O króliku, który chce zasnąć: idealna historia na dobranoc

O króliku, który chce zasnąć: idealna historia na dobranoc
María Alejandra Castro Arbeláez

Napisane i zweryfikowane przez psycholog María Alejandra Castro Arbeláez.

Ostatnia aktualizacja: 10 stycznia, 2019

Odkryj, w jaki sposób opowieści na dobranoc dla dzieci wykorzystują moc sugestii, aby przekonać malucha do pójścia spać. Czy znasz książkę pod tytułem O króliku, który chce zasnąć? Jest to ilustrowana książeczka dla dzieci, warta przeczytania jako opowieść na dobranoc.

Dla wielu rodzin pora snu może być dość trudna. Rodzice często czują się przytłoczeni z powodu tego, ile czasu potrzeba, aby ich dzieci w końcu poddały się zmęczeniu.

Nakłanianie dzieci do wczesnego położenia się spać to niemałe wyzwanie. Ważne jest znalezienie skutecznych metod, które ułatwią zapewnienie dziecku niezbędnego odpoczynku.

Oczywiście nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania, które sprawiłoby, że Twoje dzieci staną się senne, ponieważ każde dziecko jest wyjątkowe. Istnieje jednak wiele różnych, wartych wypróbowania sztuczek, takich jak opowieści na dobranoc.

Czytanie opowieści na dobranoc to powszechna praktyka. Dlatego chcemy dzisiaj przedstawić historię przedstawioną w O króliku, który chce zasnąć.

Szwedzki psycholog Carl-Johan Forssén Ehrlin napisał tę książkę, kierowany konkretną intencją. Chciał dać rodzicom łatwy sposób na kładzenie dzieci spać.

O króliku, który chce zasnąć, uczy dzieci powszechnych wartości i pomaga im nauczyć się pokonywać przeszkody.

O króliku, który chce zasnąć – najważniejsze cechy

Odkąd ten tytuł pojawił się na rynku, został najlepiej sprzedającą się książką dla dzieci.

O króliku, który chce zasnąć to tytuł poszukiwany online, w sklepach i bibliotekach. Jak dotąd został przetłumaczony na 7 języków.

Poniżej znajduje się kilka głównych cech tej książki:

  • Najczęściej pojawiającymi się w książce słowami są: sen, zmęczenie, zasypianie i sny.
  • W książce jest 26 stron, pełnych kolorowych ilustracji. Królik, Śpiący Ślimak i Wujek Ziewak to bohaterowie tej historii.
  • Autor stosuje techniki sugestii i relaksacyjne, aby pomóc małym dzieciom zasnąć.
  • Do książeczki dołączona jest instrukcja użytkownika. Podpowiada czytelnikowi, kiedy należy położyć nacisk, kiedy mówić głosem niższym lub kiedy używać efektów, takich jak ziewanie.
  • Niektóre instrukcje są oznaczone pogrubioną czcionką.
  • Autor używa prostego języka w całej książce.
Mama czyta dzieciom na dobranoc

Techniki czytania O króliku, który chce zasnąć

W O króliku, który chce zasnąć autor definiuje różne techniki językowe i psychologiczne pomagające zachęcić dziecko do zaśnięcia.

Dlatego, aby uzyskać optymalne wyniki, czytelnik powinien stosować te same techniki.

Na przykład osoba, która czyta książeczkę dziecku na dobranoc powinna ziewać podczas pewnych zwrotów, nadając opowieści więcej realizmu. Przy innych zwrotach czytelnik powinien złagodzić swój ton głosu, aby dziecko poczuło się bardziej senne.

Autor twierdzi, że zastosowanie tych technik wprawia słuchacza w spokojny i zrelaksowany stan.

W rezultacie dzieci zaczynają drzemać, aż w końcu zapadają w sen.

Dobre wyniki nie zależą od samej historii. Aby pomóc małym dzieciom zasnąć, O króliku, który chce zasnąć trzeba czytać, używając mocy swojego głosu.

Więcej porad, jak czytać O króliku, który chce zasnąć

Ideą książki jest przekazanie dzieciom podświadomej wiadomości poprzez czytanie.

Jeśli uważasz, że brakuje Ci umiejętności w tej dziedzinie, oto kilka porad dla Ciebie:

  • Postacie. Głównym bohaterem opowieści jest królik. Jednak autor sugeruje zastąpienie imienia królika imieniem Twojego dziecka. W ten sposób Twoje dziecko uzna siebie za główną postać.
  • Czytanie. Struktura opowieści wymaga wymowy niektórych zdań innym tonem lub w innym rytmie.
  • Gesty. Podczas podróży przez historię, odtwarzaj w inny sposób wypowiedzi, które odnoszą się do każdej postaci. W tym samym czasie użyj powtórzeń, które pojawiają się w książce, aby wywołać senność.
  • Inne pomocne czynniki. Oprócz czytania historii, możesz również zastosować kilka dodatkowych trików, aby zwiększyć swoje szanse na sukces i szybko uśpić dziecko. Lekka kolacja, ciepła kąpiel i kojący masaż to skuteczne metody na relaks przed pójściem spać.

Czy historia naprawdę pomaga dzieciom zasnąć?

Tysiące rodziców przysięga, że historia O króliku, który chce zasnąć jest skuteczna. Są jednak tacy, którzy sprzeciwiają się tej metodzie.

O króliku, który chce spać - dziecko ziewa

Niektórzy krytycy twierdzą, że choć nie mogą zaprzeczyć sukcesowi książki w sprzedaży, technika ta nie stanowi żadnej tajemnicy ani magii.

Wielu rodziców twierdzi, że książka jest doskonałym sposobem na położenie dziecka spać. Inni mówią, że sama książka nie wystarczy.

Jak można się domyślić, wiele matek i ojców twierdzi, że skuteczność tej historii polega na uważnym przestrzeganiu instrukcji obsługi.

Dlatego każdy uważny opiekun doświadczony w czytaniu dziecku na głos powoli i łagodnym tonem może odnieść sukces w wywołaniu senności u swojego malucha.

Na koniec jeszcze jedna uwaga. Książka O króliku, który chce zasnąć jest skierowana do dzieci w wieku od 2 lat do 4. Historia może nie zainteresować starszych dzieci.

Każdy rodzic może samodzielnie odkryć, czy książka O króliku, który chce zasnąć jest skuteczna w przypadku jego pociechy.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Hiscock, H., & Fisher, J. (2015). Sleeping like a baby? Infant sleep: Impact on caregivers and current controversies. Journal of Paediatrics and Child Health. https://doi.org/10.1111/jpc.12752
  • Armstrong, K. L., O’Donnell, H., McCallum, R., & Dadds, M. (1998). Childhood sleep problems: Association with prenatal factors and maternal distress/depression. Journal of Paediatrics and Child Health. https://doi.org/10.1046/j.1440-1754.1998.00214.x
  • Lukowski, A. F., & Milojevich, H. M. (2013). Sleeping like a baby: Examining relations between habitual infant sleep, recall memory, and generalization across cues at 10 months. Infant Behavior and Development. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2013.02.001

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.