Gra na instrumencie muzycznym: same korzyści!
Lepsza koncentracja podczas codziennych czynności, stymulacja pamięci, doskonalenie rozwoju motorycznego i lepszy słuch. To tylko kilka z wielu zalet, jakie zapewni Twojemu dziecku gra na instrumencie muzycznym.
Korzyści z nauki gry na instrumencie muzycznym są widoczne od pierwszego momentu, w którym dziecko zaczyna ćwiczyć. Gra na instrumencie muzycznym przyzwyczaja do dyscypliny, poprawia słuch i koncentrację oraz stymuluje rozwój zdolności motorycznych.
Gra na instrumencie sprawia, że dzieci nieustannie przyswajają nowe informacje związane ze światem sztuki i kultury. Z tych wszystkich powodów tysiące rodziców wybiera muzykę jako idealną aktywność pozalekcyjną.
Gra na instrumencie muzycznym od najmłodszych lat ma niezliczone zalety. Nawet nie zdając sobie z tego sprawy, Twoje dziecko może rozpocząć swoją karierę muzyczną. W przyszłości może dać mu to szansę podróżowania po świecie i występowania na największych scenach!
Oczywiście nauka muzyki daje również wiele innych korzyści. Czytaj dalej, aby poznać najważniejsze z nich.
Gra na instrumencie muzycznym i jej liczne zalety
Związek między muzyką, kulturą i edukacją
Muzyka jest jedną z najchętniej wybieranych przez człowieka artystycznych manifestacji. Każde ludzkie społeczeństwo stworzyło i odtwarzało dźwięki za pomocą instrumentów i ludzkiego głosu. W ten sposób wyrażamy myśli, pomysły i bodźce zmysłowe.
Muzyka jest obecna każdego dnia w naszych domach. Płynie do nas z rozmaitych środków, takich jak telewizja, internet czy radio. W rzeczywistości wiele gier edukacyjnych dla dzieci wykorzystuje muzykę. To dlatego, że badania wykazały korzystny wpływ muzyki na proces uczenia się.
Każde dziecko w sposób naturalny odczuwa pociąg do muzyki i instrumentów muzycznych. Nie powinno dziwić, że wiele zabawek dla dzieci to mini pianina, ksylofony, mikrofony itp. Dzięki tym zabawkom wielu rodziców może zauważyć, że ich dzieci przejawiają silne zainteresowanie muzyką.
Korzyści z muzyki w ujęciu psychologicznym i społecznym
Gra na instrumencie muzycznym zapewnia wiele korzyści psychologicznych i społecznych. Jednym z nich jest stymulacja koncentracji i ułatwienie realizacji celów edukacyjnych.
Ogólnie rzecz biorąc, kiedy dzieci grają na instrumencie muzycznym, w większości przypadków należą do orkiestry lub zespołu muzycznego. To automatycznie pozwala im komunikować się z ich rówieśnikami i nauczyć się pracować w zespole.
Wielu rodziców uważa, że dzieci mogą nauczyć się pracy zespołowej i tworzenia strategii poprzez aktywność związaną ze sportem. Jednak precyzja niezbędna, aby odtworzyć czysty dźwięk w utworze muzycznym, wymaga żmudnej praktyki i silnej współpracy w zespole.
Gra na instrumencie sprzyja także rozwinięciu wrażliwości na sztukę i kulturę. Dzieci uczą się również bardzo dużo na temat rozwoju zawodowego i prawidłowego sposobu integracji w społeczeństwie.
Przykłady w różnych krajach
Niektóre instytucje w Ameryce Łacińskiej i Europie wprowadziły w swoich krajach projekt opracowany przez José Antonio Abreu. Projekt, utworzony w 1975 roku, jest znany jako krajowa sieć orkiestr młodzieżowych i dziecięcych.
Program ten jest skierowany do dzieci o ograniczonych zasobach, które żyją w biednych dzielnicach i regionach. Angażując się w działania artystyczne, dzieci mogą oddalić się od narkotyków i innych złych nawyków. W tym samym czasie ich doświadczenie daje im szansę rozwinąć karierę zawodową muzyka klasycznego.
Inną fundacją, która skopiowała ten model, jest Fundacja Batuta w Kolumbii. Fundacja Batuta włączyła naukę gry na instrumentach muzycznych do podstawy programowej kolumbijskich szkół podstawowych i średnich.
Dzięki temu dzieci w szkołach publicznych i prywatnych otrzymał możliwość nauczenia się gry na instrumentach smyczkowych i dętych oraz studiowania teorii muzyki.
Gra na instrumencie sprzyja także rozwinięciu wrażliwości na sztukę i kulturę.
Gra na instrumencie muzycznym jako narzędzie psychologiczne
Przede wszystkim, gra na instrumencie muzycznym wymaga współpracy obu półkul mózgu. Jest to niezbędne do prawidłowej koordynacji ruchowej.
To działanie zwiększa wydajność mózgu. Dotyczy to pamięci, koncentracji, rozwoju motoryki małej, a nawet wyższego ilorazu inteligencji.
Specjaliści uważają, że pianino jest instrumentem, który tworzy najwięcej połączeń w mózgu. Dzieje się tak dlatego, że używanie każdego palca obu dłoni w celu dotknięcia innego klawisza jest bardzo złożonym zadaniem. Ponadto gra na pianinie wymaga dużej precyzji.
Jak widać, gra na instrumencie muzycznym ma tak wiele zalet, że z pewnością już czujesz inspirację. Nie wahaj się wysłać swojego malucha na lekcje tak szybko, jak to możliwe.
I pamiętaj, że im wcześniej dziecko zacznie uczyć się muzyki, tym lepiej. Nauka gry na instrumencie muzycznym od najmłodszych lat pozwala dzieciom lepiej wchłaniać wiedzę i rozwijać się znacznie szybciej.
Kto wie, być może Twoje dziecko to następny Władimir Horowitz, Andras Schiff, Ana Sophie Mutter lub Yo-yo Ma.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Albornoz, Y. (2009). Emoción, música y aprendizaje significativo. Educere, 13(44). https://www.redalyc.org:9444/error.xhtml?cid=306728
- Benítez, M. A., Abrahan, V. M. D., & Justel, N. R. (2018). Beneficios del entrenamiento musical en el desarrollo infantil: una revisión sistemática. Revista Internacional de Educación Musical, (5), 61-69.
- Brewer, C. (1995). Music and learning: Integrating music in the classroom. Bellingham, WA: LifeSounds.
- Mantilla, D. (2012). La influencia de la musica en el aprendizaje infantil. 1 de Noviembre.
- Tobar, C. (2013). Beneficios de la música en el aprendizaje. Revista EducAcción, 18, 34-35. http://www.usfq.edu.ec/publicaciones/para_el_aula/Documents/para_el_aula_06/0018_para_el_aula_06.pdf
- Vargas, R., & María, K. (2010). La educación musical y su impacto en el desarrollo. Revista de educación y desarrollo, 53-60. http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/12/012_Reynoso.pdf