Jak zastraszanie wpływa na mózgi dzieci

Kiedy dziecko cierpi z powodu ciągłego zastraszania, doświadczy zmian w swoim mózgu. Zobaczmy, co pokazują badania na temat wpływu znęcania się na mózgi dzieci.
Jak zastraszanie wpływa na mózgi dzieci
María José Roldán

Napisane i zweryfikowane przez psycholog pedagogiczny María José Roldán.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Wszyscy wiemy, jak szkodliwe jest znęcanie się dla dzieci, które znoszą je na co dzień. Jego konsekwencje mogą niestety być nawet śmiertelne. Dlatego chcemy Ci dziś zaprezentować podstawowe informacje na temat tego, jak zastraszanie wpływa na mózgi dzieci.

Jeśli znasz jakieś dziecko, które było prześladowane, wiesz, że konsekwencje tego zjawiska mogą być zarówno fizyczne, jak i psychiczne. W rzeczywistości dzięki publikacjom UOC (Universitat Oberta de Catalunya) dowiedzieliśmy się o tym więcej. A szczególnie interesujące są wyniki badań przeprowadzonych w King’s College London (Wielka Brytania).

Jak zastraszanie wpływa na mózgi dzieci?

Zgodnie z badaniem, o którym wspomnieliśmy powyżej, jasne jest, że ciągłe cierpienie z powodu zastraszania może powodować zmiany fizyczne i psychiczne. Może to sprawić, że w przyszłości dzieci będą podatne na choroby psychiczne.

Nastoletni chłopak siedzący na podłodze w szkole, otoczony przez grupę łobuzów.

Łatwo to zrozumieć, idąc za słowami Maríi José Acebes, neuropsychologa, który pracuje jako współpracownik UOC:

„Udowodniono, że nasze otoczenie i środowisko wpływają na nasz układ nerwowy i rozwój naszego mózgu. Powodują zmniejszenie objętości ciała modzelowatego, czyli struktury łączącej półkule mózgowe. Ma to fundamentalne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania mózgu ”.

Znęcanie się i zastraszanie wpływa również na korę przedczołową, co może powodować trudności w skutecznym rozwiązywaniu problemów. Utrudnia też radzenie sobie z intensywniejszymi emocjami. Dla osoby dotkniętej chorobą konieczne jest ciągłe leczenie, aby mogła właściwie radzić sobie z tym, czego doświadcza.

Co więcej, pomoże im to zapobiegać w przyszłości rozwojowi chorób psychicznych, takich jak depresja lub lęk. Ponadto przy tym ciągłym stresie emocjonalnym i wywoływaniu chorób psychicznych istnieje większe prawdopodobieństwo fobii, samookaleczeń, a nawet myśli samobójczych. A w najbardziej skomplikowanych przypadkach może prowadzić do samobójstwa.

W tym samym czasie mogą również rozwinąć się zaburzenia pourazowe z powodu ciągłej czujności i niepokoju. To uczucie może spowodować, że osoba cierpiąca na ten problem będzie miała poważne problemy fizyczne i emocjonalne. W ten sposób znęcanie się i zastraszanie wpływa na mózgi dzieci.

Badanie: jak zastraszanie wpływa na mózgi dzieci

Badania miały miejsce w Wielkiej Brytanii i obejmowały badanie mózgów różnych nastolatków w wieku od 14 do 19 lat. U osób, które znosiły długotrwałe zastraszanie, zmniejszyły się obszary mózgu, w których panuje spokój, co zwiększa poziom niepokoju.

Pozytywną częścią badania jest to, że w okresie dojrzewania układ nerwowy może ewoluować. Co więcej, mózg, wciąż rozwijający się, może oduczyć się tego, czego się nauczył wcześniej i przy niezbędnym wsparciu być w stanie na nowo nawiązać połączenia, które przywracają mu spokój i ciszę. To znaczy bez konieczności życia w wyuczonym i stałym stanie czujności.

W okresie dojrzewania najczęstszą formą znęcania się jest zastraszanie grupowe. W grupie prześladowcy stają się okrutniejsi i dlatego zachowują się „jak stado”. Robią wszystko jako gang, atakując i dręcząc swoją ofiarę.

Nastolatkowie mają tendencję do pożądania aprobaty grupy, a nękając ofiarę, wyrażają niepewność, nie chcąc zarazem, aby inni ją zauważyli. Ponadto sieci społecznościowe mogą sprawić, że zastraszanie będzie gorsze, dłuższe i głębsze.

Rozwiązania przeciwko nękaniu

Chłopiec ze szkoły podstawowej cierpiący na zastraszanie.

Ważne jest, aby szukać rozwiązań wśród wszystkich pozwalających zapobiec sytuacji, w której zastraszanie stanie się większym problemem niż jest. Ważne jest, aby wszystkie szkoły miały swoje zasady. Dzięki temu każdy rodzaj nękania bezpośredniego, pośredniego lub internetowego będzie traktowany jako poważne przestępstwo.

Dlatego wskazane jest, aby szkoły informowały odpowiednie władze, w zależności od powagi faktów. W ten sposób można szukać odpowiednich konsekwencji dla agresora. A ofiara, oprócz uzyskania ochrony, może znaleźć niezbędne narzędzia do radzenia sobie z sytuacją.

W tym wszystkim ważne jest, aby zwracać uwagę na tych, którzy są świadkami zastraszania, aby nie milczeli i nie zgłaszali tego, czego są świadkami. Powinni również mieć ochronę i czuć się zobowiązani do zgłaszania wszelkich przypadków znęcania się, jakich doświadcza inny kolega z klasy.

W ten sposób szkoła może łatwiej rozwiązać problem bez konieczności wszczynania postępowania karnego. Krótko mówiąc, zarówno sprawcy, jak i ofiary powinni otrzymać wysokiej jakości pomoc psychologiczną.

Obaj mogą w przyszłości cierpieć na choroby psychiczne, które wpłyną na ich życie. A wszystkim temu można zapobiec, jeśli wszyscy będziemy podążać tą samą ścieżką dobrego współistnienia i szacunku dla innych i dla siebie.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.



Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.