Nadwaga w ciąży: czy jest niebezpieczna?

27 lutego 2019

Ciąża w ten czy inny sposób wpływa praktycznie na każdą część ciała kobiety. Wśród najbardziej oczywistych zmian jest przyrost masy ciała. Przeciętnie ciężarna kobieta przybiera od 9 do 13 kg. W tym artykule zastanowimy się, czy nadwaga w ciąży jest niebezpieczna.

Nadwaga w ciąży, czyli sytuacja, w której kobieta przybiera zbyt wiele kilogramów podczas ciąży, zwiększa ryzyko, że po porodzie kobieta nie będzie w stanie powrócić do swojej pierwotnej wagi.

Podobnie, u kobiet, które miały nadwagę przed zajściem w ciążę, a które przybierają na wadze w czasie ciąży, istnieje większe ryzyko, że po porodzie będą miały nadwagę lub będą bardziej otyłe niż były.

Z tego powodu bardzo ważne jest dbanie o swoje zdrowie i zdrowie dziecka. W takich przypadkach niezbędna jest kontrola wagi w celu uniknięcia sytuacji, które mogą stanowić zagrożenie dla Ciebie i Twojego dziecka.

Jakie ryzyko niesie ze sobą nadwaga w ciąży?

Nadwaga w ciąży może mieć negatywne konsekwencje zarówno dla matki, jak i dla płodu. Poniżej wyjaśniamy najpowszechniejsze zagrożenia:

Zagrożenia dla zdrowia matki

Matka jest narażona na cukrzycę ciążową lub stan przedrzucawkowy. Zazwyczaj matka z nadwagą ma więcej problemów z nadciśnieniem w czasie ciąży.

Ponadto ryzyko poronienia jest jeszcze większe w pierwszym trymestrze ciąży. Większe jest również prawdopodobieństwo konieczności przeprowadzenia cięcia cesarskiego.

Zagrożenia dla zdrowia dziecka

Główne zagrożenia dla płodu są związane z wrodzonymi anomaliami. Nadwaga w ciąży zwiększa również ryzyko przedwczesnego porodu i powikłań u noworodka.

Talerz owoców

Kontroluj przyrost masy ciała podczas ciąży

Ciąża jest okazją do refleksji nad Twoim stylem życia. Jest to również czas, w którym możesz uświadomić sobie, jak Twoje codzienne nawyki mogą wpływać na Twoje zdrowie i zdrowie Twojego przyszłego dziecka.

Aby uchronić dziecko przed powikłaniami, które wywołuje nadwaga w ciąży najlepiej przestrzegać zdrowej i zbilansowanej diety.

Pamiętaj, że ekstremalne diety nie są zalecane w czasie ciąży. Znacznie zmniejszają one spożycie składników odżywczych, których dziecko potrzebuje do prawidłowego rozwoju.

Jednak przejadanie się w tym okresie również nie jest zdrowe. Musisz znaleźć zdrową równowagę. Porady możesz zasięgnąć u swojego lekarza.

Przygotowaliśmy kilka zaleceń dietetycznych, które pomogą Ci kontrolować wagę w czasie ciąży:

1. Urozmaicone śniadanie

Rano spróbuj znaleźć równowagę pomiędzy tym, czego chcesz, a tym, czego naprawdę potrzebujesz jako kobieta w ciąży. Powinnaś myśleć o swoim dziecku, kiedy decydujesz, co zjeść.

Pamiętaj, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, więc możesz wykorzystać ten fakt i przyrządzić sobie pożywne i zdrowe śniadanie.

Idealne śniadanie powinno składać się z produktu mlecznego, napoju, produktu zbożowego, owoców lub szklanki soku owocowego. Pod żadnym pozorem nie powinno się pomijać śniadania, bo daje ono energię potrzebną na cały dzień.

2. Jedz w małych ilościach

Zamiast trzech posiłków najlepiej jeść sześć razy dziennie. Znacznie lepiej jest spożywać mniejsze ilości jedzenia częściej, w regularnych odstępach czasowych.

„Uczucie, że jesteś otyła trwa dziewięć miesięcy, ale radość z tego, że zostałaś matką trwa wiecznie”.
-Nikki Dalton-

3. Wybieraj świeżą i urozmaiconą żywność

Zrównoważona dieta jest kluczem do zdrowia matki i płodu. Jedząc odrobinę wszystkiego, z wyjątkiem zakazanych pokarmów w czasie ciąży, przyszła matka z pewnością dostarczy sobie i dziecku niezbędnych składników odżywczych.

Dobrze jest spożywać pięć porcji owoców i warzyw dziennie. Zastąp to, czego nie lubisz, odpowiednimi pokarmami i gotuj proste potrawy, które nie zawierają zbyt dużo tłuszczu.

4. Przygotuj lekką kolację

W przeciwieństwie do obiadu czy śniadania kolacja powinna być zawsze lekka i zbilansowana. Najlepiej nie jeść zbyt późno, aby uniknąć zgagi lub innego rodzaju dyskomfortu w ciągu nocy.

Jedząc ostatni posiłek na kilka godzin przed spaniem, pomagasz swojemu organizmowi utrzymać prawidłowe trawienie i zapewniasz sobie lepszy wypoczynek w nocy.

Trening dla ciężarnych

5. Aktywność fizyczna

Pamiętaj, że ważne jest, aby być aktywnym fizycznie podczas ciąży. Daje to psychologiczne i fizjologiczne korzyści dla przyszłej matki i jej dziecka. Chodzenie i pływanie, między innymi, są wysoce zalecane w czasie ciąży.

Na koniec, jeśli zauważysz, że masz nadwagę podczas ciąży i po jej zakończeniu, powinnaś porozmawiać z lekarzem lub innymi specjalistami ds żywienia. Odpowiedzą oni na wszystkie Twoje pytania i pomogą Ci znaleźć rozwiązania, które ograniczą ryzyko związane z nadwagą. Pozwól sobie cieszyć się zdrową ciążą!

  • Haggarty, P., Campbell, D. M., Duthie, S., Andrews, K., Hoad, G., Piyathilake, C., & McNeill, G. (2009). Diet and deprivation in pregnancy. British Journal of Nutrition. https://doi.org/10.1017/S0007114509990444
  • Mehta, S. H. (2008). Nutrition and pregnancy. Clinical Obstetrics and Gynecology. https://doi.org/10.1097/GRF.0b013e31816fda53
  • Marangoni, F., Cetin, I., Verduci, E., Canzone, G., Giovannini, M., Scollo, P., … Poli, A. (2016). Maternal diet and nutrient requirements in pregnancy and breastfeeding. An Italian consensus document. Nutrients. https://doi.org/10.3390/nu8100629