Wartość edukacyjna bibliotek: dlaczego przetrwała do dziś?

22 stycznia 2019

Biblioteki od stuleci stanowią część naszej kultury, zarówno w sferze edukacji, jak i odpoczynku. Dawniej przestrzenie te były doceniane i wykorzystywane jako domy uniwersalnej wiedzy. Mimo że istnieją inne sposoby uczenia się, wartość edukacyjna bibliotek wciąż jest ogromna.

Wartość edukacyjna bibliotek nie należy do przeszłości. Biblioteki nadal istnieją na całym świecie, odmawiając poddania się „erze cyfrowej”.

Wiele osób ma cenne wspomnienia ze spędzania długich godzin na czytaniu książek w lokalnej bibliotece. Jeśli chcesz odkryć nową historię, uczyć się, badać temat lub zasięgać informacji akademickich, biblioteka to idealne miejsce, do którego możesz się udać.

Chociaż sytuacja zmieniła się z powodu technologii i internetu, ważne jest, by wartość edukacyjna bibliotek była docenienia i szanowana.

Biblioteki jako dziedzictwo kulturowe

Wiedza jest nieskończona i dlatego biblioteki nigdy nie wyjdą z mody. Wartość edukacyjna bibliotek pozostaje żywa, ponieważ ich celem jest nauczanie i oferowanie środowiska sprzyjającego nauce.

Ogromna część ludności na świecie nadal chętnie korzysta z bibliotek publicznych, szkolnych, uniwersyteckich i specjalistycznych.

Biblioteki zapewniają dostępną i otwartą przestrzeń do nauki i czytania książek. Miejsca te promują kulturową różnorodność i wartości, takie jak tolerancja, szacunek i pokój.

Znaczenie bibliotek

Sukces bibliotek polega na tym, że dostarczają one istotnych informacji, szczególnie dla społeczności studenckiej. Pomagają też rozwijać wyobraźnię i ciekawość intelektualną.

Wartość pedagogiczna i edukacyjna bibliotek związana jest z umiejętnością czytania i pisania, edukacją i informacjami ogólnymi.

UNESCO i Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń i Instytucji Bibliotekarskich (IFLA) uznają znaczenie tych domów wiedzy kulturalnej. Biblioteki umożliwiają czytelnikom rozwijanie krytycznego myślenia.

Co więcej, te przestrzenie są otwarte dla ludzi ze wszystkich środowisk, narodowości, kultur, religii, poglądów politycznych itd. Wszystko to bez interesów komercyjnych. To czyni biblioteki filarem edukacyjnym społeczeństwa.

Na czym opiera się wartość edukacyjna bibliotek?

Wartość edukacyjna bibliotek polega na tym, że materiał dydaktyczny idealnie nadaje się do udostępniania określonych narzędzi. Treści teoretyczne i praktyczne rozwijają zdolności emocjonalne, fizyczne i poznawcze oraz inne umiejętności.

Biblioteki oferują również formatywne zasoby edukacyjne. Materiały znalezione w bibliotekach są wybierane, projektowane i dostosowywane do aktualnej sytuacji i środowiska społecznego jednostek.

Wartość edukacyjna bibliotek

Wartość edukacyjna bibliotek opiera się na kilku celach, które zachęcają studentów do osiągania sukcesów akademickich. Cele te obejmują:

  • Wprowadzanie dobrych nawyków dotyczących uczenia się i czytania.
  • Zachęcanie do uznania książek za źródło uniwersalnej wiedzy.
  • Wspieranie systemu edukacji.
  • Oferowanie zdrowej rozrywki poprzez rozwijanie wyobraźni i umiejętności czytania ze zrozumieniem.
  • Ułatwianie dostępu do zasobów regionalnych, krajowych i międzynarodowych w celu odkrywania wielokulturowych koncepcji, opinii i doświadczeń.
  • Organizowanie projektów podnoszących świadomość i wrażliwość na problemy społeczne.
  • Promowanie wolności intelektualnej w celu kształtowania odpowiedzialnych obywateli.

Biblioteki zapewniają dostępną i otwartą przestrzeń do nauki i czytania książek. Miejsca te promują kulturową różnorodność i wartości, takie jak tolerancja, szacunek i pokój.

Charakterystyka bibliotek

Biblioteki są atrakcyjne, ponieważ pozwalają nam swobodnie czytać, poznawać i badać szeroki zakres tematów, od najbardziej niepoważnych po najbardziej złożone. Biblioteki składają się z różnych sekcji, takich jak dla dzieci, dla młodzieży, dla profesjonalistów, historia, komiksy, powieści i wiele innych.

Instytucje te uczą dzieci autonomii, dyscypliny i odpowiedzialności poprzez system członkostwa (każdy użytkownik biblioteki posiada swoje konto czytelnika) i wypożyczania książek.

Poza tym, że biblioteki opierają się na tradycyjnych metodach, są również otwarte na nowe technologie informacyjne. Organizują także uzupełniające się zajęcia dla różnych grup czytelników.

Biblioteki jako narzędzie edukacyjne i źródło zasobów

Biblioteki to przede wszystkim miejsce, w którym możemy cieszyć się czytaniem. Zawierają kolekcje książek i materiałów, które są tworzone i zaprojektowane tak, aby oferować bogactwo informacji.

Czytanie jest podstawowym środkiem poprawy każdej dziedziny wiedzy i zaspokajania osobistych zainteresowań. Biblioteki oferują szereg narzędzi i usług, które pomagają w tym procesie:

  • Wypożyczanie książek i czasopism.
  • Pomoc biblioteczna.
  • Zajęcia kulturowe, kursy i warsztaty.
  • Korzystanie z komputerów z dostępem do internetu.
  • Czytanie online.
  • Pobieranie dokumentów w formie elektronicznej.
  • Programy czytelnicze i kluby książki.
Uśmiechnięta dziewczyna w bibliotece

Dlaczego ludzie chodzą do bibliotek?

Wartość edukacyjna bibliotek nie ogranicza się do populacji uczniów. W rzeczywistości każda osoba może uzyskać dostęp do usług tego obiektu i czerpać z nich korzyści. Poniżej znajdują się główne powody, dla których ludzie chodzą do biblioteki:

  • Edukacja akademicka: dotyczy studiów i formacji akademickich oraz edukacji od najmłodszych lat.
  • Studia i szkolenia dla osób pracujących zawodowo.
  • Zdrowa rekreacja dla osób w każdym wieku.
  • Dostęp do komputerów podłączonych do internetu w celu zapewnienia do różnego rodzaju informacji i narzędzi.
  • Przygotowanie do zatrudnienia i nauki języków.

Jak widać, wartość edukacyjna bibliotek to nic innego jak poszerzanie horyzontów w zakresie czytania, komunikacji i rozwiązywania problemów.

Często to właśnie w tych przestrzeniach dzieci odkrywają miłość do literatury. Są bezgranicznymi bastionami wiedzy, które są otwarte dla wszystkich ludzi.

Pozostaje tylko jedno pytanie: kiedy ostatnio byłeś w bibliotece?

  • Hargrave, A. C., & Sénéchal, M. (2000). A book reading intervention with preschool children who have limited vocabularies: The benefits of regular reading and dialogic reading. Early Childhood Research Quarterly. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(99)00038-1
  • Duursma, E., Augustyn, M., & Zuckerman, B. (2008). Reading aloud to children: The evidence. Archives of Disease in Childhood. https://doi.org/10.1136/adc.2006.106336
  • Hines, P. J., Wible, B., & Mccartney, M. (2010). Learning to read, reading to learn. Science. https://doi.org/10.1126/science.328.5977.447