Neuroedukacja w klasie: co warto wiedzieć na ten temat?

Neuroedukacja w klasie: co warto wiedzieć na ten temat?
Elena Sanz Martín

Napisane i zweryfikowane przez psycholog Elena Sanz Martín.

Ostatnia aktualizacja: 22 grudnia, 2022

Neuroedukacja to dziedzina, która koncentruje się na zrozumieniu działania mózgu w celu zoptymalizowania procesu nauczania w klasie.

W dzisiejszym artykule wytłumaczymy na czym polega neuroedukacja w klasie. Niesie ona ze sobą nową falę zmian, która może zrewolucjonizować sposób nauczania.

Od wielu dekad system nauczania pozostaje praktycznie niezmienny, a metody wykorzystywane przez nauczycieli stają się w większości przestarzałe. Coraz częściej zauważamy, że sposób nauczania i przekazywania wiedzy w klasie musi ulec zmianie.

Czym jest neuroedukacja?

Neuroedukacja stanowi połączenie neuronauki i pedagogiki, które ma zoptymalizować doświadczenia związane z nauczaniem.

Ta dyscyplina stara się zrozumieć sposób działania mózgu (w jaki sposób nasze mózgi kojarzą, kodują i zapamiętują informacje) oraz przenieść zdobytą wiedzę na pole nauczania. Dzięki temu nauczyciele będą w stanie opracować lepsze metody nauczania.

Ludzie wykorzystują proces integralny podczas nauki czegoś nowego. Oznacza to, że myśli, uczucia i działania stanowią nierozerwalną część uczenia się.

Biorąc to pod uwagę, neuroedukacja stara się znaleźć sposoby na pogłębianie procesu nauczania dzięki zrozumieniu w jaki sposób mózg uczy się i odpowiedniego dopasowania technik wykorzystywanych w klasie, które mają pomagać w tym procesie.

Podstawowe założenia neuroedukacyjne w klasie

Plastyczność mózgu. Sposób przyswajania wiedzy nie jest statyczny. Nasze mózgi cechuje plastyczność, która umożliwia nam kształtowanie i modyfikowanie połączeń nerwowych dzięki ciągłej nauce.

Neurony lustrzane. Ta grupa komórek mózgowych umożliwia nam nie tylko uczenie się na podstawie własnych doświadczeń, ale również dzięki obserwowaniu innych. Poza tym to właśnie one pozwalają nam rozwinąć empatię i pozyskiwać wiedzę.

Dzieci uczące się biologii - neuroedukacja

Interakcja genetyki i doświadczenia. Poziom naszych umiejętności i możliwości jest zdeterminowany przez epigenetykę. To połączenie naszego genomu oraz naszych doświadczeń.

To właśnie ona odpowiada za to, jaka praca lub wiedza wydaje się nam ciekawa i co najlepiej nam wychodzi. Poza tym nasze doświadczenia kształtują i modyfikuję podstawę epigenetyczną.

Nauczanie bazujące na emocjach. Aby osiągnąć właściwą internalizację informacji, uczniowie potrzebują czegoś więcej niż tylko teoretycznego wystawienia na dane założenie. Tym samym wiedza, która wzbudza w nas emocje zostanie o wiele szybciej przyswojona i zapamiętamy ją na dłużej.

Nauczanie bazujące na znaczeniach. Jeśli chcemy dogłębnie coś zrozumieć, musimy przenieść to do “prawdziwego świata” i przeprowadzić własne eksperymenty. Na przykład powinniśmy odkryć, do czego dane informacje się przydają, abyśmy mogli wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce.

W jaki sposób można stosować neuroedukację w klasie?

To bardzo ważne, że w dzisiejszych czasach nauczyciele posiadają o wiele większą wiedzę na temat działania mózgu oraz umieją dopasować działania akademickie do potrzeb swoich uczniów, uwzględniając różnice w nauczaniu.

Oto kilka kluczowych zaleceń, które pomogą zastosować w klasie założenia neuroedukacyjne:

Neuroedukacja w klasie: jak powinno przebiegać nauczanie?

  • Ciekawość odgrywa kluczową rolę w nauczaniu. Koniecznie trzeba rozbudzić w uczniach ich zapał i wrodzoną chęć do nauki, stawiając przed nimi wyzwania i przygody wraz z zagłębianiem się w dany temat.
  • Uczenie się powinno stanowić aktywny proces. Uczniowie nie powinni otrzymywać informacji podanych jedynie w pasywny sposób. Powinni mieć możliwość wykorzystać je, aby aktywnie uczestniczyć w procesie uczenia się.
  • Należy zawsze pamiętać o emocjonalnym i znaczeniowym poziomie nauczania.
  • Bardzo dużą rolę odgrywa nauczanie różnymi kanałami, w sposób, który pozwala wprowadzić wiele nowości (w kanałach komunikacyjnych) i odrobinę powtarzania materiału. To bardzo pomoże uczniom przyswoić wiedzę.

Jak powinno wyglądać otoczenie w klasie?

  • Przestrzeń fizyczna w klasie musi być dostosowana do potrzeb uczniów. Powinna być przyjemna, uporządkowana i zróżnicowana. Dzięki temu dzieci będą w stanie lepiej skoncentrować się na zmieniających się bodźcach.
    Nauczycielka z uczniami
  • Poza tym wystrój klasy powinien dawać możliwość dopasowania go do nauki różnych przedmiotów. Warto wykorzystywać jak najwięcej naturalnego światła.
  • Podczas niektórych aktywności warto włączać delikatną i cichą muzykę w tle, która pomoże zwalczyć uczucie niepokoju.

Jak powinni zachowywać się nauczyciele?

  • Nauczyciele powinni robić wszystko, aby promować pozytywną atmosferę w klasie. Muszą również być dostępni dla uczniów i wykazywać empatię.
  • Bardzo ważne, aby pomagali dzieciom zrozumieć ich uczucia i poradzić sobie z nimi. Oznacza to, że uczniowie muszą się nauczyć jak nie reagować impulsywnie. Powinni odpowiadać w zrównoważony i właściwy sposób nawet jeśli jest im przykro lub są źli.
  • Uczniowie powinni otrzymywać konstruktywne informacje zwrotne, które zapewnią im wsparcie. Tym samym nie wystarczy tylko postawić ocenę każdemu dziecku. Należy wytłumaczyć każdy błąd i podpowiedzieć, w jaki sposób mogą poprawić swoje osiągnięcia. Oprócz tego nauczyciele muszą podtrzymywać motywację uczniów podkreślając rzeczy, które wykonali w sposób poprawny.
  • Nauczyciele muszą pomagać uczniom budować zdrowy poziom poczucie własnej wartości, aby czuli się docenieni i wiedzieli, co są w stanie zrobić. Ze wszelkich sił unikaj porównywania jednego ucznia z drugim.

Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.



Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.