Dziecko ma problem z nawiązywaniem przyjaźni: co możesz zrobić?

Dziecko ma problem z nawiązywaniem przyjaźni: co możesz zrobić?
Patricia Alfonso Molina

Napisane i zweryfikowane przez psycholog Patricia Alfonso Molina.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Jeśli Twoje dziecko ma problem z nawiązywaniem przyjaźni, to u jego podstaw może leżeć wiele problemów. Jeśli chcesz wspomóc swoją pociechę w procesie socjalizacji, musisz zrozumieć przyczyny takiego zachowania. Dzięki temu będziesz w stanie znaleźć właściwe rozwiązanie.

Przyjaźń to niezwykle istotna kwestia na każdym etapie życia. Warto podkreślić, że zdrowe i aktywne życie społeczne w dzieciństwie zwiększa poczucie własnej wartości. Koniecznie przeczytaj dzisiejszy artykuł, jeśli zauważyłaś, że Twoje dziecko ma problem z nawiązywaniem przyjaźni.

Każde dziecko powinno zrozumieć znaczenie i wagę  przyjaźni. Za podstawy zdrowej przyjaźni uznajemy:

Samotny chłopiec przy drzewie - dziecko ma problem z nawiązywaniem przyjaźni
  • Miłość żywioną wobec siebie nawzajem.
  • Wzajemność i wspólne wsparcie. Świadomość tego, że druga osoba czuje to samo co my i że nasza przyjaźń jest bezwarunkowa.
  • Zaufanie i szczerość. Możecie sobie mówić o wszystkim, co was martwi, bez obaw o bycie ocenionym. Poza tym masz pewność, że możesz mówić szczerze to, co myślisz.
  • Wspólne zainteresowania i troski. To pomaga ludziom rozmawiać ze sobą, spędzać razem czas i dowiadywać się więcej o sobie nawzajem.

Zanim zaczniesz próbować pomóc swojemu dziecku nawiązać przyjaźnie, musisz dowiedzieć się dlaczego ma z tym problem. W dzisiejszym artykule przedstawimy kilka możliwych przyczyn.

Dlaczego dziecko ma problem z nawiązywaniem przyjaźni?

Dojrzałość

Im dzieci są starsze, tym lepsza staje się ich umiejętność nawiązywania przyjaźni. Poprawia się ona w okolicy 4. lub 5. roku życia. Jednak każde dziecko ma swój własny rytm, który może zależeć od wielu różnych czynników.

Cechy charakteru: jedna z przyczyn, która sprawia, że dziecko ma problem z nawiązywaniem przyjaźni

Dzieci o tendencjach introwertycznych często wolą przebywać sam na sam. Hałas i tłum mogą je przytłaczać. Z kolei nieśmiałe dzieci (lub dzieci o niskim poczuciu własnej wartości) mogą czuć się niepewnie i czekać na to, aż druga osoba wykona pierwszy ruch. Będzie im trudno wyrazić to, czego chcą i pozwolić sobie po to sięgnąć.

Problemy z zachowaniem

Agresywne, nieokiełznane i nieprzewidywalne dzieci mogą mieć problem z nawiązywaniem przyjaźni. Inne dzieci mogą czuć się niekomfortowo w ich otoczeniu i nie chcieć się z nimi bawić.

Trudności natury fizycznej (z mową, słuchem, ruchem, itp.)

Takie problemy mogą utrudnić dziecku komunikację z  rówieśnikami. Dzieci, które nie rozumieją takich problemów myślą, że takie osoby różnią się od nich. Dlatego też mogą nie wiedzieć w jaki sposób wchodzić z nimi w interakcje. Poza tym Twoje dziecko może czuć, że nie jest zrozumiane. W takim przypadku będzie mu ciężko nawiązać przyjaźń z drugą osobą.

Problemy związane z hiperaktywnością lub uwagą

Takie dzieci mogą często przerywać to, co akurat się dzieje. Poza tym może wydawać się, że nie są zainteresowane przebywaniem z innymi dziećmi. Dlatego też mogą czuć się odrzucone przez swoich rówieśników, a czasami nawet przez dorosłych.

Utalentowane dzieci

Niektóre dzieci o ponadprzeciętnych zdolnościach poznawczych mogą mieć wrażenie, że nie pasują do swoich rówieśników. Mają problemy ze znalezieniem osób, które mają takie same zainteresowania jak one. Dlatego też mogą czuć, że znajdują się w niewłaściwym miejscu, nie są zrozumiane, a nawet są odrzucane.

Dzieci cierpiące z powodu znęcania się

Prześladowane dzieci często borykają się z niskim poczuciem własnej wartości wynikającym ze znęcania się. Będzie im trudno zaufać innym. Poza tym mogą nie chcieć podchodzić do nowych dzieci, ponieważ boją się, że znowu będą prześladowane.

Moje dziecko ma problem z nawiązywaniem przyjaźni. Jak mogę mu pomóc?

Dzieci uczą się socjalizacji i wartości, jaką ma przyjaźń, od swoich rodziców. To Ty możesz stanowić najlepszy przykład. Musisz słuchać swojego dziecka i zrozumieć jego potrzeby, to jak się czuje oraz sposób, w jaki zachowuje się w otoczeniu innych dzieci.

Kilka cennych wskazówek

Oto kilka podpowiedzi, które pomogą Twojemu dziecku pokonać trudności z nawiązywaniem przyjaźni:

  • Dziel się swoimi wydarzeniami społecznymi z przyjaciółmi. Pozwól dziecku nauczyć się umiejętności społecznych na bazie Twoich doświadczeń. Upewnij się, że w jego otoczeniu znajdują się inne dzieci w jego wieku, z którymi może się bawić.
Samotna dziewczynka w piaskownicy
  • Rozmawiaj o znaczeniu przyjaźni. Upewnij się, że Twoje dziecko rozumie, że nie każdy jest dobrym przyjacielem i może się czasem rozczarować. Następnie wyjaśnij, że nie wszyscy przyjaciele zostają z nami na zawsze, ale niektórzy tak. Wszystko zależy od sytuacji życiowej danej osoby i rodzaju nawiązywanych przyjaźni.
  • Porozmawiaj z pociechą o innych dzieciach, które zna i postaraj się dowiedzieć jakie ma z nimi relacje. Poza tym pokaż mu, że jesteś zainteresowana tym, co myśli o innych i jak czuje się ze swoimi rówieśnikami. Dzięki temu nauczy się komunikacji i poczuje większe bezpieczeństwo oraz rozwinie empatię.
  • Poszukaj zajęć pozaszkolnych, które mogą zainteresować Twoje dziecko. Poza tym zabieraj je na spotkania, w których biorą udział inne dzieci o podobnych zainteresowaniach. Dzięki temu będzie mu łatwiej poczuć integrację i będzie chciało częściej brać udział w takich spotkaniach, aby nawiązać przyjaźnie.
  • Pomóż dziecku rozwiązywać problemy, które wynikają ze znajomości z innymi. Jednak nie interweniuj jeśli nie jest to niezbędne. Daj dziecku narzędzia, które pozwolą mu samodzielnie rozwiązywać trudne sytuacje. Dzięki temu zwiększy się jego poczucie własnej wartości i poczuje się bardziej samodzielne.
  • Jeżeli ktoś znęca się nad Twoim dzieckiem, poinformuj o tym szkołę i podejmij odpowiednie działania.

Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Villarreal González E, Sánchez Sosa JC, Musito Ochoa G. (2010). Cómo mejorar habilidades sociales. Universidad Autónoma de Nuevo León, México.
  • Ruiz Lázaro, PJ. (1998). Promoviendo la adaptación saludable de nuestros adolescentes. Ministerio de Sanidad y Consumo, España.
  • Gallego Ortega, JL. (1994). Educación Infantil. Ed: Aljibe.
  • Parets Luque C. (2014). Mi lado de la bufanda. Ed: CreateSpace Independent Publishing Platform.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.