Zachęcić dziecko do mówienia: wypróbuj te sposoby
Usłyszenie pierwszych słów dziecka może być naprawdę ekscytujące, szczególnie dla rodziców. W tym artykule omówimy sposoby, w jakie można zachęcić dziecko do mówienia.
Po miesiącach słuchania dziecięcego bełkotu moment, kiedy maluch wypowiada swoje pierwsze słowo, może być naprawdę ekscytujący. Chociaż ten proces jest naturalną częścią rozwoju, istnieją sposoby, dzięki którym możesz zachęcić dziecko do mówienia. I o tym właśnie chcemy porozmawiać w dzisiejszym artykule.
Nauka mówienia to proces, który zajmuje dużo czasu. W rzeczywistości maluchy nie potrafią tworzyć zdań składających się z 2 lub 3 słów do drugiego roku życia lub nawet później.
Możesz jednak pomóc dziecku w tym procesie od pierwszego dnia, a Twoje zaangażowanie ma ogromne znaczenie.
Poniżej przedstawiamy kilka sugestii, jak zachęcić dziecko do mówienia i przyspieszyć ten ekscytujący proces. I nie zapomnij zawsze chwalić swojego dziecka za jego wysiłki!
Jak zachęcić dziecko do mówienia
1. Zacznij wcześnie
Chociaż mówienie do noworodka może wydawać się bezużyteczne, ważne jest, aby wiedzieć, że jego uszy i mózg reaguje na dźwięk od pierwszego dnia życia.
Dlatego im więcej słów usłyszą dzieci, tym bardziej rozwinie się ich mowa. Nawet jeśli noworodki nie rozumieją tego, co mówisz podczas pierwszych miesięcy, nadal będą cieszyć się twoim głosem i uśmiechem.
Ta strategia jest bardzo korzystna, dlatego gorąco zachęcamy do tego, by rodzice mówili do swoich dzieci od pierwszych tygodni życia. Niemowlęta absorbują o wiele więcej informacji, niż sobie wyobrażasz.
Ponadto rodzice odgrywają ważną rolę w rozwijaniu mowy ich dzieci. Naucz się rozmawiać z dzieckiem we właściwy sposób, aby zaczęło ono mówić tak szybko, jak to możliwe.
2. Wspólne czytanie książek
Po drugie, czytanie książek z dzieckiem jest bardzo efektywną strategią, by zachęcić dziecko do mówienia. Oczywiście, nie oczekuj, że Twoje dziecko będzie zwracać uwagę na fabułę. Raczej chodzi o wspólne spędzanie w przyjemny i stymulujący sposób.
Wspólne spędzanie czasu to kluczowe narzędzie, dzięki któremu dzieci mogą poszerzać swoje słownictwo i szybciej przyzwyczaić się do mówienia.
Wszystko to przyczynia się do wczesnego zrozumienia mowy. Niedługo twój maluch zacznie poruszać ustami, kręcić się i gaworzyć, jakby chciało z Tobą porozmawiać.
3. Gaworz z dzieckiem
Kiedy Twoje dziecko bełkocze i gaworzy, przyłącz się, udając, że odpowiadasz. Powtarzaj dźwięki i rytm, które tworzy Twoje dziecko jako rodzaj zabawy w naśladowanie.
Twoje dziecko pokocha to, że poświęcasz mu tyle uwagi, naśladując Cię. Możesz nawet wprowadzić nowe dźwięki do gry, aby jeszcze bardziej utrzymać zainteresowanie swojego malucha.
4. Odpowiadaj na próby swojego dziecka
Kiedy Twoje dziecko jest nieco starsze i może komunikować się za pomocą tylko jednego słowa, pamiętaj, aby odpowiadać pełnymi zdaniami. Jeśli Twój maluch używa tylko dźwięków, odpowiadaj, używając prawidłowych sylab.
Nawet jeśli Twoje dziecko nadal nie jest w stanie sformułować pełnych zdań lub użyć właściwych słów, prawidłowe reakcje z Twojej strony zapewnią mu możliwość uczenia się.
Dlatego im więcej słów usłyszą dzieci, tym bardziej rozwinie się ich mowa. Nawet jeśli noworodki nie rozumieją tego, co mówisz podczas pierwszych miesięcy, nadal będą cieszyć się twoim głosem i uśmiechem.
5. Powtarzaj słowa
Powtarzanie słów dziecka również pomoże w rozwoju języka i jest sposobem, by zachęcić dziecko do mówienia. Jeśli podniesiesz jakiś przedmiot i powtórzysz kilka razy, jak się nazywa, Twoje dziecko zacznie tworzyć odpowiednie powiązania.
Krok po kroku zacznie łączyć słowo z przedmiotem, a nawet przyjdzie moment, kiedy wymówi to słowo. W końcu dzieci uczą się poprzez naśladowanie. Im więcej powtarzasz słowa w obecności dziecka, tym bardziej będzie chciało naśladować Cię i uczyć się nowych słów.
6. Odpręż się i zachowaj cierpliwość
Ogólnie rzecz biorąc, dzieci odczuwają obawy rodziców. Jest to przeszkodą, jeśli chodzi o stworzenie idealnego klimatu dla dokonania znacznych postępów w rozwoju. A przecież mówienie wymaga odwagi. Rozluźnij się, uzbrój się w cierpliwość i zaufaj wrodzonemu instynktowi Twojego dziecka.
Wielu rodziców przekonuje się na własnej skórze, werbalne zdolności ich dzieci pojawiają się z dnia na dzień. Nagle dzieci zaczynają mówić jak nigdy dotąd, a słowa wylewają się jak z werbalnego wulkanu.
Jeśli jednak podejrzewasz, że Twoje dziecko może mieć problemy ze zrozumieniem lub używaniem języka, zawsze możesz zasięgnąć porady specjalisty.
Wreszcie, nie zapominaj, że każde dziecko rozwija się inaczej i w różnym tempie. Oznacza to oczywiście, że każde dziecko zaczyna mówić w innym wieku. Na tym wczesnym etapie ważne jest, aby starać się używać właściwych słów, gdy rozmawiasz z dzieckiem lub mu śpiewasz.
Jesteśmy pewni, że powyższe porady i Twoja chęć dzielenia się wszystkim z dzieckiem przyspieszy proces uczenia się i pozwoli Ci zachęcić dziecko do mówienia. Zanim się zorientujesz, usłyszysz swojego malucha wypowiadającego jego pierwsze słowa.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Cabrera, M.C. y Sánchez C. (1982). La estimulación precoz; un enfoque práctico. Editorial Siglo XXI: España.
- Dorance, S. y Matter, P. (2001). Juegos de estimulación para los más pequeños. Madrid: AKAL.
- Gallahue, D. (1982). Understanding motor development in children. New York: John Wiley and sons.
- Guerrero, A. M., & Primaria, I. Y. (n.d.). La estimulación temprana. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_14/AMALIA_MORENO_1.pdf
- Moreno, J. A. (1999). Motricidad infantil. Aprendizaje y desarrollo a través del juego. Murcia: Diego Marín.
- Moreno, J. A., & De Paula, L. (2006). Estimulación de los reflejos en el medio acuático. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales, 6(2), 193-206. https://www.um.es/univefd/reflejos.pdf
- Ordoñez, M. y Tinajero, L. (2012). La importancia de la estimulación temprana en la etapa infantil. Madrid, 208-240.