Techniki uczenia się dla dzieci: poznaj 9 najciekawszych propozycji

29 Maj, 2019
Dowiedz się jak wspomóc dziecko w efektywnym uczeniu się. Te techniki można wykorzystać jako spójny plan nauki, lub stosować oddzielnie.

Techniki uczenia się dla dzieci to konkretne, zaplanowane starannie ćwiczenia. Zazwyczaj wykorzystuje się je aby ułatwić dziecku proces uczenia się. To z pewnością poprawi osiągnięcia szkolne malucha.

Poza poprawą wyników w nauce, odpowiednie techniki uczenia się mają też tę zaletę, że podnoszą motywację, zachęcają dzieci do nauki i wzbudzają w nich zainteresowanie, a także uczą współpracy i rozwijają samodzielność, kreatywność, oraz zdolność przejmowania inicjatywy.

Większa świadomość związana z potrzebami dzieci w kontekście uczenia się zaowocowała tym, że opracowano różne techniki uczenia się dla najmłodszych. Mogą one skutecznie pomóc dzieciom w wypracowaniu umiejętności koniecznych do dalszego rozwoju.

Techniki uczenia się często wykorzystują kreatywność.

Na szczęście wiemy już, że wiedzę należy przekazywać na różne sposoby. Aby zachęcić dziecko do wykorzystywania możliwości jakie oferują techniki uczenia się, należy dostosowywać je do wieku pociech. Weź też pod uwagę cechy indywidualne takie jak charakter i osobowość. One również wpływają na to jak dziecko się uczy. Po trzecie, dużą rolę odgrywa kontekst.

Techniki uczenia się: 9 metod, które możesz wykorzystać w pracy z dzieckiem

Przedstawimy Ci teraz 9 technik uczenia się, które rodzice i nauczyciele mogą wykorzystać do pracy z dziećmi. Można je dostosować do możliwości i preferencji każdego ucznia.

Te techniki uczenia się można z powodzeniem połączyć. Potraktuj je jako spójny, całościowy plan pracy. Możesz jednak też stosować je osobno, w różnej kolejności.

Czytanie

Aby przyswoić wiedzę znajdującą się w tekście, należy go oczywiście najpierw przeczytać. Proponujemy podzielenie tego etapu uczenia się na dwie fazy.

  1. Czytanie wstępne, zapoznawcze: to pierwsze, szybkie prześledzenie wzrokiem tekstu. Taki przegląd zapozna dziecko z charakterem tekstu i sposobem narracji. Dopiero wtedy następuje właściwe czytanie.
  2. Po wstępnym przeskanowaniu wzrokiem tekstu, należy go dokładnie i uważnie przeczytać. Zaleca się zrobienie przerwy po każdym akapicie. Niech dziecko podsumuje to, co przeczytało i opowie treść własnymi słowami. W ten sposób przyswoi, zapamięta i zrozumie nowe informacje.

Podkreślanie i zaznaczania

W ujęciu ogólnym, techniki podkreślania uczy się dzieci krok po kroku. Idealny plan zakłada, że najpierw dziecko kończy uważne czytanie, czyli etap wspomniany w poprzednim punkcie. Następnie maluch powinien ustalić o czym był tekst i co było jego głównym tematem. Niech dziecko odpowie sobie na pytanie: co tekst próbował nam przekazać?

Wychodząc od tego pytania, maluch może podkreślić najważniejsze fragmenty tekstu. Warto też narysować wykrzyknik przy kluczowych akapitach. To pozwoli na lepsze zrozumienie tekstu. Po drugie, taki zabieg ułatwi późniejsze uczenie się.

Robienie notatek

Techniki uczenia się obejmują także czynne tworzenie notatek. Ten krok wykorzystuje podkreślenia i zaznaczenia, które dziecko stworzyło na poprzednim etapie. Najważniejsze jest to, by pociecha pisała swoimi słowami. Nie chodzi absolutnie o przepisywanie fragmentów książki.

Dopasuj metody pracy do preferencji i możliwości dziecka.

Z drugiej zaś strony, pewne zdania i kwestie nie powinny lub nie mogą być parafrazowane. Zwróćcie uwagę na cytaty czy wydarzenia historyczne ze ściśle podanymi faktami.

Rysowanie map myśli

Techniki uczenia się mogą i powinny być kreatywne. Rysowanie map myśli bywa bardzo pomocne. Docenią je zwłaszcza dzieci, które nie mają świetnej pamięci do faktów i dat. Mapy koncepcji i struktur pomagają łączyć zagadnienia i słowa i układać je w spójną całość.

Fiszki

Ta metoda przydaje się kiedy dzieci muszą zapamiętać słówka, liczby albo daty. Zazwyczaj fiszek używa się przy zadaniach z historii, chemii, matematyki, geografii i języków obcych.

Quizy

Quizy pomagają sprawdzić, jaką część materiału dziecko już przyswoiło. Pokażą Wam nad czym trzeba jeszcze trochę popracować. Krótkie quizy mogą wyglądać jak testy wielokrotnego wyboru. Dziecko musi wybrać poprawną odpowiedź spośród 3-4 zasugerowanych.

Używanie mnemotechnik

Mnemotechniki pozwalają na powiązanie istniejącej wiedzy z nową. Dziecko połączy nowy, trudny do zapamiętania termin ze znaną ideą. Nowa wiedza zostanie w ten sposób skojarzona z tą już utrwaloną. Takie techniki uczenia się sprawiają, że łatwo jest zapamiętywać słowa i daty.

Rysowanie

Wiele dzieci wykorzystuje zdolności plastyczne. Ten rodzaj talentu szczególnie przydaje się na lekcjach historii, geografii i oczywiście na samej plastyce. Rysunek pomaga stworzyć wizualne skojarzenia.

Nagrywanie materiałów

Dzieci które lepiej przyswajają wiedzę poprzez słuchanie, mogą nagrywać materiały z książek i notatek. Później można odtworzyć nagranie wielokrotnie i uczyć się w ten sposób. Takie techniki uczenia się kryją w sobie duży potencjał. Dziecko rozpozna na nagraniu własny głos. To sprawi, że przyswoi wiedzę znacznie lepiej, niż zrobiłoby to słuchając głosu obcej osoby.

Ważna jest też przestrzeń. Choć oczywiście samo w sobie nie stanowi to umiejętności ani techniki uczenia się, czysta i dobrze zorganizowana przestrzeń do nauki sprawi, że dziecko będzie uczyło się chętniej i efektywniej.

Pamiętaj, że możesz użyć powyższych technik łącznie, po kolei. Potraktuj je jako spójny plan nauki. Dzięki temu wesprzesz dziecko w organizacji nauki i odrabiania zadań domowych i zmotywujesz je do działania.

Z drugiej strony, jak już wspominaliśmy, możesz także stosować te metody osobno. Pewne techniki uczenia się są zawsze używane częściej niż inne. Dzieci mają swoje preferencje zależne od osobowości, materiału do przyswojenia, wieku, etapu rozwoju i kontekstu. Dostosuj do tych aspektów metody nauki, jakie wykorzystujecie.

Obrazek zamieszczono we wpisie dzięki uprzejmości portalu mylittlewalnutphotography.com.