Wczesne ćwiczenia stymulujące dla niemowląt - poznaj kilka propozycji!
Wczesne ćwiczenia stymulujące wywierają pozytywny wpływ na dzieci. Pomagają im osiągnąć odpowiedni rozwój ruchowy i umysłowy.
Powinnaś zdawać sobie sprawę z faktu, że wczesne ćwiczenia stymulujące mogą umożliwić Twojemu maluszkowi poprawę umiejętności psychomotorycznych i kognitywnych.
O wczesnej stymulacji dzieci i przyciąganiu ich uwagi mówimy w przypadku dzieci w wieku od zera do sześciu lat. To bardzo ważne, by zastosować odpowiednie ćwiczenia, gdy osobowość dziecka jeszcze się rozwija.
Wczesne ćwiczenia stymulujące powinno się zacząć przeprowadzać już z noworodkiem. To pomoże mu rozwinąć umiejętności, które z czasem będzie opanowywał coraz lepiej.
Ważne obszary dla aktywności obejmującej wczesne ćwiczenia stymulujące
Wczesne ćwiczenia stymulujące obejmują cztery obszary:
- Motorykę małą. Rozwój umiejętności z zakresu motoryki małej dotyczy dłoni i palców. Staje się istotny, gdy dziecko zaczyna odkrywać ruchy dłoni.
- Motorykę dużą. Odnosi się innych części ciała, w tym rąk, nóg i ruchu całego ciała.
- Rozwój społeczno-emocjonalny. To obszar związany z umiejętnością rozumienia innych osób (społeczny) i okazywania uczuć (emocjonalny).
- Język. Umiejętności związane z mówieniem i odpowiadaniem.
Intensywność wczesnych ćwiczeń stymulujących zależy od wieku dziecka. Jeśli masz do czynienia z noworodkiem, zacznij powoli i zwiększaj intensywność ćwiczeń z wiekiem.
Wczesne ćwiczenia stymulujące
Zdecydowaliśmy się przedstawić najpopularniejsze ćwiczenia stymulujące w trzech kategoriach, podzielone według kryterium wieku.
Jak już wspomnieliśmy, ich intensywność zależy od tego, ile dziecko ma lat.
Wczesne ćwiczenia stymulujące dla noworodków
- Aby pomóc dziecku ćwiczyć umiejętność chwytania obiektów, dawaj mu do rączki takie, które wydają dźwięki, na przykład grzechotkę. Poruszaj nią w obie strony, aby zachęcić je do powtarzania ćwiczenia.
- Zapewnij dziecku stymulację twarzy. Umieść palce na środku czoła, nosa lub ust, a następnie powoli i delikatnie rozsuwaj je w przeciwne strony.
- Dawaj maluszkowi przedmioty w wyrazistych kolorach, które przyciągną jego uwagę.
- Całusy, głaskanie i mówienie do dziecka pełnym miłości głosem wspomoże jego rozwój społeczny.
- Od czwartego miesiąca życia ważną rolę zaczynają odgrywać ruchy ciała. Dziecko jest w stanie przewracać się na plecy i przemieszczać się kilka metrów do przodu.
- Rozciągaj i zginaj jego ręce i nogi.
- Gdy dziecko będzie dorastać, ćwiczenia powinny stawać się coraz bardziej złożone.
Wczesne ćwiczenia stymulujące dla dzieci od pierwszego do trzeciego roku życia
Po ukończeniu pierwszego roku życia nadchodzi czas na odkrywanie otoczenia i rozwój zmysłu uwagi.
- W tym wieku warto postarać się, by maluch zaczął poruszać się i stawać samodzielnie. Przyciągnij jego uwagę chwytając zabawki i układając je w pobliżu, aby musiał się ruszyć, by je zdobyć.
- Zabawy związane z rozpoznawaniem pomogą dziecku zacząć przyswajać informacje. Wykorzystaj w nich części ciała, numery od 1 do 10 i kolory.
- Jeśli dołączysz do zabaw piosenki, pomożesz maluchowi ćwiczyć pamięć.
- Pomóż dziecku nauczyć się prostych czynności, na przykład podnoszenia zabawek, chodzenia do łazienki oraz samodzielnego ubierania i rozbierania się. Dzięki temu zacznie wyrabiać odpowiednie nawyki.
Właściwe ćwiczenia dla dzieci od trzeciego do szóstego roku życia
- Wykorzystaj proste puzzle, aby nauczyć malucha składania części w całość. To pomoże mu rozwijać procesy myślenia.
- Użyj muzyki, aby zachęcić malucha do ruchu. Następnie naucz go prostych tańców, które z łatwością zapamięta.
- Pozwól dziecku rysować i pytaj je, co rysuje. Dzięki temu będzie mu łatwiej wytłumaczyć, co czuje w danym momencie.
- Naucz swoją pociechę wykonywać proste zadania, na przykład wyrzucać śmieci i wyjmować łyżki z szuflady.
- Wspomagaj rozwój wyobraźni używając pluszaków w roli bohaterów improwizowanych historii.
- Bardzo istotną rolę odgrywa sposób, w jaki dziecko odnosi się do innych. Rozmowa i zabawa z rówieśnikami zajmują kluczowe miejsce w jego rozwoju.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Barreno-Salinas, Z; Macías-Alvarado, J. Estimulación temprana para potencia la inteligencia psicomotriz: importancia y relación. Revista Ciencia UNEMI Vol. 8 – Nº 15, Septiembre 2015, pp. 110 – 118. ISSN: 1390 – 4272.
- La estimulación temprana y su importancia. Temas para la educación. Revista digital para profesionales de la enseñanza. Nº 17. Noviembre 2011. Federación de Enseñanza de CC.OO de Andalucía. ISNN: 1989-4023. Dep Leg: GR 2786-2008. [En línea] Disponible en: https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd8727.pdf
- Sánchez, E. El poder de la estimulación sensorial. La mente es maravillosa. [En línea] Disponible en: https://lamenteesmaravillosa.com/el-poder-de-la-estimulacion-sensorial/