panowaniem nad ciałem – wyjaśnia Kate Kelly – pisarka specjalizująca się w opiece rodzicielskiej.

W wieku około 4 miesięcy dziecko może zacząć opierać się na łokciach i trzymać głowę w pozycji pionowej. Z biegiem czasu może samo się przewrócić na brzuch. Po 6 miesiącach dziecko zaczyna siadać i ćwiczyć mięśnie tułowia. Około 7–10 miesięcy zaczyna raczkować.

Następnie niemowlęta wykorzystują mięśnie rąk i nóg do podparcia i uniesienia się, aż osiągną wiek 12 miesięcy i zaczną chodzić. Jednak rozwój ich motoryki nie kończy się na tym. Następnie dzieci uczą się biegać, skakać oraz utrzymywać równowagę.

Umiejętności motoryczne – jak wspomagać ich rozwój?

Odpowiedź jest bardzo prosta: niech dzieci bawią się swobodnie, a motoryka sama się rozwinie. W przypadku niemowląt, które samodzielnie uczą się trzymać głowę lub odwracać ciało, trzeba uważać na ich ruchy, aby się nie zraniły, a także stymulować je różnymi ćwiczeniami wzmacniającymi ich ciało.

Kiedy dzieci zaczynają się uczyć raczkować, mogą pozostawać na podłodze przez pewien czas. Umieść je głową skierowaną do podłogi i pozwól im używać rąk i nóg, aby ćwiczyły wstawanie.

Krok po kroku Twoje dziecko zacznie raczkować, a kiedy zacznie chodzić, koniecznie musisz je zmotywować do dalszej gry i zabawy. Istnieją setki gier, które pomagają dzieciom (i dorosłym) bawić się i koordynować ruchy ciała. Oto kilka przykładów:

Zabawa w chowanego

Zakrywanie twarzy dłońmi i granie “a-ku-ku” to jedna z pierwszych zabaw, które dziecko bardzo lubi. Gdy zaczyna rosnąć i uczy się chodzić, zabawa w chowanego staje się coraz bardziej rozbudowaną grą. Rozwija umiejętności motoryczne, które wymagają m.in. biegania.

Stopy dziecka

Taniec

Jest to doskonała aktywność zarówno do ćwiczeń, jak i rekreacji, dlatego warto zmotywować dzieci do jej wykonywania. Taniec w rytm muzyki jest przyjemnym i pełnym ćwiczeniem, z którego wszyscy mogą się cieszyć przez całe życie. Taniec nie tylko pomaga dzieciom koordynować ruchy rąk i nóg, ale także, jak każde inne ćwiczenie, zapewnia dobre samopoczucie.

Huśtawka lub gra w klasy

Wydaje się to niewiarygodne, ale czynności tak proste, jak huśtanie lub gra w klasy, pomagają dzieciom rozwijać równowagę i koordynację, ponieważ obie czynności wymagają użycia nóg do zrównoważenia masy ciała. Ogólnie rzecz ujmując, przebywanie na placu zabaw, na którym dziecko może zeskoczyć ze zjeżdżalni lub wspinać się, pomaga mu rozwinąć swoje umiejętności motoryczne.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Lawther, J. D. (1983). Aprendizaje de las habilidades motrices. Paidós.
  • Magalita Armijos. (2012). La Motricidad gruesa.
  • Zausmer, E. (1991). Estimulación del desarrollo de la motricidad gruesa. Síndrome de Down: Hacia Un Futuro Mejor. Guía Para Los Padres.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.