Johann Heinrich Pestalozzi i jego pomysły na kształcenie
W dzisiejszym artykule wyjaśnimy kim był Johann Heinrich Pestalozzi i przedstawimy jego główne poglądy na kształcenie. Poza tym przyjrzymy się jego obronie edukacji jako środkowi umożliwiającemu zmianę życia osób, które miały mniej szczęścia w życiu.
Johann Heinrich Pestalozzi i jego pomysły na kształcenie odgrywają ważną rolę w nowoczesnej pedagogice. Pestalozzi, który urodził się w Zurychu w 1746 r., był wpływowym pedagogiem i edukatorem. Wierzył, że dobra edukacja może stanowić rozwiązanie nierówności społecznych i biedy.
W XVIII wieku narodził się znaczący kulturalny i intelektualny ruch, który objął głównie Europę. Pestallozi rozwinął swoje poglądy na temat edukacji właśnie bazując na założeniach oświecenia.
Ten ruch miał na celu wykazać, że wiedza człowieka może zwalczyć ignorancję i pomóc stworzyć lepszy świat. Ten sam ruch zainspirował znaczące zmiany kulturowe i społeczne, takie jak Rewolucja Francuska.
Johann Heinrich Pestalozzi i jego poglądy na kształcenie: pochodzenie i doświadczenia
Pierwsze doświadczenia Pestalozziego z edukacją miały miejsce na farmie w pobliżu kontonu Argowii w Szwajcarii. Na swojej farmie noszącej nazwę Neuhof (Nowa Farma) uczył biedne dzieci i sieroty pracować z nićmi i materiałami bawełnianymi. Miało to miejsce podczas bardzo dużego kryzysu społecznego i ekonomicznego w Europie.
Pestalozzi przerwał swoje doświadczenia w Neuhof gdy zauważył swój błąd polegający na wprowadzaniu dzieci do świata produkcji materialnej. Następnie zaczął się poświęcać światowi literatury pod wpływem własnych pomysłów na temat oświecenia.
Czerpał inspirację od jednego z głównych przedstawicieli tego nurtu, Jean Jacquesa Rousseau. Opublikował jedną ze swoich najważniejszych prac, Leonard i Gertruda, w 1781 r.
Po Neuhofie Pestalozzi przeniósł się do szwajcarskiego miasta Swans, mając zamiar troszczyć się o sieroty, które straciły swoich rodziców podczas wojny. Właśnie tam opracował swoją edukacyjną teorię na temat intuicji, nazywaną także metodą intuicyjną.
Później stworzył szkołę, która miała przygotowywać nauczycieli do kształcenia uczniów zgodnie z głównymi założeniami jego metody.
Idee metody intuicyjnej pojawiają się w kilku jego pracach, między innymi:
- Metoda Pestalozziego (1800)
- Jak Gertruda uczy swoje dzieci (1801) – praca, która wychwala rolę, jaką matki odgrywają w kształceniu dzieci
- Podstawy postrzegania zmysłowego (1803)
W końcu w 1805 r. w szwajcarskim mieście Yverdon-les-Bains założył szkołę z internatem kształcącą nauczycieli. W instytucji tej stosowano założenia Pestalozziego, które definiowały odnowionego ducha edukacji. Sukces, jaki odniosła, ściągał do niej osoby pragnące zostać nauczycielami pochodzące z licznych krajów.
Pomysły Pestalozziego na kształcenie
Założenia pedagogiczne jego metody
- Johann Heinrich Pestalozzi opracował naukową metodą kształcenia dzieci, która zakłada, że do edukacji nie dochodzie w sposób spontaniczny. Zamiast tego wymaga ona zewnętrznej pomocy. Taka pomoc powinna pozwolić dziecku wykorzystywać jego zdolności intuicyjne i zmysły, aby oglądać świat. Dlatego też kształcenie powinno cechować naturalne i intuicyjne podejście, które przestrzega i szanuje rozwój dziecka.
- Jego metoda przemawia za edukacją w domowym kontekście, gdzie odpowiadają za nią matki. Co więcej, sugeruje potrzebę edukowania tych matek jako narzędzia do poprawiania edukacji w dzieciństwie. Pestalozzi uważał, że matki powinny być pierwszym emocjonalnym kontaktem dziecka. Ponadto podkreślał, że taki związek emocjonalny powinien być kontynuowany później w szkole, poprzez przyjaźń z rówieśnikami.
- Pomysły Pestalozziego na temat kształcenia promowały wspólne kształcenie (nauka chłopców i dziewczynek w tej samej szkole). Co więcej, promował edukację moralną i religijną. Jednak uważał, że taki rodzaj edukacji musi zaczynał się w domu, a następnie kontynuować w szkole.
- Opracował kształcenie bazujące na akwizycji wiedzy poprzez ciągłą interakcję ze środowiskiem. Innymi słowy, uważał, że praktyka i doświadczenie są ważniejsze od edukacji bazującej na teorii i książkach.
- Pestalozzi bronił istnienie i potrzebę stworzenia instytucji dla dzieci, którym brakuje zasobów ekonomicznych.
Założenia dydaktyczne metody Pestalozziego
- Nauczanie liczb na podstawie wcześniejszej wiedzy dziecka. Następnie przechodzi od najprostszych założeń do bardziej złożonych.
- Wykorzystanie konkretnych materiałów, aby dzieci mogły wykonywać ćwiczenia, takich jak tablice numeryczne.
- Nauka języka, uczenie się pierwszych dźwięków słów oraz ich związków we frazach. Następnie, powoli i z czasem, metoda wprowadza nowe słownictwo i angażuje dzieci w proste rozmowy.
- Wzmacnianie użycia języka poprzez czytanie i pisanie.
- Rozwój pamięci u dzieci poprzez proste wyjaśnianie przedmiotów i materiałów. Ta metoda kładzie nacisk na wykorzystywanie opisów, aby pracować nad postrzeganiem tych przedmiotów i materiałów.
- Wykorzystywanie rysowania jako metody uczenia się mierzenia i odtwarzania przedmiotów obecnych w polu widzenia dziecka. Jednocześnie Pestalozzi twierdził, że rysowanie ćwiczy ruchy ręki, a tym samym wspomaga naukę pisania.
- Uprawianie sportu w celu rozwinięcia odporności ciała.
Podsumowanie
Pomysły Pestalozziego, podobnie jak pomysły innych wielkich pedagogów i myślicieli jego czasu, stanowiły ogromny krok w kierunku rozwoju zrozumienia etapu dzieciństwa. Uważał, że dzieciństwo to etap z własną tożsamością. Co więcej, przekonywał, że dzieci nie są pasywnymi podmiotami, które należy jedynie karmić wiedzą.
Pestalozzi pomógł budować przekonanie, że dzieci powinny być w stanie samodzielnie odkrywać świat i o nim myśleć. Dorośli powinni działać jedynie jako mediatorzy.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Barreto, I. B., Barreto, A. B., & Chávez, W. O. (2021). Pestalozzi y la educación del siglo XXI. Método: cabeza, corazón y mano. Una misma esencia humana. Revistas de Investigación, 45(105), 14-38. Recuperado de: https://revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/view/9448
- Horlacher, R. (2019). Educación vocacional y liberal en la teoría de la educación de Pestalozzi. Pedagogía y Saberes, (50), 121-132. Recuperado de: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/9505
- Olmeda, G. J. (2022). La pedagogía de las cosas, un nombre viejo para una vieja idea. En Pedagogía de las cosas: quiebras de la educación de hoy (pp. 93-97). Ediciones Octaedro SL. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=870943
- Pestalozzi, J. H., & Cabanas, J. M. Q. (2006). Cartas sobre educación infantil. Madrid: Tecnos. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=320702