Ewolucja językowa: charakterystyka etapu przedjęzykowego
Od urodzenia niemowlęta komunikują się poprzez zmysły. Podczas pierwszego roku życia ich język ewoluuje od prostych ćwiczeń artykulacyjnych do wydawania pierwszych znaczących słów. Jest to e wolucja językowa, a konkretnie etap przedjęzykowy.
Przeczytaj nasz dzisiejszy artykuł, aby dowiedzieć się wszystkiego na ten temat.
Ewolucja językowa: charakterystyka etapu przedjęzykowego
Etap przedjęzykowy i językow y to dwa zasadnicze elementy, z jakich składa się e wolucja językowa . Pierwszy obejmuje pierwsze 12 miesięcy życia, natomiast drugi etap rozpoczyna się od wypowiedzenia pierwszych słów i skupia się na okresie przyswajania języka, podczas którego dziecko zaczyna przekształcać treści (idee) w formy (słowa).
W ciągu pierwszych kilku miesięcy rozwój języka jest ściśle powiązany z procesem socjalizacji. Niemowlęta uczą się komunikować intencje nie tylko poprzez płacz, ale także poprzez spojrzenie, gesty i uśmiechy.
Ta podstawowa forma komunikacji kładzie podwaliny pod późniejszą komunikację werbalną, a także przyczynia się do rozwoju przywiązania, która jest niezbędna w rozwoju społeczno-afektywnym dzieci.
Etap przedjęzykowy jest zorganizowany w ewolucyjną sekwencję, która składa się z czterech faz:
1. faza: odruchowe wokalizacje i dźwięki typu „guu” (0-2 miesiące)
W pierwszym miesiącu życia dziecka wydaje ono z siebie jedynie odruchowe wokalizacje lub eksternalizacje dźwiękowe. Wraz z płaczem rozpoczyna się proces komunikacyjny, który w zależności od tonu oznacza różne potrzeby: ból, głód, zimno, senność lub odzwierciedlenie jakiegokolwiek stanu dobrego samopoczucia lub dyskomfortu.
Płacz pozwala dzieciom komunikować swoje potrzeby, a jeśli są zadowolone, użyją go celowo. Pod koniec drugiego miesiąca zaczynają wydawać spontaniczne dźwięki, zwane gulgotaniem. Charakterystyczny dźwięk rozpoznasz na pewno, brzmi on jak „guu”.
II faza: gulgotanie i zabawa wokalna (3-6 miesięcy)
Począwszy od trzeciego miesiąca ewolucja językowa staje się wyraźniejsza. Dzieci przechodzą wtedy od wydawania przypadkowych dźwięków do dobrowolnych i zamierzonych. Zaczynają stale i wyraźnie bawić się gardłowymi i samogłoskowymi efektami, powtarzając dźwięki „ga” i „guu”.
Dla nich to rodzaj zabawy, ponieważ eksperymentują ze swoimi narządami mowy i zaczynają je kontrolować. Jednocześnie dobrze się bawią, słuchając własnego głosu. Lubią krzyczeć, by się słyszeć i wydawać dźwięki przypominające mruczenie, gdy bawią się zabawkami.
Jean Piaget uważa, że na tym etapie niemowlęta uświadamiają sobie, że gulgotanie, mlaskanie i gardłowe dźwięki, które wydają, mają wpływ na ich najbliższe otoczenie. Uczą się komunikować w ten sposób, ustanawiając relacje między tym, co z siebie wydają, a efektem, jaki to wywołuje wokół nich.
III faza: powielone gaworzenie i imitacja dźwięków (6-9/10 miesięcy)
Poprzez gaworzenie i zabawy artykulacyjne dzieci kontrolują wydawanie różnych fonemów samogłoskowych i spółgłoskowych. Około ósmego miesiąca dzieci zaczynają od dźwięków wielosylabowych: między innymi „ba” , „pa” , „da” , „ga” i „ma” . Ponadto zaczynają powtarzać grupy słów.
Na przykład podwajają sylaby, mówiąc rzeczy takie jak „mama” , „bababa” , „ papapa” i „lalala”. Z kolei ewolucja językowa oparta o te wokalizacje sprawia, że dziecko wypowiada pierwsze słowa „przez przypadek”.
Od szóstego miesiąca dzieci zaczynają obserwować i naśladować ruchy, dźwięki i gesty. Wykazują szczególne zainteresowanie słuchaniem rozmów dorosłych. Lubią też być słuchane i jak się do nich mówi. Interakcja, której szuka dziecko z dorosłymi, potwierdzają badania Brunera.
Bruner skupił się na badaniach rozwoju języka w ramach interakcji społecznej. W związku z tym uznał, że należy zapewnić dziecku odpowiednie ramy interakcji, aby nauka języka miała miejsce. Dlatego na tym etapie dorośli muszą tworzyć konteksty komunikacyjne, aby mogło ono wchodzić w interakcje i ewoluować w rozwoju języka mówionego.
4. faza: celowa komunikacja (9/10-12 miesięcy)
Pod koniec pierwszego roku dzieci zaczynają celowo komunikować się z rodzicami. Wskazują na przedmioty, mówią „nie” głową i „żegnają się” ręką, rozumieją proste polecenia, a także reagują, gdy słyszą ich imię.
Od pierwszego roku życia dźwięki wielosylabowe nabierają prawdziwego znaczenia. Teraz wołają mamę i tatę, potrafią naśladować odgłosy zwierząt („hau”, „miau” lub „muu”) i wymyślać słowa dźwiękonaśladowcze, które mają dla nich znaczenie.
Rodzina i dorośli odgrywają bardzo ważną rolę w rozwoju języka. Musisz zatem leksykalnie stymulować swoje dziecko. W „rozmowach” należy starać się powiązać znaczenia foniczne (słowa mówione) ze znaczeniem (przedmioty, do których odnoszą się słowa). W ten sposób dziecko kojarzy nowe pojęcia i tworzy dla nich nowe powiązania w swoim mózgu.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Acuña Robertson, X., & Sentis, F. (2004). Desarrollo pragmático en el habla infantil. https://repositorio.uc.cl/xmlui/bitstream/handle/11534/28705/Desarrollo%20pragm%C3%A1tico%20en%20el%20habla%20infantil.pdf?sequence=1
- Chavarría Conforme, R. L., & Jaramillo Torres, Y. M. (2021). Teorías del proceso de adquisición del lenguaje en niños de 0 a 3 años de edad (Bachelor’s thesis, Quito: UCE). http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/22578
- Magallanes Palomino, Y. V., Donayre Vega, J. A., Elias, G., Humberto, W., & Maldonado Espinoza, H. E. (2021). EL LENGUAJE EN EL CONTEXTO SOCIO CULTURAL, DESDE LA PERSPECTIVA DE LEV VYGOTSKY. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2021/11/Ed.5125-35-Magallanes-Veronica-et-al.pdf