Rozwijanie zainteresowań u dzieci - dowiedz się więcej na ten temat!

Rozwijanie zainteresowań u dzieci jest ważnym elementem wspierania ich talentów i zdolności. Dowiedz się więcej na ten temat!
Rozwijanie zainteresowań u dzieci - dowiedz się więcej na ten temat!
María Matilde

Napisane i zweryfikowane przez pedagog María Matilde.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Nawet bardzo małe dzieci zaczynają kształtować swoje zdanie i mają ulubione zabawy. Rozwijanie zainteresowań jest ważnym elementem rozwoju dziecka. Jako rodzice powinniśmy zwrócić uwagę na to, co ciekawi nasze dziecko i pomóc mu odkryć nowe zajęcia oraz hobby.

Będzie to pomocne nie tylko w jego rozwoju i zajęciu czasu wolnego, ale i będzie miało znaczący wpływ na przyszłe wyniki szkolne i karierę dziecka.

W tym artykule opowiemy ci jak promować rozwijanie zainteresowań u dzieci, by pomóc im wyrazić swoje upodobania i umiejętności. Porozmawiamy również o tym, jak ważne jest dla dorosłych, rodziców i wychowawców, aby szanować i wspierać rozwój wrodzonych talentów oraz zdolności dzieci.

Rozwijanie zainteresowań u dzieci

Rozwijanie zainteresowań i orientacja na przyszłość ma na celu umożliwienie dzieciom swobodnego wyrażania siebie w zakresie zajęć i doświadczeń, które sprawiają im radość. Innymi słowy, jest to proces, który pomaga określić przyszłe zainteresowania edukacyjne i zawodowe na podstawie wyborów dzieci.

Bierze się pod uwagę gry, zainteresowania i to jak potrafią odnosić się w stosunku  do innych. Aby zrozumieć, na czym polega pomoc i wsparcie dla dzieci, najpierw musimy zrozumieć ogólną koncepcję tego pojęcia.

 

Jak przebiega rozwój zainteresowań u najmłodszych?

Rozwijanie zainteresowań

Wielu dorosłych przyzna, że ​ raczej nie wybrało swojej pracy lub wykształcenia w oparciu o  zainteresowania z dzieciństwa. Większość z nas dokonało takich wyborów z uwagi na wymagania rodzinne, czynniki kulturowe, wymogi finansowe i możliwości. W końcu bycie strażakiem czy kosmonautą nie należy w praktyce do najpopularniejszych karier zawodowych.

Wszystkie te czynniki skłoniły nas do podjęcia studiów lub kariery, która nie ma nic wspólnego z tym, co naprawdę lubimy lub co nas fascynuje w rzeczywistości.

Dzieciom w wyborze ich zainteresowań mogą pomóc rożne zajęcia dodatkowe i wsparcie rodziców. Proces ten pomaga poszczególnym osobom w określaniu ich mocnych stron i talentów. Innymi słowy, pozwala młodszym dzieciom i młodzieży zidentyfikować swoje przekonania, spostrzeżenia, emocje, myśli i czynności.

A także wybrać zajęcia i sporty, które je naprawdę interesują. U starszej młodzieży, orientacja zawodowa i znalezienie swoich mocnych stron może być przydatne w zakresie karier i zawodów uniwersyteckich. Ta wiedza i wgląd obejmuje informacje o rynku pracy, a także niezbędne kompetencje, wymagane w społeczeństwie.

 

Co więcej, pomaga ujawnić własne zainteresowania i dopasowuje wrodzone oraz nabyte zdolności danej osoby do określonej dziedziny lub zawodu.

Rozwijanie zainteresowań kierunkowych u dzieci i młodzieży

W przypadku nastolatków i młodzieży szkolnej, doradztwo zawodowe nie polega na określaniu lub warunkowaniu ich przyszłej pracy lub zawodu. Jest to raczej narzędzie, które pomaga im wyrażać swoje motywacje. Ten rodzaj orientacji oferuje możliwości oraz wiele opcji gier, testów psychologicznych i zajęć, które mogą ujawnić ich skłonności.

W orientacji zawodowej, zabawa i obserwacja dzieci są głównymi narzędziami odkrywania ich prawdziwych zainteresowań. Rodzaj zabaw, które wybierają, a także sposób ich wykonywania to także ważne wskaźniki. Wszyscy od najmłodszych mogą rozwijać swoje talenty.

Są dzieci, które wybierają więcej gier wymagających wysiłku fizycznego lub na przykład sportowych. Inne wolą gry planszowe lub te wymagające wykorzystania logiki. Niektóre dzieci układają zabawki, klasyfikują je i analizują rzeczywistość. Inne, są zafascynowane naturą, przyrodą i środowiskiem.

Są też dzieci, które wolą budować i tworzyć z klocków czy ciasta solnego. Jeszcze inne preferują symboliczną zabawę, odgrywanie ról i codziennych sytuacji.

Gry, które wybierają dzieci, pomagają poznać im ich upodobania i umiejętności. Pokazują również, jak odnoszą się do innych dzieci i czy potrafią pracować w grupie. W końcu niektóre dzieci wolą bawić się same, podczas gdy inne lubią towarzystwo.

Niektóre dzieci wolą wymyślać gry i są bardzo kreatywne – potrafią wykorzystać proste przedmioty codziennego użytku. Jednocześnie są też dzieci, które wolą korzystać z gotowych scenariuszy.

 

Kąciki aktywności jako narzędzie orientacji zawodowej

Rozwój poprzez zabawę

Są to przestrzenie zorganizowane w klasie (w szkole lub przedszkolu), w których dzieci jednocześnie wykonują różne zajęcia edukacyjne w małych grupach. Kąciki te mogą też inspirować dzieci do samodzielnego odkrywania i poszukiwania interesujących zabawek edukacyjnych. Ta metodologia opiera się na wolnym wyborze, odkrywaniu i badaniu świata.

W zależności od wieku mogą istnieć różne “kąciki” z określonymi celami edukacyjnymi oraz konkretnymi grami i zajęciami. Każdy z tych kącików będzie zawierał odpowiednie materiały, przedmioty i zabawki.

Ważne jest, aby nauczyciele planowali, organizowali i rozwijali kąciki zajęć w kontrolowany sposób. Takie miejsca edukacyjne oferują większe możliwości dla różnych typów ekspresji, poznawczej, motorycznej i ekspresji sensorycznej.

W ten sposób dzieci mają większe możliwości odkrywania swoich osobistych preferencji i talentów… które są również wyznacznikami przyszłych pasji.

W klasie nauczyciele mogą zaprojektować następujące kąciki ćwiczeń rozwijających w zależności od wieku dzieci:

  • Budowanie. Bloki, klocki Lego, figury geometryczne itp.
  • Gry i zabawy symboliczne. Kuchnia, lalki, warsztat samochodowy, salon fryzjerski, gabinet lekarski, remiza strażacka, kostiumy itp.
  • Działania artystyczne. Plastelina, akwarele, farby temperowe, markery, kolorowe arkusze itp.
  • Zajęcia muzyczne i taneczne. Prawdziwe instrumenty oraz przedmioty, które symulują instrumenty.
  • Czytanie i pisanie opowiadań. Kącik z książkami na różne tematy.
  • Gry planszowe i logiczne, zajęcia komputerowe.
  • Rozwój ruchowy. Gry wymagające ruchu ciała, zmysłu równowagi, rozwoju motorycznego.
  • Edukacja ekologiczna i przyrodnicza. Działania z udziałem przedmiotów z natury i środowiska. Na przykład woda, sadzenie roślin, ogrodnictwo, wizyty w zoo, rysowanie zwierząt itp.
  • Kącik wynalazków. Promuj swobodną i spontaniczną zabawę, w której dzieci mogą tworzyć i wymyślać gry i przedmioty. Nauczyciele mogą dostarczyć zużyte materiały i surowce wtórne, takie jak stara odzież, karton, plastik, koła itp.

 

Rozwijanie zainteresowań i pasji – uwagi końcowe

Już od kiedy dzieci są bardzo małe, ważne jest, aby pomóc im odkrywać i poznawać ich preferencje. Co więcej, dorośli powinni dawać im możliwość wyrażenia swoich pasji i charakteru.

Celem orientacji zawodowej i odkrycia zainteresowań dzieci nie jest znalezienie dokładnego dopasowania między zainteresowaniami, a przyszłym zawodem. Innymi słowy, nie chodzi o potwierdzenie, że dziecko będzie pielęgniarką tylko dlatego, że lubi leczyć lalki… Albo że dziewczynka będzie profesjonalnym sportowcem, tylko dlatego, że lubi zajęcia WF.

Oczywiście, może tak się ostatecznie zdarzyć. Jednak orientacja zawodowa polega na umożliwieniu dzieciom uzewnętrznienia swoich preferencji i emocji, a co za tym idzie odkrycia mocnych stron.

Rozwijanie zainteresowań u dzieci ma umożliwić maluchom wyrażanie swoich upodobań i dobrą zabawę. Ma również pomóc dorosłym odkryć zdolności i talenty dzieci, aby je pielęgnować i pracować z nimi.

W ten sposób przyczyniają się do ogólnego rozwoju dzieci i swobodnego kształtowania ich osobowości.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.



Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.