Dzieci które późno chodzą spać cierpią na zaburzenia

· 1 lutego 2019
Jak ważne jest dla Ciebie to ile Twoje dziecko śpi i jak wypoczywa? Dowiedz się jakie zaburzenia mogą wynikać z nieprawidłowego rytmu dobowego u dziecka!

Związek pomiędzy niedostateczną ilością snu i wypoczynku a różnorodnymi zaburzeniami i chorobami jest jasny i dobrze zbadany. Co więcej, dzieci które późno chodzą spać rozwijają wynikające z tego niezdrowe nawyki!

Stały harmonogram i powtarzalność to kluczowe elementy optymalnego odpoczynku. Naukowcy udowodnili, że dzieci które późno chodzą spać chorują częściej niż inne maluchy i dotyka je większa liczba nieprawidłowości związanych ze zdrowiem.

Czytaj dalej aby dowiedzieć się dlaczego dzieci które późno chodzą spać cierpią na różnorodne zaburzenia i jaki wpływ ma pora kładzenia się do łóżka na ich nawyki.

Niedobór snu wpływa niekorzystnie na wszystkich. Dzieci potrzebują szczególnie dużo odpoczynku aby uzupełnić zapasy energii. Cykl dobowy dorosłego bardzo różni się znacząco od cyklu dobowego dziecka.

Zapotrzebowanie na sen w zależności od wieku

Różnica w zapotrzebowaniu na sen pomiędzy różnymi grupami wiekowymi jest bardzo ważna i należy o niej koniecznie pamiętać. Jako dzieci potrzebujemy od 14 do 17 godzin snu, najczęściej w kilku cyklach w ciągu doby. Jako dorośli już tylko 7-8 godzin. Dzieci w wieku szkolnym powinny przesypiać od 10 do 12 godzin na dobę.

Oczywiście w pewnych momentach zapotrzebowanie to będzie inne. Ważne jest natomiast to, by ustalić stałe zasady związane z nawykami i ilością snu i przestrzegać ich.

Zależnie od wieku, dziecko będzie potrzebowało w przybliżeniu następującej ilości snu:

  • Noworodki do 12. miesiąca życia: w sumie 11-14 godzin w ciągu doby to najczęściej zalecana długość snu.
  • Dzieci do piątego roku życia: od 10 do 13 godzin w nocy.
  • Dzieci od piątego do trzynastego roku życia: od 9 do 11 godzin w nocy.
  • Młodzież do siedemnastego roku życia: od 8 do 10 godzin w nocy.

Dowiedz się więcej: Sen dziecka – 6 błędów początkujących rodziców

Naukowcy udowodnili, że dzieci które późno chodzą spać cierpią na zaburzenia.

Dlaczego dzieci które późno chodzą spać częściej cierpią na różne zaburzenia?

Wiele zaburzeń i nieprawidłowości zdrowotnych wynika z niedostatecznej ilości albo jakości snu. Dzieci które późno chodzą spać zagrożone są ryzykiem pojawienia się następujących problemów:

Bezsenność

Ze względu na brak odpowiedniej edukacji w zakresie higieny snu, dzieci nie uczą się takiego harmonogramu snu który pozwoliłby im na optymalny, prawdziwy odpoczynek. Właśnie z tego powodu dzieci które późno chodzą spać śpią płytko i budzą się kilkukrotnie w ciągu nocy. W ostatecznym rozrachunku są mniej wypoczęte.

Przemęczenie

Nieprzestrzeganie stałej i wczesnej pory kładzenia się do łóżka sprawia, że dziecko jest stale przemęczone. Godzina o której dziecko musi wstać jest na ogół dość wczesna w dni nauki szkolnej a więc maluch musi położyć się do łóżka odpowiednio wcześnie aby zdążyć przespać wystarczającą liczbę godzin.

Nawet w weekendy wiele rodzin zaczyna dzień niewiele później. Jeśli więc dziecko nie idzie spać o wczesnej porze, nigdy nie ma szansy się wyspać. Dążąc do ustalenia optymalnego rytmu dobowego i zapewnienia odpoczynku dziecku zawsze lepiej jest skupiać się na wcześniejszym kładzeniu się do łóżka niż na późniejszym wstawaniu.

Apatia

Dzieci którym towarzyszy apatia będą wykazywały symptomy podobne do tych występujących u osób cierpiących na depresję. Maluchowi nie chce się nic robić i nie jest niczym zainteresowany. Jego stan emocjonalny jest zależny od ciągłego niedoboru energii. Poprzez apatyczne zachowanie, dziecko oddala się od członków rodziny i rówieśników.

Niepokój

Brak stałego i wystarczającego wypoczynku może powodować wahania nastrojów i problemy z nadmiernym niepokojem. Myśli które zazwyczaj niepokoją dziecko stają się bardziej uporczywe i silniejsze z powodu braku snu.

“Sztuka relaksu to nieodłączna część pracy.”

– John Steinbeck

Pora na sen: najważniejsze zasady

Tak długo jak utrzymujecie normalne i rozsądne schematy dnia, dziecku można pozwolić na późniejsze położenie się do łóżka od czasu do czasu. Nie chodzi tu o to aby ustalić ścisłe zasady bez możliwości jakichkolwiek odstępstw. Skoncentrujcie się na tym, by pamiętać o elastyczności tam, gdzie jest ona przydatna.

Wypracujcie stały, optymalny schemat dnia i stałe pory kładzenia się spać i wstawania.

Twoje dziecko powinno zdawać sobie sprawę z tego, który dzień i sytuacja są wyjątkowe i wiedzieć kiedy powinno przestrzegać ustalonego planu. Jeśli chodzi o sposoby na nakierowanie malucha w dobrą stronę i uczenie go odpowiednich nawyków, oto garść podstawowych zasad.

Pomocne nawyki

  • Stały plan dnia: przyzwyczaj dziecko do chodzenia spać i wstawania o określonych, stałych porach uwzględniając jego zapotrzebowanie na sen. Możecie wypracować schemat, do którego zawsze będziecie mogli się odwołać.
  • Przyjazne otoczenie: sypialnia dziecka powinna być oazą spokoju. Unikaj obecności czynników rozpraszających takich jak telewizja czy gry wideo. Ogranicz używanie przez dziecko mediów i sprzętu elektronicznego przed snem – nie tylko w jego pokoju. Najlepiej byłoby, gdyby dziecko miało pokój albo kącik przeznaczony wyłącznie do spania.

Przeczytaj koniecznie: Technologia – co robić, by dzieci używały jej z głową?

  • Rytuał przygotowania do snu: przed snem dziecko powinno powoli przechodzić do stanu zrelaksowania. Dlatego właśnie zalecamy unikanie pobudzających czynności takich jak granie w gry wideo czy oglądanie horrorów. Najlepiej będzie jeśli zachęcisz dziecko do czytania – albo poczytasz mu sama – i włączysz spokojną muzykę.
  • Regularne rozmowy: wszystko to, co martwi Twoje dziecko będzie mu towarzyszyło podczas przygotowań do snu i zabierało jego uwagę. To właśnie dlatego dobrym pomysłem jest wieczorna rozmowa o tym, jak maluch się czuje i co dzieje się w jego życiu. Wyjaśnienie obaw i problemów oraz Twoje wsparcie przywrócą mu poczucie bezpieczeństwa i pozwolą mu spokojnie zasnąć i przespać noc.
  • Zwracanie uwagi na żywienie: zwróć uwagę na dietę pociechy. Niektóre produkty działają pobudzająco, przez co dziecku może być trudniej zasnąć o odpowiedniej porze.

Podsumowując, na sen dziecka powinnaś zwracać taką samą uwagę jak na jego dietę czy wyniki w nauce. 

W perspektywie czasu dzieci które późno chodzą spać okazują się narażone na wiele zaburzeń zachowania. Takie nieprawidłowości z kolei utrudniają im codzienne funkcjonowanie i znacząco pogarszają samopoczucie.

  • Hiscock, H., & Fisher, J. (2015). Sleeping like a baby? Infant sleep: Impact on caregivers and current controversies. Journal of Paediatrics and Child Health. https://doi.org/10.1111/jpc.12752
  • Armstrong, K. L., O’Donnell, H., McCallum, R., & Dadds, M. (1998). Childhood sleep problems: Association with prenatal factors and maternal distress/depression. Journal of Paediatrics and Child Health. https://doi.org/10.1046/j.1440-1754.1998.00214.x
  • Lukowski, A. F., & Milojevich, H. M. (2013). Sleeping like a baby: Examining relations between habitual infant sleep, recall memory, and generalization across cues at 10 months. Infant Behavior and Development. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2013.02.001