Maria Montessori i jej 19 wskazówek dotyczących edukacji dzieci

Te wskazówki Marii Montessori pozwalają, aby rozwój dzieci w rodzinie był jak najbardziej przyjemny. Od sprawiedliwości po poczucie własnej wartości, w tym artykule omówimy najważniejsze zalecenia.
Maria Montessori i jej 19 wskazówek dotyczących edukacji dzieci
María Alejandra Castro Arbeláez

Przejrzane i zatwierdzone przez: psycholog María Alejandra Castro Arbeláez.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

„Dziecko, ze swoim ogromnym potencjałem fizycznym i intelektualnym, jest cudem”. Ten cytat podsumowuje słynną włoską pedagog, jaką była Maria Montessori, która zrewolucjonizowała metody pedagogiczne na początku XX wieku. Dziś pokażemy Ci kilka wskazówek jej autorstwa.

Jej teorie wydają się być koncepcją duchową, ponieważ mają tę cechę, że są jednocześnie proste i głębokie. Ich cecha wspólna to: Ucz przez przykład!

Filozofia Montessori sugeruje, że rolą osoby dorosłej jest prowadzenie dziecka i umożliwienie mu życia w dobrym i wygodnym środowisku. Dlatego przez swoją rolę muszą być obserwatorami zarówno dzieci, jak i środowiska, w którym się one rozwijają.

Ponadto ta metoda zaprasza do zanurzenia się w ciągłym procesie uczenia się i rozwoju osobistego.

Prawdziwy wychowawca służy dziecku i musi pielęgnować w nim pokorę, odpowiedzialność i miłość” – mówi Maria Montessori, humanistka, która swoje idee oparła na szacunku dla dzieci i ich imponującej zdolności do uczenia się.

Dzieci w przedszkolu

Maria Montessori: rodzicielstwo z szacunkiem

Aby wprowadzić w życie rady kobiety, która była trzykrotnie nominowana do Pokojowej Nagrody Nobla, musimy się zmienić, bo tylko w ten sposób możemy przygotować dzieci do życia. Jest to proces, który obejmuje spędzanie z nimi czasu, dogadywanie się z dziećmi, czerpanie przyjemności z nauczania ich i dawanie im wolności.

„Pozwól swoim dzieciom popełniać błędy i nie rozwiązuj za nie rzeczy, które mogą zrobić dla siebie; kiedy to robisz, hamujesz ich rozwój. Za każdym razem, gdy mają do czynienia z nową czynnością, pozwól im spróbować samemu. Jeśli okaże się, że nadal nie mają do tego wystarczających narzędzi, pokaż im, jak to zrobić i pozwól im spróbować jeszcze raz. Każda niepotrzebna pomoc jest przeszkodą w rozwoju ” – radzi Maria Montessori.

Zastanów się na czymś. Aby być szczęśliwym, musimy się rozwijać, wymyślać, tworzyć, marzyć i żyć. Skorzystaj z tego, że żyjemy w świetnych czasach, a świat jest na wyciągnięcie ręki. Masz też do dyspozycji dziecięcą metodę opartą o wolność moralną i psychiczną. Mając to na uwadze, spójrz na poniższe wskazówki Marii Montessori.

Dziecko na dywanie

Najważniejsze wskazówki Marii Montessori

  • Dzieci uczą się od otoczenia.
  • Jeśli nadmiernie krytykujesz dziecko, nauczy się ono osądzać.
  • Kiedy regularnie chwalisz swoje dziecko, nauczy się ono cenić.
  • Jeśli okażesz mu wrogość, nauczy się walczyć.
  • Jeśli jesteś sprawiedliwy, nauczą się bycia uczciwym.
  • Dzieci stają się złośliwe, gdy cierpią z powodu częstych kpin.
  • Jeśli dorośniesz w poczuciu bezpieczeństwa, nauczysz się ufać innym.
  • Jeśli dzieci są często poniżane, rozwinie się w nich niezdrowe poczucie winy.
  • Regularnie akceptując pomysły swojego dziecka, nauczysz je czuć się dobrze ze sobą.
  • Jeśli będziesz z nim cierpliwy, nauczy się cierpliwości.
  • Jeśli zachęcasz dzieci do tego, co robią, nabiorą pewności siebie.
  • Kiedy dzieci żyją w przyjaznej atmosferze i czują się potrzebne, uczą się znajdować miłość na świecie.
  • Nie mów źle o swoich dzieciach, niezależnie od tego, czy są w pobliżu, czy nie.
  • Skoncentruj się na rozwijaniu dobra w dziecku, aby po prostu nie było w nim miejsca na zło.
  • Zawsze słuchaj swojego dziecka i odpowiadaj mu, gdy zwraca się do Ciebie z pytaniem lub komentarzem.
  • Szanuj swoje dziecko, nawet jeśli popełniło błąd. Prędzej czy później sprawa i tak się rozwiąże.
  • Bądź chętny do pomocy, jeśli Twoje dziecko czegoś szuka, ale także bądź gotów pozostać niezauważony, jeśli już znalazło to, czego szukało.
  • Pomagaj dzieciom przyswoić to, czego wcześniej nie było w stanie przyswoić. Zrób to, wypełniając otaczający ich świat troską, dyskrecją, odpowiednią ciszą i miłością.
  • Kiedy zwracasz się do swojego dziecka, zawsze rób to w najlepszy sposób. Daj z siebie to, co w Tobie najlepsze!

Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Campos, O., & Claudia, R. (2003). Método Montessori. Psicopedagogía II Semestre.
  • Febres-Cordero Intriago, I. M. (2014). La importancia de promover la autonomía en niños de cero a cinco años(Bachelor’s thesis, Quito, 2014). http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/3152
  • Hainstock, E. (2013). Teaching Montessori in the home: The Pre-School years.Toronto: Random House.
  • Montessori, M. (2013). Metode Montessori. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.
  • Pitamic, M. (2004). Teach me to do it myself: Montessori activities for you and your child. New York: Barron ́s Educational Series, Inc.
  • Seldin, T. & Epstein, P. (2003). The Montessori way. Florida: Todd Allen Printing Co.Inc.
  • Valdebenito, P. E., Profesora, V., Claudia, I. :, Bocaz, S., Campos, R., Ramo, O., & Loyola, : (2003). METODO MARIA MONTESSORI. Instituto Profesional Luis Galdames.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.