Metoda Kaizen – poznaj świetną metodę na zwalczenie lenistwa u dzieci!
Zazwyczaj lenistwo u dzieci tolerujemy chętniej niż u dorosłych. A jednak dla wielu rodziców nadchodzi moment, w którym pojawia się niepokój związany z bezczynnością pociechy. Te chwile rodzice przeżywają często wtedy, gdy ich dzieci wchodzą w wiek nastoletni. Dlatego właśnie dziś przyjrzymy się temu, na czym polega metoda Kaizen – japoński przepis na nauczenie dzieci etyki pracy.
Lenistwo może przeszkodzić dziecku w wykonaniu obowiązków domowych, posprzątaniu pokoju czy nawet w nauce. Dzieci mogą niechętnie podchodzić nawet do zadań i czynności, które teoretycznie powinny sprawiać im przyjemność i wywoływać ekscytację. Brak motywacji i odkładanie zadań na później dotyczy również kwestii, które mogłyby zostać załatwione w mgnieniu oka. Wtedy właśnie przyda się metoda Kaizen.
Dlaczego dzieci są leniwe? Jak możemy pomóc im zamienić lenistwo i niechęć w motywację do działania? Metoda Kaizen odpowiada na te właśnie pytania. To japońska technika którą można zastosować w większości codziennych sytuacji. Jest skuteczna i łatwa do wprowadzenia w życie!
Jak działa metoda Kaizen?
Wszyscy wiemy dobrze, jak rozleniwione potrafią być dzieci. Ociągają się z wykonywaniem codziennych czynności, rozwiązywaniem zadań z nielubianego przedmiotu albo wykonaniem prośby mamy. Nie chce im się wstać wcześniej z łóżka aby mieć dodatkowe pięć minut na umycie zębów przed wyjściem. O odkładaniu zabawek na miejsce nie ma nawet mowy.
We wszystkich tego typu sytuacjach można zastosować zasadę jednej minuty. Na tym właśnie polega metoda Kaizen. W dzisiejszym poście opiszemy dokładnie jej podstawy i pokażemy Ci, jak używać tej techniki w codziennym życiu.
Metoda Kaizen, czyli zasada jednej minuty, działa na zasadzie pozytywnej motywacji. W języku japońskim ta nazwa odnosi się do mądrości pozwalającej na zmianę. Uważa się, że metoda Kaizen jest bardzo skuteczna przy pokonywaniu apatii i rozleniwienia. W ujęciu ogólnym, jej celem jest to, byśmy nie zostawiali niewykonanych zadań i niezałatwionych spraw. Technika ta pomaga nam również zachować determinację w pracy nad zadaniami.
Na szczęście metoda Kaizen działa skutecznie i w przypadku dorosłych, i w przypadku dzieci. Dlatego właśnie może ona pomóc każdemu w rozwoju i ociąganiu celów. Oto jak wprowadzić metodę do pracy z dzieckiem i codziennego życia:
Metoda Kaizen: podstawowe zasady
- Regularnie i z zaangażowaniem ustalamy codzienne zadanie. Powinno ono być wykonywane o dokładnie tej samej porze każdego dnia. Aby je wykonać, ustawiamy minutnik na 60 sekund. Ta minuta będzie poświęcona na wykonanie zadania. Jako że maluch ma tak niewiele czasu, nie będzie narzekał na to, że wypełnienie obowiązku zajmuje zbyt dużo cennych godzin. Natomiast odliczający chwile zegar motywuje dziecko do pośpiechu.
- Pamiętaj koniecznie o tym, że zaplanowane zadanie musi być codziennie takie samo. Należy też wykonywać je o niezmiennej porze. A więc jeśli na przykład dziecku trudno jest uporządkować zabawki, to zadanie powinno się codziennie znaleźć w planie dnia. Niech przez minutę pociecha skupi się na porządkowaniu bałaganu w pokoju.
- Ważna jest stałość. Zostań z dzieckiem kiedy wykonuje wyznaczone zadanie. Nie zapomnij też o nastawieniu minutnika. Mijający czas zachęca dzieci do ukończenia wyznaczonego obowiązku.
- Metoda Kaizen jest bardzo skuteczna w przypadku dzieci ponieważ maluchy dobrze ją przyswajają i traktują ją jako grę. Przyjemność sprawia im wyścig z czasem i próby ukończenia zadania przed upływem minuty. Nie wymagamy od nich zbyt wiele. Chcemy tylko by poświęciły 60 sekund na wykonanie pewnych obowiązków.
- W przypadku dłuższych i bardziej złożonych zadań domowych, zasadę minuty stosuje się etapami. Przeznaczcie jedną minutę na dane ćwiczenie, jedną minutę na przeczytanie danego akapitu, jedną minutę na pokolorowanie danego miejsca na obrazku i tak dalej. Wyznaczanie czasu na każde zadanie pozwala na lepszą koncentrację. Znacznie skraca też czas, który spędza się wykonując obowiązki.
- Kiedy dziecko przyzwyczai się do tego trybu pracy, będzie stosowało go bez zachęty z Twojej strony. Czas nie będzie miał już wtedy znaczenia, maluch po prostu wykona pracę automatycznie.
- Gdy zauważysz postępy w motywacji i chęci do pracy, zwiększ czas do 5 minut, następnie do 10 i tak dalej. Wkrótce dzieci przyzwyczają się do wykonywania prac i obowiązków i nie będą przytłoczone apatią i lenistwem.
Jak powstała ta metoda?
Japończyk Masaaki Imai stworzył tę metodę biorąc pod uwagę powody, które sprawiają, że jesteśmy leniwi. Choć technika ta ma zastosowanie również w przypadku dorosłych, u dzieci znaczenie ma to, że będą one unikały wykonywania złożonych zadań. Nie będą chciały ich nawet zacząć. Dzieci niechętnie podchodzą do zadań, o których wiedzą, że są one długotrwałe. Wygrywa wtedy lenistwo.
Brak motywacji i przekonanie o tym, że skuteczne wykonanie zadania jest niemożliwe sprawia, że dzieci zaczynają być przytłoczone zaległościami. Niekiedy brak konsekwentności jest powodem apatii i lenistwa. Jeśli jako rodzice nie jesteśmy zdecydowani w wymaganiu wykonania pewnych czynności i nie egzekwujemy konsekwencji niezrealizowanych poleceń, dzieci będą czuły, że ujdzie im to na sucho.
Masaaki Imai wierzy, że proces stopniowego dostosowywania się prowadzi do powstania głęboko zakorzenionych nawyków. Jak sugeruje sama nazwa metody, celem jest tu zdobycie wiedzy, która z kolei umożliwi zmianę. Jednocześnie zmiana ta nie musi wymagać ogromnego wysiłku abyśmy zachowali motywację i wytrwałość.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- ROSA, I. S. (1999). LA PEREZA. http://www.enpositivosi.com/administracion/admin/eventos/Expertos1602(2)(2).pdf
- Becerra Durand, E. M. (2018). Optimizar el tiempo de los procesos para la emisión de información ante emergencias y desastres utilizando la metodología Kaizen en el centro de operaciones de emergencia nacional (COEN)(Trabajo de Suficiencia Profesional Parcial). https://repositorio.upn.edu.pe/handle/11537/15237
- Domínguez, J. A., Soler, V. G., & Molina, A. I. P. (2018). Kaizen: Mejora continua. In Cuadernos de investigación aplicada (pp. 41-46). 3ciencias. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7173587