Kreatywna zabawa dzieci i korzyści z niej wynikające

06 Maj, 2020
 

Kreatywna zabawa dzieci przez całe dzieciństwo sprawi, że te będą lepiej przygotowane do życia i będą miały lepsze podstawowe umiejętności życiowe. Zachęcanie dzieci do zabawy jest jednym ze sposobów na zwiększenie ich uczenia się i rozwoju.

Z drugiej strony tradycyjna struktura, w której dzieci nie mogą podejmować inicjatywy w grze, nie będzie dla nich najlepszym sposobem na osiągnięcie maksymalnego potencjału lub naprawdę skłonienie ich do nauki poprzez bezpośrednią interakcję z otoczeniem.

Jednak oczywiście te gry nie są wykonywane przed ekranem ani odtwarzane zgodnie z instrukcjami. Kreatywna zabawa dzieci jest najlepszym sposobem na przygotowanie maluchów do sukcesu. Zwłaszcza, że może ona zwiększyć ich samoocenę i dobre samopoczucie emocjonalne.

Kreatywna zabawa dzieci

Obawa rodziców o to, by dzieci mogły już na wczesnym etapie życia nauczyć się treści akademickich, pozostawia bardzo mało czasu na niezbędny okres zabawy potrzebny dzieciom. Rodzice powinni nauczyć się przezwyciężać te przeszkody i niepokoje, umożliwiając dzieciom naturalny rozwój, opierając się na wszystkich swoich możliwościach i umiejętnościach.

Chłopiec podczas zabawy
 

Od samych narodzin dzieci chcą odkrywać i rozumieć wszystko wokół siebie. Ponadto zawsze pragną odnieść sukces i dlatego uwielbiają być pierwsi we wszystkim.

Nieustannie rzucają sobie wyzwanie, aby móc cokolwiek osiągnąć i nauczyć się. Nawet, jeśli opiera się to na próbie i błędzie. Ta nauka odbywa się dzięki wszczepionemu w nich procesowi biologicznemu, który nazywamy „zabawą”.

Istnieje wiele badań, które wspierają pozytywne efekty kreatywnej zabawy. Badania łączą twórcze gry z poprawionym rozwojem językowym, poznawczym i fizycznym. Rodzice powinni brać pod uwagę znaczenie kreatywnej zabawy dla prawidłowego rozwoju dzieci, rezygnując z większości siedzących gier, takich jak gry komputerowe.

Znaczenie i zalety kreatywnej gry u dzieci

Najskuteczniejszą formą zabawy, pod względem dorastania i uczenia się jest samoczynna, samodzielna gra. To jest kreatywna gra, w której dziecko jest bohaterem tego, co robi i może wybrać zasady oraz sposób gry. Możesz rozpocząć taką zabawę z dzieckiem, aby dać trochę wskazówek, ale potem pozwól mu promować i praktykować własne zasady.

Na przykład dwulatek może zbudować wieżę z klocków. Jednak należy pamiętać, że będzie potrzebował pewnych wskazówek i motywacji ze strony dorosłych, aby poczuć zainteresowanie i radość z tworzenia oraz uczenia się. Po osiągnięciu tego, powinnaś stopniowo wychodzić z gry, tak aby maluch czuł radość i satysfakcję z tworzenia własnej gry. Nawet pod czujnym okiem rodziców.

 
Zabawa w piasku nad morzem

Gdy gra jest nadmiernie kierowana przez innych (w tym dorosłych), dziecko będzie zbytnio polegać na krytyce i ocenie. To doprowadzi do ogromnego braku pewności siebie i utraty zainteresowania robieniem rzeczy dla siebie.

Należy unikać ciągłego uzależniania dzieci od wkładu dorosłych lub opierać swój sukces na reakcjach i oczekiwaniach rodziców. Jeśli tak jest, mogą stracić kontakt z tym, co naprawdę ich interesuje.

Jak widziałaś w całym artykule, korzyści płynące z kreatywnej gry są liczne. Obejmują one między innymi:

  • zwiększoną kreatywność,
  • zwiększoną wyobraźnię,
  • rozwój obszarów zainteresowań,
  • poprawę umiejętności językowych,
  • komunikację,
  • pamięć,
  • koncentrację,
  • umiejętności motoryczne i zdolności,
  • aktywną zabawę,
  • rozwój poznawczy,
  • rozwój społeczny i emocjonalny, i tym podobne…
 
  • Aza, E. T. (2005). Juegos motores y creatividad. Editorial Paidotribo.
  • Jiménez, C. A. (2000). Cerebro creativo y lúdico. Hacia la construcción de una nueva didáctica para el siglo XXI. Cooperativa Editorial Magisterio: Magisterio. http://ludica.com.co/ensayos2/CEREBRO%20CREATIVO%20%20Y%20LUDICO.doc
  • Lowenfeld, V. (1987). Desarrollo de la capacidad creadora. Ed. Kapelusz. Argentina: Buenos aires.
  • Madi, I. (2012). La creatividad y el Niño. Palibrio. Estados Unidos.
  • Navarro Lozano, J. (2009). Mejora de la creatividad en el aula de primaria. Proyecto de investigación. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/3049
  • Vargas, R. R. (2001). Niños creativos.
  • Wallon, P., Cambier, A. y Engelhart, D. (1992). El dibujo del niño. Siglo XXI editores. España: Madrid.