Jak nauczyć dziecko mnożenia – kilka trików dla rodziców

Jak nauczyć dziecko mnożenia – kilka trików dla rodziców
María Alejandra Castro Arbeláez

Napisane i zweryfikowane przez psycholog María Alejandra Castro Arbeláez.

Ostatnia aktualizacja: 19 listopada, 2018

Oto kilka podpowiedzi, które pomogą Ci nauczyć dziecko mnożenia. Klucz do osiągnięcia sukcesu stanowi cierpliwość i konsekwencja.

Istnieją konkretne podpowiedzi, które mogą pomóc Ci nauczyć dziecko mnożenia.

Niektórym nauka matematyki przychodzi bez problemu. Istnieją dzieci, które błyskawicznie mogą wykonywać matematyczne wyliczenia. Jednak nie zawsze tak jest. Niektórym dzieciom matematyka sprawia kłopoty.

Kiedy dziecko nauczy się dodawać i odejmować, jest gotowe, by poznać inne działania matematyczne: mnożenie. Umiejętność mnożenia przyda się w całym procesie edukacji dziecka oraz w całym jego życiu.

Jednak nauka mnożenia nie zawsze jest łatwa. Jak możesz pomóc maluchowi?

Jak nauczyć dziecko mnożenia – kilka podpowiedzi

Czy nadszedł czas, by nauczyć dziecko mnożenia? Oto kilka podpowiedzi, które mogą to ułatwić:

1. Wytłumacz założenia stojące za mnożeniem

Jak pokazuje wiele aspektów życia, nie wystarczy powiedzieć dziecku, co ma zrobić. Najlepszy skutek odnosi wytłumaczenie mu dlaczego coś powinno zostać zrobione.

Możesz na przykład pokazać dziecku, że mnożenie to skrót dodawania skomplikowanych lub powtarzających się liczb. Jeśli dziecko doceni logikę mnożenia, łatwiej będzie mu się go nauczyć.

Co więcej, zmotywuje je to do podjęcia próby zrozumienia jego założeń. Dzieci posiadają wrodzoną pasję uczenia się nowych rzeczy, chociaż nie zawsze możemy być w stanie ją zauważyć.

Zrozumienie dlaczego ten proces odgrywa znaczącą rolę w życiu sprawi, że nauka mnożenia stanie się bardziej atrakcyjna.

2. Nie zaczynaj od tablic mnożenia

Najgorsza rzecz, jaką możesz zrobić, jeśli dziecko ma problem ze zrozumieniem na czym polega mnożenie, to torturowanie go tabelami z mnóstwem cyfr. Lepiej jest zacząć od pojedynczych równań.

Ćwiczcie na takich prostych przykładach jak 2×2, 2×3, 3×3, itp. Kiedy dziecko już je opanuje, można zacząć używać wyższych cyfr.

Podpowiedź: pomóż dziecku zrozumieć część związaną z “razy”. Na przykład “pięć razy trzy” to to samo, co “trzy piątki”.

Jeśli dziecko zrozumie to założenie, mnożenie staje się o wiele łatwiejsze.

Chłopiec liczący na palcach

3. Trening czyni mistrza

Oto powiedzenie, w którym jest wiele prawdy: ćwiczenie czyni mistrza. Nauka mnożenia nie stanowi wyjątku. Często otoczenie szkolne nie jest najlepszym miejscem, aby nauczyć dziecko mnożenia.

Jeśli rodzice chcą, by ich maluch osiągnął cel, muszą codziennie poświęcać czas na ćwiczenie mnożenia z dzieckiem i uczyć je również w domu.

4. Używaj tablic mnożenia

Tablice mnożenia mogą okazać się bardzo pomoce w nauce mnożenia, bo pomagają maluchowi spojrzeć z innego punktu widzenia na działania.

Pokazują one przemienne właściwości mnożenia. Innymi słowy widać, że 5×3 to to samo, co 3×5.

Na pierwszy rzut oka mogą wydawać się bardzo skomplikowane.

Jednak przy odrobinie cierpliwości i zaangażowania dziecko może nauczyć się używać ich, by poprawiać własne błędy.

5. Korzystaj z pamięci

Próbując zrozumieć tablice mnożenia warto jest postarać się myśleć o nich w inny sposób. Co mamy na myśli? Naucz dziecko, że mnożąc przez zero (0) zawsze otrzyma zero.

Mnożąc przez 1, wynik będzie zawsze taki sam, jaki inna liczba (1×7=7).

Mnożąc przez 2, wynik stanowi podwojenie drugiej liczby. Możesz podpowiedzieć, że mnożąc przez 5, wynik będzie składał się z wielokrotności 5 (5, 10, 15, itp.).

Kolejny sekret, który warto zdradzić dziecku, to fakt, że podczas mnożenia przez 10 wystarczy dodać zero na końcu liczby, która jest mnożona.

“Najgorsza rzecz, jaką możesz zrobić, jeśli dziecko ma problem ze zrozumieniem na czym polega mnożenie, to torturowanie go tabelami z mnóstwem cyfr.”

6. Wykorzystuj piosenki, gry i historie

To świetne uzupełnienie poprzedniej podpowiedzi. W internecie znajdziesz piosenki dydaktyczne, które od wielu pokoleń pomagają przekazywać wiedzę matematyczną. Znajdziesz ran również gry, które ułatwiają naukę i sprawiają, że jest przyjemniejsza.

Możesz również wykorzystać słynną opowieść o Robin Hoodzie, aby nauczyć dziecko mnożenia przez 9.

Opowiedz maluchowi jak Robin Hood zabierał bogatym (lewy palec, “miejsce dziesiątek”) aby dawać biednym (prawy palec, “miejsce jedynek”) czytając coraz dalej tabelę.

Gdy numery po lewej stają się mniejsze, numery po prawej rosną.

Chłopiec siedzący nad książką, otoczony równianiami - jak nauczyć dziecko mnożenia

Kolejne podpowiedzi

Należy podkreślić, że powinnaś poczekać na odpowiedni moment, by nauczyć dziecko chodzące do podstawówki mnożenia.

Jeśli dziecko nie jest gotowe, stanie się jedynie sfrustrowane i może nawet rozwinąć niechęć do matematyki. Pamiętaj, by zawsze zachować cierpliwość i wyrozumiałość, gdy troszczysz się o dziecko.

Nie trać kontroli, gdy robi się ciężko, ani nie krytykuj prób dziecka. Zamiast tego używaj pozytywnego wzmocnienia i doceniaj postępy.

Dzięki temu zwiększy się entuzjazm i pewność siebie malucha, a nauka stanie się bardziej skuteczna i znośna.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Rodrigo-Huete, N. (2017). Enseñar a multiplicar mediante el juego y el aprendizaje cooperativo (Bachelor’s thesis). https://reunir.unir.net/handle/123456789/4777
  • Almache Tello, D. A. (2013). Aporte de nuevos métodos y técnicas para facilitar el aprendizaje de las tablas de multiplicar en los niños del cuarto, quinto, sexto y séptimo años de educación básica de la escuela―buenos aires‖ del cantón azogues (Bachelor’s thesis). https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/3610
  • Muñoz Ortíz, C. L. (2010). Estrategias didácticas para desarrollar el aprendizaje significativo de las tablas de multiplicar en niños del grado 3–B de la Institución Educativa José Holguín Garcés–sede Ana María de Lloreda (Bachelor’s thesis, Universidad de La Sabana). https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/1453

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.