Dzieciństwo bez stresu - 5 wskazówek, które pomogą Ci je zapewnić

Dzieciństwo bez stresu - 5 wskazówek, które pomogą Ci je zapewnić
María Alejandra Castro Arbeláez

Napisane i zweryfikowane przez psycholog María Alejandra Castro Arbeláez.

Ostatnia aktualizacja: 15 stycznia, 2019

Niemowlęta nie przychodzą na świat z instrukcją obsługi. Dlatego każdy etap ich rozwoju może rodzić pewne obawy rodziców. Dowiedz się w jaki sposób dzieciństwo bez stresu może pomóc w uniknięciu dużych problemów.

W ciągu ostatnich kilku lat zaobserwowaliśmy, że dzieci są bardziej zestresowane. Może to czasami wpływać na ich osobowość i samoocenę. Dlatego wspieranie ich podczas rozwoju i dzieciństwo bez stresu są kluczem do stania się pewnym siebie dorosłym, zdolnym do stawienia czoła światu.

5 skutecznych wskazówek, aby zapewnić szczęśliwe dzieciństwo bez stresu

Widok szczęśliwego dziecka to marzenie każdego rodzica. Aby tak było, musisz wyraźnie zrozumieć, w jaki sposób dzieci kształtują swoją osobowość poprzez badanie otaczających ich rzeczy. Dobrze jest także obserwować ich reakcje na otoczenie, gdy się uczą i odkrywają świat.

Znajomość tego pomoże Ci określić instrukcję, aby zapewnić dziecku szczęśliwe dzieciństwo bez stresu. Zapamiętaj tych 5 wytycznych i wybierz te, które najlepiej pasują do Twojej sytuacji.

Daj dziecku ochronę i towarzystwo

Od momentu narodzin dziecka Twoje towarzystwo i kontakt między wami są bardzo skutecznymi technikami, które powodują relaks. Innymi słowy, ochrona i więzi międzyludzkie są regulatorami emocjonalnymi.

Możesz również wzmocnić to poprzez przytulanie, całowanie i utrzymywanie kontaktu wzrokowego z dzieckiem. Spraw, aby czuło się kochane.

Miłość i inne pozytywne uczucia wywołują reakcje w ciele, które pomagają zmniejszyć stres. Odpowiedzialne są również za zapewnienie ogólnego dobrego samopoczucia.

Stymuluj je, pozwalając na interakcję z różnymi ludźmi

Rozwojowi dziecka powinno towarzyszyć również rozwijanie relacji społecznych. Twoje dziecko powinno być w stanie wyrazić swoje emocje wujkom, ciotkom, dziadkom i rodzeństwu.

Dzięki tym interakcjom będzie ono mogło stworzyć ochronną sieć, która pomoże uniknąć stresujących i frustrujących sytuacji.

Przyda się to także do tego, aby rozwinąć życiową odporność oraz zdolność pokonywania przeciwności losu bez ponoszenia konsekwencji.

Syn bawiący się ze swoją matką

Naucz dziecko ustalać limity

Nauczenie dziecka rozpoznawania ograniczeń i szanowania ich jest jedną z największych wskazówek, które mogą pomóc mu w bezstresowym dzieciństwie.

Rozpoznanie, jak daleko może się dostać, jego mocnych stron, którymi może się bronić i poziomu zmęczenia, pomoże mu uniknąć irytacji, nerwowości i frustracji.

Kiedy czegoś nie uda mu się osiągnąć, możesz nauczyć je technik relaksacyjnych. Oto kilka przykładów:

  • Ciepły prysznic.
  • Słuchanie muzyki, pisanie, czytanie, oglądanie telewizji, rysowanie, taniec.
  • Bieganie, spacerowanie lub jazda na rowerze.
  • Spacer z psem.

Dając narzędzia, których dziecko potrzebuje, aby się odprężyć, pomożesz mu prawidłowo korygować frustracje, które zdarzają się codziennie.

Okaż dziecku empatię

Jedną z pierwszych rzeczy, o których zapominają rodzice, jest to, że też byliśmy kiedyś dziećmi. Aby promować dzieciństwo bez stresu, ważne jest, by wszystkie osoby otaczające dziecko zrozumiały, jak to jest być dzieckiem.

Musimy nauczyć się widzieć rzeczy z ich punktu widzenia. Oznacza to, że powinniśmy przestać ignorować ich osiągnięcia, frustracje i odkrycia.

Jeśli nie podzielisz punktu widzenia Twojego dziecka, zacznie postrzegać swoje problemy jako nieważne. Dotyczy to szczególnie osób, od których dziecko oczekuje zrozumienia i wsparcia.

Nauka dziecka jazdy na rowerze

Unikaj nadopiekuńczości

Nadopiekuńczy rodzice sprawiają, że ich dzieci nie rozwijają samodzielności. Trudno im również wykazać swoje osiągnięcia.

Dlatego musimy stymulować umiejętności dziecka poprzez ustanawianie pewnych norm i rozsądnych zasad, które mogą być elastyczne w razie potrzeby.

Jeśli podejmiemy taką postawę, pomoże to dziecku być osobą pewną siebie i optymistyczną. Będzie postrzegać problemy jako wyzwania, z których może się nauczyć być lepszym człowiekiem.

Aby zapewnić dzieciństwo bez stresu, ważne jest, aby każdy, kto jest zaangażowany w życie dziecka, zrozumiał, jak to jest być dzieckiem.

Konsekwencje wynikające z występowania stresu u dzieci

Jeśli nie zapewnisz środowiska odpowiedniego dla dzieciństwa bez stresu, dzieci mogą być niestabilnie emocjonalnie. Konsekwencje tego stresu są następujące:

  • Zaburzenia psychologiczne i neurologiczne.
  • Wyższe ryzyko cierpienia z powodu lęku. Może to prowadzić do zażywania narkotyków i chorób takich jak schizofrenia.
  • Rozwój chorób takich jak otyłość, nadciśnienie, cukrzyca, choroby układu oddechowego i autoimmunologiczne.

Krótko mówiąc, dzieciństwo bez zbędnego stresu kreuje szczęśliwych dorosłych. Aby to osiągnąć, staraj się przeżyć całą ciążę bez negatywnych emocji.

Unikaj stresujących sytuacji, żyj spokojnie i bez pośpiechu oraz ćwicz.

Powinnaś również uwzględnić dziecko w swoich działaniach. Przytulaj je codziennie i mów mu jak bardzo je kochasz. Daj mu pewność siebie, a będzie najszczęśliwszym dzieckiem na świecie.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


    • Corraliza, J. A. y Collazo, S. (2011).“La naturaleza cercana como moderadora del estrés infantil”, Psicothema,Vol. 23, no 2, págs. 221-226.
    • Orlandini A. (1999). El estrés, qué es y cómo evitarlo.México: FCE.
    • Pérez, V. M. O. (1912). El estrés en la infancia: estudio de una muestra de escolares de la zona sur de Madrid capital. Revista Iberoamericana de Educación, (59/2). http://revistarayuela.ednica.org.mx/sites/default/files/5305Mnez-Otero.pdf
    • Trianes, M. V. (2002). Estrés en la infancia. Madrid: Narcea.
    • Trianes Torres, M. V., Mena, M. J. B., Fernández-Baena, F. J., Escobar Espejo, M., & Maldonado Montero, E. F. (2012). Evaluación y tratamiento del estrés cotidiano en la infancia. Papeles del psicólogo, 33(1).
    • Vega Valero, C. Z., González Betanzos, F., Anguiano Serrano, S., Nava Quiroz, C., & Soria Trujano, R. (2009). Habilidades sociales y estrés infantil. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 1(1).

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.